فرهنگی‌هنری 13:39 - 07 مهر 1399

«چهارراه خندق» محمود فرهنگ رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین المللی بنیاد رودکی، آیین رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» امروز دوشنبه ۷ مهر در تالار رودکی برگزار شد و در ابتدای این مراسم سردار حسنی از راویان دوران دفاع مقدس به بیان خاطراتی از این دوران پرداخت.

وی ضمن تشکر از انتشار این اثر با بیان فرمایشاتی از مقام معظم رهبری بر اهمیت روایت بدون تغییر و تحریف داستان های جنگ تاکید کرد.

در ادامه قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با بیان گوشه ای از خاطرات خود از دوران دفاع مقدس گفت: دشمن که در جنگ تحمیلی نتوانست ایران را شکست دهد، با شکل دادن داعش تلاشش را ادامه داد.

وی افزود: دشمن امروز هم به دنبال پیروزی بر ایران اسلامی است‌ و می بینیم که نقش شهدا اهمیت خودش را نشان می‌دهد.

محمود فرهنگ، نویسنده این نمایشنامه نیز گفت: من می خواستم زندگی شهیدی را به نمایشنامه تبدیل کنم که علاوه بر رشادت‌ها و فضایل اخلاقی اش، نور امام هشتم حضرت امام رضا (ع) نیز بر زندگی‌اش تابیده باشد. این رسالتی است که بر دوش من و همه هنرمندان است تا تلاش کنیم خاطرات و زندگی این بزرگان را زنده نگه داریم. 

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، دیگر سخنران این رویداد، سخنانش را با گرامی داشت ایام چهلمین سالگرد دفاع مقدس آغاز کرد و گفت: از برگزار کنندگان و دست اندرکاران چاپ این نمایشنامه تشکر می‌کنم. من همشهری شهید برونسی هستم. وقتی زندگینامه شهید برونسی را خواندم دیدم که قصه‌های بسیاری برای گفتن دارد. رسالت ماست که زندگی مشاهیر و قهرمانانمان را به زبان جهانی ترجمه و تعریف کنیم و از انواع هنرها در این راه بهره بگیریم.

در انتهای این مراسم نمایشنامه «چهارراه خندق» به قلم محمود فرهنگ با حضور نویسنده و مسئولان هنری رونمایی شد.

در این رویداد، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، عباس عظیمی، رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، سید محمد طباطبایی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بابایی، یداله وفاداری، احمد جولایی و محمد حمزه زاده (هیأت انتخاب دهمین دوره تئاتر صاحبدلان)، مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کشور و از فعالان تئاتر دفاع مقدس و  کریم اکبری مبارکه بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون حضور داشتند.

نمایشنامه «چهارراه خندق» با موضوع زندگی شهید برونسی به قلم محمود فرهنگ تازه‌ترین اثر از این نویسنده است که به دوران کودکی، جوانی و شهادت شهید می‌پردازد. به دلیل تاثیر بسزایی که امام هشتم (ع) در زندگی این سردار خط شکن دوران دفاع مقدس داشته بخشی از نمایشنامه به زندگی امام رضا (ع) نیز اشاراتی دارد.

نام نمایشنامه «چهارراه خندق» برگرفته از حضور شهید برونسی در یکی از عملیات های دفاع مقدس و  حماسه‌سازی این شهید در خندق در عملیات بدر بود.

شهید برونسی در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۳ با مسئولیت فرماندهی تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع) در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسیده و پیکرش در منطقه عملیات بر جای می ماند. سال‌ها بعد در جریان تفحص شهدا پیکر ایشان شناسایی و در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۰ در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در بهشت رضا (ع) در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.


10738415
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است