اقتصادی 14:10 - 29 اردیبهشت 1401

تراز تجاری مثبت ۱۱ میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد در نشست خبری تشریح فعالیت‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به برگزاری مراسم افتتاحیه تعدادی از پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد صبح امروز با حضور رئیس جمهور اشاره و اظهار کرد: امروز ۸۲ پروژه عمرانی در ۵ منطقه آزاد کیش، قشم، انزلی، ارس و ماکو و ۷ منطقه ویژه اقتصادی به ارزش ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شامل ۳۹ پروژه صنعتی، ۳۹ پروژه عمرانی و ۷ پروژه کشاورزی با اشتغالزایی ۸ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به وجود ۵۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه در ۱۵۰ کشور گفت: در ایران ۸ منطقه آزاد فعال شامل قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ماکو، ارس و فرودگاه امام و ۷ منطقه آزاد جدیدالتاسیس شامل اردبیل، بانه مریوان، قصرشیرین، ایلام، بوشهر، زابل و اینچه برون داریم که ۴۱ منطقه ویژه اقتصادی مجوز فعالیت دارند ولی هنوز هیچ دستگاهی متولی راه اندازی آنها نشده است.

مشاور رئیس جمهور افزود: ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق ویژه و اقتصادی فعالند که ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در سال گذشته و ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی مجموعاً معادل ۱۰۰ میلیارد تومان جذب شد همچنین ۱۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی مجموعاً به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار جذب شد که معادل ۱۷ درصد سرمایه گذاری خارجی در کشورمان در سال گذشته بود.

محمد با بیان اینکه سال گذشته ۶,۳۷۰ میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد و ویژه شد، گفت: مجموعاً ۵۳۱ هزار شغل مستقیم در مناطق آزاد و ویژه سال گذشته ایجاد شد. ۲۵۳۰ واحد تولیدی و ۴۷ هزار واحد صنفی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص صادرات از مناطق آزاد گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی صادرات داشتیم که مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی با رد ادعای سکوی واردات شدن مناطق آزاد گفت: در سال گذشته مجموع واردات در مناطق آزاد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصادی ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و مجموعاً ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده، تراز تجاری صادرات و واردات کشور در سال گذشته در کل مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار به سود صادرات بود که عمدتاً از مناطق ویژه بوده اما تراز تجاری مناطق آزاد منفی ۱۰ میلیون دلار بوده است.

محمد با اشاره به انجام برخی معاملات ملکی ابهام دار در سال‌های گذشته در مناطق آزاد گفت: یک قرارداد واگذاری ۲۳۰ هکتار اراضی کیش در منطقه گل شرق این جزیره سال ۸۳ با یک ایرانی مقیم خارج به ارزش متری ۱۶ هزار تومان به امضا رسید که این فرد حتی یک دلار هم سرمایه گذاری در این اراضی نداشت از موارد عجیب این قرارداد این بود که در قرارداد آمده دادگاه‌های ایران صلاحیت رسیدگی به اختلاف را ندارند و این فرد در دادگاه ITC فرانسه توانست منطقه آزاد کیش را به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت محکوم کند ولی ما در حال حاضر با پیگیری‌های بین المللی آن را به ۳۹.۵ میلیون دلار در رأی اولیه کاهش دادیم و بار دیگر اعتراض کردیم و دنبال این هستیم که رقمی به این فرد ندهیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار متر مربع از اراضی مناطق آزاد که در قراردادهای ابهام دار واگذار شده بود معادل ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به دولت بازگشته است.

وی در خصوص گردشگری در منطقه آزاد گفت: نوروز امسال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر به مناطق آزاد سفر کردند که ۳۰ درصد نسبت به نوروز ۹۸ که کرونا نبود رشد گردشگر داشتیم.

محمد درباره ایجاد بانک آفشور در مناطق آزاد گفت: مجوز راه اندازی بانک آفشور مستقل از بانک مرکزی اخذ شد، دنبال سهامدار هستیم که عمدتاً سهامداران خارجی هستند امسال این بانک راه اندازی می‌شوند و سهامداران با خود سرمایه می‌آورند. اقدامات آن فروش اوراق ارزی، صدور ضمانت نامه‌های ارزی، جذب ارز از ایرانیان خارج از کشور و رفع برخی مشکلات بانک‌های داخلی به دلیل تحریم هاست. دستورالعمل‌های این بانک را دبیرخانه شورای عالی تنظیم می‌کند.

وی درباره معافیت‌های مالیاتی گفت: در حال حاضر مناطق آزاد ۲۰ و ویژه ۱۳ سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند اما دی ماه سال قبلدر قانون مالیات بر ارزش افزوده باری مناطق آزاد و ویژه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که از شورای عالی سران قوا درخواست کرده‌ایم تا این قانون اصلاح شود چون کشورهای اطراف ما مزیت‌های سرمایه گذاری بیشتری دارند مثلاً امارات ۵۰ سال معافیت مالیاتی اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز را در دستور کار دارد که سبب کوچ سرمایه گذاران کشورهای اطراف می‌شود.

وی درباره راه آهن چابهار زاهدان گفت: ترانزیت دو آیتم هزینه و زمان دارد که هر کشوری این دو کشور را کاهش دهد موفق تر است اما متأسفانه زمان سیر ریلی کالا در کشور ما بسیار بالاست.

وی همچنین تصریح کرد: حلقه مفقوده زیرساخت‌های ریلی شامل رشت-آستارا، چابهار زاهدان و رشت کاسپین که ساخت آنها طولانی شده و در صورت ساخت می‌تواند ترانزیت ریلی را تقویت کند، به یکی از نقاط ضعف ترانزیت تبدیل شده‌اند. به شهرهایی کشیده شده که فقط مسافر دارد و بار ندارد زیرا فشار سیاسی به وزارت مربوطه وارد شده است همه اینها سبب شده تا به تدریج از کریدورهای ترانزیت منطقه حذف شویم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به برنامه ریزی برای جذب گردشگر به مناطق آزاد در ایام جام جهانی قطر گفت: ۵ هتل ۵ ستاره در کیش طی دو ماه آینده افتتاح می‌شود، دو کشتی کروز ۱۵۰ و ۳۰۰ نفره وارد بندر کیش شده‌اند و سه کشتی دیگر در راه است. ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه کیش با ظرفیت سالانه ۶ میلیون مسافر در دست ساخت است و اقدامات دیگری در این خصوص در دست انجام داریم.

محمد درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه گفت: تفاهم نامه احداث منطقه آزاد مشترک با قطر، احداث منطقه آزاد مشترک در مرز نوردوز در منطقه آزاد ارس با ارمنستان و همچنین احداث منطقه آزاد مشترک با عمان نهایی شده که در سفر هفته آینده رئیس جمهور امضا می‌شود. روسیه، سوریه و اقلیم کردستان برای راه اندازی مناطق آزاد مشترک ابراز علاقه مندی کرده‌اند.


11566664
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است