استانی 09:36 - 05 مهر 1400

زیارت اربعین یادآور بذل خون سالار شهیدان درراه احیاء ارزشها

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زیارت اربعین یادآور آن است که سالار شهیدان در مسیر احیا ارزش‌ها از راه ‏بذل خون‌‬ خود کوشید که این شیوه مسئولیت دشواری بر نشانه‌های اهل حقیقت می‌نهد. مسئولیتی که ‏در سجده زیارت عاشورا ادا آن را از خداوند مسئلت می‌نمائیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ ‏صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ»

وی افزود: ‏تقارن اربعین سید و سالار شهیدان با هفته دفاع مقدس در ایام پیش رو یادآور سخن نغز مقام معظم رهبری است که ‏می‌فرمود: «امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.» اینکه کاروان کربلا پس از آنکه رخصت خروج ‏از شام یافتند، ابتدا برای بزرگداشت یاد شهدا به کربلا سفر کردند، این قضیه نشانگر آن است که «زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از ‏شهادت نیست».

کارشناس مذهبی تصریح کرد: برای پاسداشت ارزش‌ها باید حماسه سازان ارزش‌ها را در اندیشه‌ها زنده نگهداشت. این همان انتخاب ‏حضرت فاطمه زهرا (س) در روزهای پس از وفات رسول خداست که در کنار مزار حمزه سید الشهدا حاضر می‌شد و انتخاب ‏‏ «ام‌البنین» است که با زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان در پاسداشت ارزش‌ها می‌کوشید.

فخر روحانی با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی ادامه داد: هفته دفاع مقدس پاسداشت حماسه‌های حسینی است «طبتم و طابت الارض التی فیها دفتنم».

استاد‬ حوزه گفت: امام حسن عسگری در عصری که بواسطه حلول ایام غیبت، بیم آن می‌رفت که در تقیه هویت تشیع به فراموشی سپرده ‏شود، بزرگداشت پنج نشانه را به آنان یادآوری کرد: ‏ «علامات المؤمن خمس: صلاة احدی و الخمسین و زیارة الاربعین ‏والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ‏ببسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم؛» مقصود از پنجاه و یک رکعت نماز، هفده رکعت نماز ‏واجب روزانه به اضافه نمازهای نافله است که جبران‌کننده نقص و ‏ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامه نماز شب در ‏سحر. امام حسن عسگری (ع) در این حدیث پنج نشانه از مختصات شیعه را نشانه‌هایی شمرد تا در روزگار تاریک عصر غیبت ‏شیعیان یکدیگر را به درستی بازشناسند و تشکیلات شیعه بواسطه این به هم پیوستگی تقویت گردد. لذا سجده بر خاک و ‏بلند بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم گفتن در نماز و انگشتر به دست راست کردن و زیارت اربعین حسینی از آن رو است که دست انسجام شیعه در تاریکای تاریخ غیبت از هم گسسته نشود.

استاد دانشگاه ادامه داد: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «فاعذر فی‌الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة ‏وحیرةالضلالة»؛ ‏یعنی امام با اتمام حجت بر خلق، راه هیچ عذری بر مردم باقی نگذاشت و اندرز و نصیحت و خیرخواهی را خود تا سرحد ‏نثار‬ جان، ایفا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد‌.‌

وی‬ سررشته نشانه‌های پنجگانه در روایت امام عسگری (ع)؛ نماز، زیارت اربعین، پیشانی بر خاک ساییدن و بلند بسم الله گفتن، ‏انسان را از‬ نشانه‌هایی دانست که شیعیان را با هدف و رسالت امام حسین (ع) پیوند می‌زند.

وی محرم را پاسداشت ولایت و پرهیز از سستی در همراهی امام ذکر کرد و افزود: "اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ" منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت، حبّ دنیا و ‏شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منکران ولایت نیز دلباختگی به دنیاست امری که در بخشی از زیارت اربعین ‏به آن اشارت رفته است: ‏‏ «وتغطرس و تردی فی هواه‌‏».


11246210
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است