فرهنگی‌هنری 14:32 - 07 مهر 1399

جزییات جشنواره هنر مقاومت/ قابل درک کردن آثار فاخر برای جوانان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت دوشنبه ۷ مهرما با حضور مسعود نجابتی دبیرکل، محمد حبیبی دبیر اجرایی و مهدی علی‌بخشی روابط عمومی جشنواره هنر مقاومت در معراج شهدا برگزار شد.

مسعود نجابتی در ابتدای نشست در توضیح بخش‌های جشنواره گفت: ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با سیاست‌هایی که در جشنواره‌های گذشته نیز شاهد آنها بودیم، امسال نیز برگزار می‌شود و تاکید ما بر مقاومت است و این رویکرد نیز برگرفته از سیاست‌های عالی و کلان نظام است. بر این اساس، برای جشنواره موضوعات ثابتی داریم که این موضوعات همیشه برای جشنواره، محوری است که عمدتاً شامل استکبارستیزی، حمایت از مظلوم و مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. علاوه بر موضوعات محوری و ثابت در هر دوره جشنواره جهانی مقاومت، بخش‌ها و موضوعاتی را که ناشی از شرایط است، شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از پایان جشنواره پنجم مقاومت، شاهد اتفاقاتی در کشور بودیم که مهمترین آنها، شهادت جهان‌مرد مقاومت، سردار شهید قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی بود که عکس‌العمل‌های جهانی را نیز در برداشت. همچنین بزرگترین اتفاقی که در حال حاضر گریبانگیر دنیا است، بیماری کرونا است که در این راستا، ۲ موضوع کمک مؤمنانه در ایران و مدافعان سلامت را برای بخش عکس برگزیدیم. رژیم صهیونیستی نیز از دیگر بخش‌هایی است که هر سال با توجه به دیدگاه‌های مختلف و برحسب ظرفیت و رشته‌ها به آن می‌پردازیم که امسال نگاه‌مان از بحث اشغالگری رژیم صهیونیستی، به همه‌پرسی و مقاومت تا رفراندوم آمده است.

نجابتی به بحث افول آمریکا به عنوان موضوع دیگر جشنواره اشاره کرد و افزود: موضوع بحث آمریکا، امسال از زاویه نگاه افول آمریکا مورد توجه قرار گرفته است و در بخش کارتون به این موضوع به صورت جدی پرداخته می‌شود.

وی تاکید کرد: بحث مدافعان سلامت در جشنواره امسال بسیار جدی است و تجلیل از چهره‌های شاخص و خدمت‌رسانی در این حوزه را وظیفه خودمان می‌دانیم و هنرمندان نیز به صورت جدی و منسجم در جشنواره به این موضوع خواهند پرداخت.

دبیرکل ششمین جشنواره هنر مقاومت با اشاره به برخی تغییرات استراتژیک در این دوره جشنواره، اظهار کرد: در ششمین جشنواره مقاومت علاوه بر بخش نقاشی دیجیتال، نقاشی کلاسیک را نیز شاهد هستیم. دوره قبل بخش طراحی صنعتی را داشتیم اما امسال به جای این بخش، مجسمه‌سازی را داریم. معتقدیم بخش طراحی صنعتی نباید حذف شود البته چون این بخش نیاز به برپایی کارگاه‌های حضوری دارد امسال این بخش را با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا نخواهیم داشت.

وی افزود: بخش موشن گرافیک حذف نشده است البته فقط به صورت مجزا رشته نیست و در همه بخش‌ها حضور دارد و یک جایزه ویژه برای موشن پیش‌بینی کردیم و اصرار داریم بخشی از تولیدات جشنواره نیز مناسب فضای مجازی خلق شوند به همین دلیل در هر رشته خواستیم آثار را به صورت موشن نیز بفرستند.

یکی از نکات مهمی که امسال در جریان جشنواره جهانی هنر مقاومت مدنظر قرار دادیم، فرآوری آثار فاخر هنری در حوزه دفاع مقدس است چراکه نیاز داریم پس از چهل سال، این آثار برای نسل جدید نیز قابل درک باشدنجابتی تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که امسال در جریان جشنواره جهانی هنر مقاومت مدنظر قرار دادیم، فرآوری آثار فاخر هنری در حوزه دفاع مقدس است چراکه نیاز داریم پس از چهل سال، این آثار برای نسل جدید نیز قابل درک باشد و به همین دلیل، آثار را برای نسل جدید به صورت موشن ارائه خواهیم کرد. در این راستا تدوینگرهایی که در این حوزه فعال هستند نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی یادآور شد: سیاست‌های ما تغییر نکرده و جوان‌گرایی، توجه به پیشکسوتان هنر مقاومت و پرداختن به استعدادهای کشوری، از این سیاست‌هاست به علاوه اینکه استفاده از تشکل‌های مردمی و ظرفیت‌های شهرستانی فعال را نیز مدنظر قرار دادیم. با همین رویکرد و سیاست، چهار رشته کارتون، تایپوگرافی، پوستر و پرچم و کتیبه را به صورت جهانی دو رشته عکاسی و نقاشی را به صورت داخلی برگزار می‌کنیم.

