فرهنگی‌هنری 09:50 - 26 اردیبهشت 1401

ترور ابوعاقله هدفمند انجام شد/اسرائیل از تصویرشدن خشونتش نمی‌ترسد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم یادبود شهیده خبرنگار شیرین ابوعاقله و محکومیت رژیم صهیونیستی در سالروز یوم النکبة توسط هیأت فاطمی فرهنگ و رسانه، عصر یکشنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور اهالی رسانه و قلم و فعالان حوزه فلسطین در حسینیه هنر برگزار شد.

در حاشیه این مراسم یادبود، بیانیه‌ای قرائت شد که به شرح ذیل است:

«بسم الله القاصم الجبارین و مبیر الظالمین

بسم الله الذی هو یرید «ان یمن علی الذین استضعفوا فی الارض و یجعلهم وارثین»

بسم الله الرحمن الرحیم انه خیر ناصر و معین

و سلام بر عدل وعده داده‌شده الهی

سلام بر آن منتقمی که آزادی‌خواهان عالم، با خونشان فرش مقدمش را گلباران خواهد کرد.

سلام بر ارواح مطهر شهدای راه حق، راه آزادی، راه ظهور

سلام بر آن صدای آسمانی که فریاد تظلم‌خواهی مظلوم‌ترین بندگان خدا را به گوش بشریت به خواب غفلت‌رفته رساند

سلام بر آن قلم‌هایی که سطر به سطر حکایت درد و مظلومیت و انسانیت را با خون خود نوشتند تا بلکه قلوب رخوت‌بسته ابنای بشر را ضربان دوباره‌ای بخشند

سلام بر شهدایی که به بهای جانشان، رسانه مظلوم و مظلومیت شدند.

سلام بر شیرین، که شهد گوارای شهادت را در این راه نوشید و سلام بر همه شهدای رسانه و اهل قلم. طوبی لهم و حسن مآب

شیرین ابوعاقله، نماینده مردان و زنانی است که تلاش کردند با حضور در میدان‌های جنگ و صحنه‌های خطیر، پیام‌رسان حقایق و روشنگر واقعیات باشند و در این راه تا نثار خون خود پیش رفتند

شهیده شیرین ابوعاقله، خبرنگاری را از سه دهه پیش آغاز کرد و از سال ۱۹۹۷ میلادی به‌عنوان خبرنگار الجزیره در فلسطین اشغالی فعالیت داشت و از خبرنگاران سرشناس حوزه فلسطین بود. او خود می‌گوید: «من خبرنگاری را برگزیدم که نزدیک به انسان باشم؛ کار ساده‌ای نبود اینکه شاید می‌توانستم واقعیت را تغییر دهم. اما دست کم می‌توانستم این صدا را به جهانیان برسانم. من شیرین ابوعاقله هستم» و رژیم سفاک صهیونیستی چونان همیشه، با همان توهم تاریخی‌اش، پنداشت که می‌تواند با گلوله، صداها را از رمق بیندازند و ساکت کنند. اما چشم‌های از حدقه بیرون‌زده سگ‌های بی‌قلاده‌اش وقتی به تابوت شیرین یورش بردند، که بر دستان مسلمانان تشییع می‌شد، نشان داد که باز هم کور خوانده‌اند و کور مانده‌اند. آنها هرچند به زبان نمی‌آوردند اما دیدند که صدای شیرین رساتر از قبل، توجه همه دنیا را به فلسطین معطوف کرده‌است.

او با شهادتش پیامی بس مهم‌تر را به دنیا رساند و ثابت کرد رژیم صهیونیستی بر هیچ‌یک از حقوق و ضوابط بین‌المللی پایبند نیست. جنایات ۷۰ ساله آنها بر مردم فلسطین عیناً نقض حقوق بشر است و این رژیم در طول چندین دهه از هیچ دشمنی و جنایتی فروگذار نکرده است. فقط طی ۴ دهه اخیر این رژیم ۸۲ تن از خبرنگارانی را که این جنایات را برای مردم دنیا بازگو می‌کردند، به ضرب گلوله از نفس انداخت و قلم‌هایی که توحش آنها را برای جهانیان روایت می‌کرد با شلیک مستقیم شکست. اما همه دیدیم که باز هم اشتباه کرد و شلیکش به شیرین که لباس خبرنگاری به تن داشت، میخ دیگری بود به تابوت این رژیم که در حال نزدیک شدن به قبر نابودی و زوال است.

