علمی فناوری 13:10 - 05 آذر 1401

برنامه چند میلیون دلاری معاونت علمی برای توسعه ژن درمان در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم افتتاح پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان که در مرکز طبی کودکان برگزار شد، گفت: ما امروز راجع به یک درمان پیشرفته‌ای حرف می زنیم که کمتر از ۵ شرکت دانش بنیان به این حوزه فکر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مجموعه تبلیغاتی به حوزه ژن درمانی ورود کرده اند که این باعث افتخار است، گفت: همچنین ۱۵۰۰ محقق به صورت جدی در حوزه فناوری‌های پیشرفته پزشکی، سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت فعالیت می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون شاهد این هستیم که فناوی اطلاعات به عنوان یک تکنولوژی به صنعت و زمره پزشکی ورود کرده و دستاوردهایی داشته است. همچنین به واسطه این فناوری شاهد درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب العلاج بوده ایم.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۶۰۰ محصول بر پایه علوم پیشرفته پزشکی وجود دارد که تاکنون شش محصول مجوز گرفته است، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که راه طولانی، پرامید و گسترده‌ای را در پیش داریم.

وی افزود: می‌توانیم در کشورمان درمان‌هایی در سطح و فناوری بالا با قیمت پایین داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به این پروژه ژن درمانی که با موفقیت فاز اول را طی کرده، اظهار داشت: درمان‌های این چنینی چند صد هزار دلار هزینه دارند که به برکت محققان کشور چنین درمانی به میزان یک دهم این هزینه انجام شده و این اقتدار علمی و فناوری کشور را نشان می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ورود به حوزه درمان کودکان ارزشمندترین سرمایه کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: وقتی یک کودک بیمار است، نه تنها خودش آسیب می بیند بلکه یک خانواده و در آینده یک کشور راتحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو ورود به عرصه ژن درمانی و درمان کودکان می‌تواند مزیت ویژه ای برای نجات آینده و احصای زندگی آنها باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده این صنعت و فناوری بر مبنای علوم و توانمندی داخلی است، می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشد؛ همچنین تولید محصولات حوزه ژن درمانی علاوه بر درمان نیز می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تأکید کرد: این حوزه در درجه اول ارزش افزده ۱۰ برابری را به واسطه نیروهای انسانی توانمند ایجاد خواهد کردو این بازار مصرف می‌تواند مورد توجه دنیا قرار گیرد.

به گفته دهقانی فیروزآبادی به دلیل همین ایجاد ارزش افزوده، صنعت ژن درمانی و سرمایه گذاری روی آن می‌تواند جذاب باشد.

وی تصریح کرد: برنامه ما توسعه چنین مجموعه‌هایی برای پیشرفت شرکت‌های حوزه ژن درمانی است و در دوره جدید معاونت علمی، برنامه‌های پیشران جدی و جدیدی را با سرمایه چند میلیون دلاری جلو می بریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه در همین راستا از مجموعه علاقه مند به توسعه صنعت ژن درمانی نیز همکاری خواهیم کرد، گفت: این حوزه نیاز به برنامه زیرساختی برای توسعه صادرات دارد و ایران می‌تواند پایگاهی برای توسعه گردشگری سلامت در این حوزه تعریف شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر ایجاد مراکز پیشرفته در کشور در عرصه ژن درمانی نیز می‌توانیم چنین مراکزی را در هر جای دنیا خصوصاً حاشیه خلیج فارس داشته باشیم. این نشان می‌دهد که مجموعه ژن درمانی ایران می‌تواند در کشورهای دنیا خدمات جدی ارائه کند و ایجاد چنین مرکزی از برنامه‌های ماست.

وی با اشاره به زیرساخت ۱۷ هزار هکتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توسعه صنعت ژن درمانی، خاطرنشان کرد: همانطور که رئیس این دانشگاه اشاره کرد، چنین زیرساختی می‌تواند ظرفیت پذیرش ۵۰۰ شرکت دانش بنیان باشد. ما از این قضیه حمایت کرده و چراغ آن را روشن خواهیم کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: آینده اقتصادی بر پایه سرمایه گذاری در این حوزه است. بنده به شخصه اولین چراغ این حوزه را روشن می‌کنم و از خیرین و سرمایه گذاران که به فکر آینده هستند، نیز دعوت خواهم کرد که به این حوزه ورود کنند.


11748381
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است