این هنرمند طراح همچنین به تغییر جوایز جشنواره اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوب جشنواره ششم هنر مقاومت این بود که چون نمی‌توانستیم جوایز را با توجه به بالا رفتن ارز، در حد استاندارد جهانی قرار دهیم، قرار شد معادل جایزه‌ها برای ایرانی‌ها، به خارجی‌ها از آثار صنایع دستی شناسنامه‌دار اعطا کنیم. این اتفاق در وهله اول، برای حمایت از کالای ایرانی، سپس برای جلوگیدی از خروج ارز از کشور و ایجاد تناسب با جوایز خارجی انجام دادیم.

در بخش دیگری از نشست خبری، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت دبیران بخش‌های مختلف را معرفی کرد و گفت: بخش نقاشی شامل دو بخش نقاشی و نقاشی دیواری است که در بخش نقاشی، موضوع دفاع مقدس و مقاومت مدنظر است و در بخش نقاشی دیواری، مشارکت مردمی و وحدت ملی. بخش حجم به دبیری طاهر شیخ‌الحکمایی با موضوع دفاع مقدس و بخش کارتون به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی با موضوع افول آمریکا فعالیت خواهد داشت. بخش عکس به دبیر حسن قائدی با موضوع مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه آثار را می‌پذیرد و بخش تصویرسازی نیز به دبیری محمدرضا دوست‌محمدی با موضوع داستان‌های کوتاه به رویکرد خاطرات دفاع مقدس می‌پردازد.

وی ادامه داد: بخش پوستر به دبیری سیدمحمد میری با سه موضوع تحقق عدالت با مقاومت و عطوفت، سردار سلیمانی؛ شهید عدالت جهانی و مقاومت ملی و جهانی مقابل کرونا، بخش پرچم و کتیبه به دبیری علی حیاتی و در سه قالب پرچم‌های بزرگ شهری، کتیبه‌های کوچک یادمان و پرچم پیروزی برگزار می‌شود. بخش تایپوگرافی نیز به دبیری سیدمهدی حسینی، به موضوع مقاومت تا همه‌پرسی (راه‌حل اساسی فلسطین) می‌پردازد.

حبیبی گفت: مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، تا ۱۵ آذرماه است و انتخاب و دادری آثار، دی ماه و نتایج نهایی بهمن ماه اعلام خواهد شد.

نجابتی در پاسخ به پرسشی درباره پرداختن به موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر فلسطین در جشنواره هنر مقاومت، توضیح داد: موضوع همه‌پرسی برای فلسطین از موضوعاتی بود که به شکل بارزی از سال گذشته و حتی پیشتر، از سوی سران مقاومت و همچنین از جانب رهبر انقلاب نیز مطرح شد اما عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نتوانستیم وارد موضوعات جشنواره کنیم چون پیش از مطرح شدن این موضوع، و از فروردین ماه، برنامه‌ها و موضوعات جشنواره را بسته بودیم. البته قصد داشتیم و تمام تلاش‌مان را کردیم تا برنامه‌هایمان را حول بیانیه گام دوم قرار دهیم اما با توجه به شرایط موجود، موضوع همه‌پرسی برای فلسطین را برگزیدیم.

وی یادآور شد: شخصاً امیدوارم به موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر نیز به عنوان بخش جنبی جشنواره بپردازیم که این مهم با همراهی نهادهای دیگر همچون حوزه هنری تحقق می‌یابد.

نجابتی در پایان درباره برنامه‌های ویژه چهل سالگی دفاع مقدس با توجه به اینکه دوره قبل جشنواره به چهل سالگی انقلاب اسلامی پرداخته شد، گفت: در جشنواره قبلی هم موضوعات مختلفی داشتیم و نشان ویژه سال قبل نمادی از چهل سالگی انقلاب بود اما امسال با توجه به اینکه بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کاری مشابه انجام داد، ترجیح دادیم ما کاری موازی انجام ندهیم.


10738341
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است