استانی 07:07 - 03 تیر 1400
ایسنا/بوشهر معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر گفت: دمای هوا خرداد امسال در بوشهر رکوردهای بسیار کم سابقه و گاهی بی‌سابقه‌ای در ۱۵ سال اخیر را به ثبت رساند.

بهارِ تابستان مسلک بوشهر

زهرا راستگو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از عوامل موثر بر زندگی، سلامتی و آسایش انسان، شرایط جوی و اقلیمی است. انسان از بدو پیدایش خود به‌طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از این شرایط و به نوبه خود بر اقلیم هم موثر واقع شده است. این تاثیرگذاری برای انسان اولیه خیلی کمتر بوده است و لیکن تاثیرگذاری انسان امروزی با پیشرفت فناوری، افزایش بی‌رویه جمعیت و بهره برداری نامناسب از محیط زیست به مراتب بیشتر شده و او زندگی خود و سایر موجودات کره زمین را مشکل و با مسایل پیچیده‌ای مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت قابل ملاحظه افراد با یکدیگر، احساس آن‌ها از یک وضعیت جوی یا اقلیمی می‌تواند متفاوت باشد. از این رو نه می‌توان هیچ اقلیمی را به‌طور کامل نامطلوب دانست و نه یک اقلیم را برای همه نوع فعالیت بدنی و یا برای سلامتی و رفاه همه افراد به‌طور کامل مطلوب محسوب کرد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر افزود: روی هم رفته می‌توان بیان کرد که تمامی عناصر جوی بر احساس و آسایش انسان‌ها موثر بوده، ولی تاثیر بعضی از آن‌ها مشخص و برجسته و برخی خفیف و گاهی ناپیداست، ولی بیشترین تاثیر را عناصر دما، رطوبت، باد و تابش دارند.

هوای کره زمین رو به گرم شدن

راستگو خاطر نشان کرد: افزایش دما از بزرگ‌ترین چالش‌­های تغییر اقلیم است. کره زمین در این ۱۰ سال به ویژه در ۵ سال اخیر  گرم‌ترین دوره­ی خود را پشت سر گذاشته است. دمای جهانی از سال ۱۸۵۰ میلادی به میزان ۱/۱ درجه سانتی­گراد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: یکی از نگران‌­کننده‌­ترین اثرات افزایش دما، افزایش سطح آب و جابه‌جایی مکانی دریاهاست. کاهش یخچال­‌های طبیعی، کاهش و تغییر پوشش گیاهی، بهار زودرس، خزان دیررس، کاهش بارش و پوشش برف و افزایش امواج گرمایی از پیامدهای اقلیمی افزایش دما است. افزایش امواج گرمایی و اثرات سوء اقلیمی آن بر محیط زیست، کشاورزی، اقتصاد و ... امری انکار ناپذیر است.

تابستان زودرس

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر تاکید کرد: دمای در این استان نیز در ده سال گذشته روندی افزایشی را طی کرده است به طوری که امسال گرمای تابستان را زودتر از سال‌های گذشته تجربه کردیم و دمای هوا در فصل بهار بیشتر از سال‌های گذشته گزارش شد. به عبارتی شاهد تابستان زودرس بودیم.

راستگو اضافه کرد: علاوه بر گرما، کاهش شدید بارش‌ها در نمیسال دوم آبی نیز نگرانی‌ها را درباره کمبود منابع آبی افزایش داده است. گرمای شدید هوا و استفاده زودهنگام از وسایل سرمایشی باعث شد بسیاری از استان‌های کشور با قطعی برق روبه‌رو شوند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل این گرمای بی‌سابقه تغییرات اقلیمی اعلام شده است. تغییرات اقلیمی در طول ده سال اخیر بسیار چشمگیر و بحرانی بوده است.

بهار به رنگ تابستان بوشهر

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر اظهار کرد: آمار و اطلاعات دریافتی از سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که میانگین دمای هوا در استان بوشهر در سه ماه فروردین (۳/۲۴ درجه سلسیوس)، اردیبهشت (۱/۲۹ درجه سلسیوس) و خرداد (۹/۳۳ درجه سلسیوس) سال جاری نسبت به میانگین (نرمال) بلندمدت خود به ترتیب ۹/۱، ۸/۰ و ۴/۱ درجه سلسیوس افزایش یافته است. به طور میانگین، بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با نرمال بلندمدت ۴/۱ درجه سلسیوس گرم‌تر شده است.

راستگو افزود:‌ از طرفی مقایسه میانگین دماهای بیشینه و کمینه استان با نرمال بلندمدت در بهار ۱۴۰۰ نیز حکایت از افزایش محسوس دما دارد.

وی تصریح کرد: مطابق جدول میانگین دمای بیشینه استان بوشهر در فروردین جاری ۷/۳۰ درجه سلسیوس بوده که ۵/۲ درجه نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته است. به همین ترتیب در اردیبهشت و خرداد سال جاری نیز میانگین دمای بیشینه هوای استان نسبت به نرمال بلندمدت ۳/۱ و ۷/۱ درجه سلسیوس افزایش یافته است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر گفت: به طور کلی در بهار ۱۴۰۰ میانگین دمای بیشینه و کمینه هوا در استان بوشهر به ترتیب ۸/۱ و ۹/۰ درجه سلیسوس در مقایسه با نرمال بلندمدت فصل بهار افزایش را نشان می‌دهد.

خرداد کم‌سابقه

راستگو عنوان کرد: ضمن اینکه خرداد امسال، در مقایسه با آمار بلند مدت رکوردهای بسیار کم سابقه و گاهی بی سابقه‌ای در استان بوشهر از دمای بیشینه به ثبت رسید. در نیمه خرداد (۱۵ خرداد) دمای هوا در ایستگاه اقلیم شناسی آبپخش (از توابع دشتستان) به حدود ۵۳ درجه سلسیوس و در ایستگاه برازجان (مرکز دشتستان) به حدود ۵۲ درجه سلسیوس رسید که در ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تشابه اقلیمی برخی از شهرستان‌ها از جمله دشتی و برخی نقاط تنگستان به شهرستان دشتستان چه بسا چنین دماهایی در این شهرستان‌ها هم رخ داده باشد، اما به سبب نبود ایستگاه هواشناسی در این شهرستان‌ها گزارش مستندی از وضعیت دما در این نقاط نداریم.

آنچه در تابستان بر بوشهری‌ها روا می‌رود

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان بوشهر در خصوص پیش بینی دمای هوای استان بوشهر برای تابستان ۱۴۰۰ تصریح کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از اغلب مدل‌های اقلیمی مورد استفاده در سازمان هواشناسی کشور در سه ماهه تابستان ۱۴۰۰ (تیر– مرداد - شهریور) میانگین دمای هوای این استان در حد نرمال تا  تا ۱ درجه بیش از نرمال پیش بینی می‌شود.        

انتهای پیام   


11120287
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است