شهادت این شیرزن مسیحی بار دیگر نشان داد که مسئله فلسطین و نبرد با رژیم اسرائیل، مسئله مذهبی، ملی، قومی، جغرافیایی و سیاسی نیست، بلکه ای مسئله‌ای بدون مرز و انسانی است. تفاوتی نمی‌کند چه دینی داشته باشی، با چه زبانی سخن بگویی و کجای این کره خاکی ایستاده باشی. اگر همچنان شعله انسانیت در قلبت روشن باشد، در این معرکه بی طرف و ساکت نخواهی ماند.

ما خبرنگاران زن ایرانی و اسلامی، نویسندگان خانم حوزه مقاومت و جهاد و اعضای هیئت فاطمی فرهنگ و رسانه شهادت شیرین ابوعاقله را تسلیت و تبریک گفته و ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن این خبرنگار، خواستار پیگیری و مجازات عاملان این جنایت در محاکم بین‌المللی هستیم.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون»

ترور شهید ابوعاقله تروری هدفمند بود

در ادامه این مراسم رقیه سادات موسوی با بررسی سیر تاریخی تحولات فلسطین و مبارزات فلسطینیان علیه اشغالگران رژیم‌صهیونیستی اظهار داشت: شیرین ابوعاقله نماینده نسلی از شاعران از جمله محمود درویش و سمیح قاسم است که بعد از سه دهه نشان دادند جنبش جدیدی در فلسطین شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این ترور مستقیم‌ و با فاصله نزدیک یک ترور هدفمند است افزود: اسرائیل از اینکه خشونتش را به تصویر بکشند نمی‌ترسد بلکه از این می‌ترسد شکست‌هایش را به تصویر بکشند. با توجه به ۲۰ سال اخیر و جریان رسانه‌ای که اتفاق افتاده در آینده شاهد مواجهات متفاوت با جریان مقاومت در درون جایی هستیم که انتظارش را نداریم. یکی از چند عامل اصلی در اضمحلال رژیم‌صهیونیستی وجود نسلی است که در جای دیگری‌ متولد شده.

موسوی بیان کرد: از ۱۹۶۸ حدود ۸۱ خبرنگار در فلسطین تیر خوردند، از انتفاضه سال ۲۰۰۰ حدود ۴۵ خبرنگار به شهادت رسیدند و فکر می‌کنیم جریان رسانه‌ای می‌تواند از این وضعیت فلسطین را رها کند.

رهبران‌کشورهای عربی در شهادت شیرین ابوعاقله شریک هستند

در ادامه مراسم مرضیه هاشمی خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی در این مراسم با بیان اینکه از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۴۵ خبرنگار در فلسطین به شهادت رسیده اند گفت: ما نام چندنفر آنها را شنیده ایم؟ این موضوع نشان می دهد که چقدر فلسطینی ها نادیده گرفته شده اند. شیرین ابوعاقله می خواست راه حق را نشان دهد. برای یک خبرنگار بسیار سخت است که دیدگاه مستقل داشته باشد و ما باید واقعیت های جامعه بین المللی لیبرال را به همگان نشان دهیم.

وی افزود: مقصر این اتفاق و شهادت هزاران فلسطینی و آواره شدن هزاران فلسطینی، آمریکاست که به رژیم صهیونیستی کمک مالی می کند. مقصر انگلیس است که با قطعنامه بالفور، اسرائیل را به وجود آورد. مقصر دیگر سازمان ملل متحد است که برخی جنایت ها را محکوم می کند اما کاری انجام نمی دهد.

خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی تاکید کرد: ما رسانه هایی را که اخبار فلسطین رو پوشش نمی دهند محکوم می کنیم. غزه بزرگترین زندان آزاد است، اما رسانه چقدر روی آن تمرکز دارند؟ رسانه ها نیز مقصر این جریان هستند. رهبران کشورهای عربی زمانی که ترامپ را در به رسمیت شناختن اسراییل همراهی کردند در این جنایانت مقصرند.

