سیاسی 08:32 - 08 مهر 1403
با توجه به شرکت نکردن برخی نمایندگان در رای‌گیری‌های مجلس لازم است قوانینی برای رای‌دهی اجباری نمایندگان حاضر در جلسه علنی وضع شود.

لزوم تصویب قانون برای رای‌دهی اجباری نمایندگان در صحن علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیست‌وچهارمین جلسه علنی مجلس دوازدهم طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه را در دستورکار خود قرار دادند که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جریان رای‌گیری به عملکرد نمایندگان معترض شد و گفت: ۸۰ نفر از نمایندگان در رای‌گیری شرکت نکردند، همکاران حوزه فناوری بعد از این رای‌گیری حتما اسامی نمایندگانی که مشارکت نمی‌کنند را در سایت اطلاع‌رسانی کنند.

شرکت نکردن نمایندگان در رای‌گیری‌های مجلس امری است که تازگی ندارد و در گذشته هم به آن اعتراض شده است و هر بار صحبت از این شده که قانونی در مجلس به تصویب برسد که تمام نمایندگان را ملزم به رای‌دهی کند و علاوه بر آن هیچ نماینده‌ای حق دادن رای ممتنع هم نداشته باشد، اما تاکنون چنین قانونی در دستورکار دوره‌های مختلف مجلس قرار نگرفته است.

اولین رای منسجم مجلس دوازدهم

سید نظام‌الدین موسوی نماینده سابق مجلس و سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود مجلس بنا دارد به این مسئله ورود کند و در هیئت رئیسه هم مباحثی در این خصوص انجام شده، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

سید نظام الدین موسوی

عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم اظهار کرده بود: برخی نمایندگان ممکن است رای ممتنع بدهند که آن هم رای به حساب می‌آید، اما برای برخی نمایندگان که در مجلس رای نمی‌دهند قرار است یک سازوکاری ایجاد کنیم تا نمایندگانی که در صحن هستند حتما اعلام رای کنند.

موسوی گفته بود: هنوز تصمیم گیری انجام نشده، چون سازوکار می‌خواهد چرا که مشخص شدن اینکه رای ندادن برخی نمایندگان موجه بوده یا نه نیاز به سازوکار دارد مثلا ممکن است دستگاه رای دادن نماینده در مجلس خراب شده باشد یا یک عذر و دلیل خاصی داشته باشد که نتواند رای دهد، چون بازه‌های رای گیری سی ثانیه و یا یک دقیقه است. 

یکی از دلایلی که شاید نمایندگان مجلس با تعداد زیاد در طرح مذکور رای ندادند و باعث انتقاد رئیس مجلس شد ناهماهنگی بوده است، چون به زعم برخی نمایندگان اولین رای منسجم مجلس دوازدهم بوده است و پس از این اتفاق در بقیه رای‌گیری‌های مجلس چنین تعدادی از نمایندگان در رای‌گیری غایب نبودند.

سروسامان دادن به شیوه رای‌گیری

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرکت نکردن برخی نمایندگان در رای‌گیری‌ها گفت: نماینده مجلس دو وظیفه نظارت و قانون‌گذاری را دارد البته مردم، چون سطح اطلاعاتشان خیلی بالاست لذا حضور فعال در قانون‌گذاری و حضور فعال در کمیسیون‌ها، در رای‌گیری‌ها و در مواضع صریح بر اساس قانون در طرح‌ها و لوایح باید ملاک سنجش باشد.

مجتبی یوسفی

وی اظهار کرد: مردم نمایندگان را طوری مطالبه کنند که اگر یک روزی صحن علنی بود و من در حوزه انتخابیه بودم به من بگویند تو داری کوتاهی می‌کنی، چون حق من را ضایع کردی و اگر در طرح‌ها و لوایح رای ندادی و یا شرکت نکردی باید به من بگویند تو داری کوتاهی می‌کنی.

به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم یکی از طرح‌هایی که باید در دستورکار خود بگذارد سروسامان دادن به شیوه رای‌گیری در مجلس است، چون نماینده برای این به مجلس می‌رود تا در طرح‌ها و لوایح نظر مردمی که به او رای داده‌اند را بیان کند نه اینکه بدون رای بر سر جای خود بنشیند و یا گاهی وقت‌ها که مجلس برای یک موضوع حساس تصمیم‌گیری می‌کند آن نماینده به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد رای بدهد صحن را ترک می‌کند تا در موقع رای‌گیری جزو حاضران در مجلس نباشد به همین دلیل باید قانونی برای رای‌دهی اجباری نمانیدگان حاضردر جلسه علنی مجلس تصویب شود تا نظر تمام نمایندگان ملت ایران در طرح‌ها و لوایح اخذ شود.

خبرنگار: محمد امیرحسینی


12098070
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مراسم عرض تسلیت به مناسبت شهادت «سید حسن نصرالله» صبح امروز (یک‌شنبه) در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در لبنان اعلام کرد شهادت «سردار عباس نیلفروشان» در کنار رهبران مقاومت نشان‌دهنده تأیید همخونی است که ملت‌ها را متحد می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دیپلمات کشورمان گفت: همانگونه که بعد از فقدان شهید سیدعباس موسوی حزب الله دچار خلل نشد، در شرایط فعلی هم با همان صلابت به راه خود ادامه می‌دهد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد: وجدان‌های بیدار هرگز فراموش نخواهند کرد که ترور سیدحسن نصرالله با حمایت‌های همه‌جانبه دول غربی انجام شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه اعلام کرد خبر اعلام آماده باش سایبری از طرف این سازمان «جعلی» است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس شورای اسلامی در محکومیت ترور شهید سید حسن نصرالله توسط رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجلس شورای اسلامی مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت رای‌دهندگان برای اخذ رای در هر دوره انتخابات شورا‌ها را مشخص کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز مجلس طی سخنانی نسبت به ترور شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان واکنش نشان دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات پیجر‌ها به نوعی یک تلاش برای جلوگیری از حمایت حزب الله از غزه بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات پیجر‌ها به نوعی یک تلاش برای جلوگیری از حمایت حزب الله از غزه بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است