گوناگون 20:33 - 06 خرداد 1402

داوری تنها فیلسوف امروز نیست بلکه فیلسوف آینده نیز هست

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اکوان در نشست دو روزه «داوری» در ترازوی داوری که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد گفت: داوری تنها فیلسوف امروز نیست بلکه فیلسوف آینده نیز هست و تفکر داوری شایسته تأمل برای همه گروه‌ها و رشته‌های تحصیلی است.

وی درباره «همزبانی با گذشته»، «تذکر تاریخی» و «توجه به آینده» گفت: این سه بنیادی در اندیشه رضا داوری اردکانی دانست که بدون توجه عمیق به آنها و امکان راهیابی به عمق تفکر او دشوار خواهد بود. هنگامی که از گذشته همزبانی با آن سخن گفته می‌شود می‌توان سه وجه برای آن در نظر آورد.

اکوان بیان داشت: وجهی با فرهنگ و وجهی با تاریخ و وجهی نیز با زبان نسبت وجود دارد. فرهنگ، تاریخ و زبان به انسان و جهان انسانی تعلق دارد و هیچ موجود دیگری از این سه موهبت برخوردار نیست یا بهتر بگوییم با آن نسبتی ندارد انسان موجودی است که زبان دارد و تاریخ ساز و بنیانگذار فرهنگ است با تاریخ وجود خودش را پایدار می‌کند و با زبان و همزبانی با گذشته تذکر تاریخی پیدا می‌کند و همین تذکر و تاریخی است که انسان را متوجه آینده می‌سازد اما انسان در نسبت با گذشته توجه به آینده با محدودیت‌ها و موانعی مواجه می.شود تنها راه شکستن این محدویت ها و موانع فرهنگ است؛ یعنی با زندگی فرهنگی، نه زندگی به مثابه رفع حوائج، زیستی می‌تواند از این محدودیت‌ها و موانع رهایی یابد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فرهنگ سازی با اختیار و نه قصد تحقق می‌یابد و با اختیار است که امکان درک و فهم آینده فراهم می‌گردد و با این درک و فهم می‌توان آینده را به درستی تصویر کرد و البته این تصویر درست آینده در نسبت با اختیار و نه، قصد است که مسیر تحول و تغییر را امکان پذیر می‌سازد اگر فرهنگ گذشته ما به درستی درک و فهم نشود امکان همزبانی با آن دشوار و شاید خواهد بود فقدان همزبانی سبب غفلت از تذکر تاریخی می‌شود در این صورت تصویر ما از آینده مبهم خواهد بود و آینده انسان را پریشان می‌کند برای رهایی از این پریشانی تذکر تاریخی که حاصل همزبانی با گذشته و فهم درست، آینده، است اهمیت دارد همزبانی با گذشته شرط امکان درک مسائل و طرح درست آنهاست. همزبانی ساحتی از مبهم وجود ماست اما گاهی ممکن است از ما پوشیده شود ولی منفک از ما نیست.

وی افزود: ما همزبانی را اکتساب نمی‌کنیم بلکه ذات انسان در همزبانی است. این همزبانی به معنای ستایش گذشته و میل به بازگشت به گذشته نیست، بلکه مایه تذکر تاریخی است و تذکر تاریخی با نقد وضع موجود ملازم است. همزبانی گونه‌ای تجدید عهد است، اما تجدید عهد بازگشت به زمان گذشته نیست، بلکه رهایی از قیدوبندهای زمان حال است و در هیچ دوره‌ای متوقف نمی‌شود و مستلزم تعلق خاصی به هیچ دوره‌ای از تاریخ نیست.

اکوان گفت: فرهنگ از نظام ثابتی بهره مند است اما در سرشت آن یک نوع پویایی وجود دارد که ربطی به نظام ثابت آن ندارد.


11901361
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است