هاشمی ادامه داد: از سازمان ملل نباید انتظاری داشته باشیم. محمود عباس شهادت شیرین ابوعاقله را محکوم کرد و گفت در دادگاه های بین المللی موضوع را پیگیری می کنیم اما چه انتظاری از دادگاه های بین المللی داریم. در حال حاضر اگر بخواهیم ظلم از بین ببریم باید وحدت و مقاومت گسترش پیدا کند.

این مستندساز با تبیین تصویر سازی‌های دروغین از زنان در رسانه‌های غربی گفت: شیرین ابوعاقله بانویی مسیحی بود که بیش از ۲۰ سال از عمرش را در راه حق صرف کرد و همه دیدیم چه تشییع پیکر عجیبی داشت و رژیم صهیونیستی در آن مراسم چه کرد. هنگامی که امام خمینی رژیم صهیونیستی را غده سرطانی خواند، باید این غده را بیرون آورد وگرنه گسترش پیدا کرده و در هر امری دخالت می کند. باید خط مقاومت محکم‌تر شود تا به پیروزی اصلی دست یابیم.

ابوعاقله با شهادت خود برای فلسطین ظرفیت ایجاد کرد

در ادامه این مراسم سعیده باقری، مسوول زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه شیرین ابوعاقله با شهادت خود جنبشی را راه اندازی کرد بیان داشت: در هزاره سوم میلادی زندگی می کنیم و داعیه داران حقوق بشر، دفاع از حقوق بشر را در بوق و کرنا می کنند اما کنوانسیون ژنو به صورت گسترده نقض می شود. اشخاصی که در کنوانسیون ژنو فعالیت دارند، معتقدند رژیم صهیونیستی در موارد متعددی موارد حقوق بشر را نقض کرده است. این رژیم وقتی حقوق زنان و کودکان را رعایت نمی کند از تعرض به زنان و خبرنگاران نیز واهمه ای ندارد.

وی افزود: شهادت این بانوی خبرنگار و جنبشی که به راه انداخته است باعث می شود انتفاضه و مقاومت فلسطینی ها روح تازه ای بگیرد. او مصداق یک مجاهد فرهنگی است.

مسئول زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: هنگامی که مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مطرح کردند، شاید کسی گمان نمی کرد زنی مسیحی این جهاد را تبیین کند. ابوعاقله مصداق زن آزاده ای است که پرچم جهاد تبیین را بالا برد و شهادت ایشان برکت عظیمی برای مسلمانان خواهد داشت. ابوعاقله با شهادت خود ظرفیتی را برای فلسطینی ها ایجاد کرد و امیدواریم سازمان های بین المللی از آن استفاده کنند. ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش داریم تا به وفاق بین المللی در این زمینه دست یابیم.

کریم طالقانی، از فعالان رسانه عرب زبان حاضر در این مراسم به زبان فارسی و عربی در وصف شهیده شیرین ابوعاقله و زنان شهید سخن گفت. در پایان نیز بیانیه هیئت فاطمی فرهنگ و رسانه در محکومیت شهادت شهیده ابوعاقله، توسط مهسا شمس، خبرنگار خبرگزاری مهر قرائت شد.


11562566
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم بیوگرافی جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که شخصیت اصلی آن را توسط هوش مصنوعی به نمایش می‌گذارد، در ماه سپتامبر اکران می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «بدل» به کارگردانی علی مشهدی و بازی شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی و ساعد هدایتی، به زودی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تام هالند بازیگر نقش مرد عنکبوتی از همکاری بسیار خوبش در «اسپایدر من ۴» خبر داد و درباره پایبندی اش به این شخصیت محبوب صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گوشه‌ای از حال و هوای زندگی کولبران در مجموعه «نون. خ ۵» به تصویر کشیده شد و شما می‌توانید بخش‌هایی از آن را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با شب وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ره)، مراسم استقبال از پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) با حضور ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور برگزار شد.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری با سابقه رادیو ایران گفت: من ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» اجرا کرده‌ام و مردم همیشه با رادیو دوست بوده اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسنین الحلو، میزبان برنامه قرآنی محفل در یک ویدیویی همراه با مجری برنامه از مخاطبان تلویزیون دعوت کرد تا این مسابقه قرآنی را تماشا کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد زبان و ادبیات پارسی با اشاره به روز جهانی کتاب و حق مولف، سرانه مطالعه در ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها پایین دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است