گوناگون 09:50 - 06 بهمن 1401

هزینه ۵۰۰۰ میلیاردی سرطان در ایران/ تغییر رتبه اول سرطان مردان

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این همایش، دکتر سیدجعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان تاکید کرد و از دخانیات به عنوان یک عامل جدی در ابتلاء به سرطان نام برد و گفت: درمان سرطان بسیار هزینه بر است.

وی افزود: وقتی یک نفر مبتلا می‌شود، نقش او در سازندگی از بین می‌رود و از همین رو، تبعات اقتصادی و اجتماعی این بیماری بسیار سنگین و خسارت بار است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، از سرطان به عنوان سومین علت مرگ در ایران نام برد و گفت: عوامل خطر مشترک در بیماری‌های غیر واگیر، باعث می‌شود وقتی یک فرد مبتلا به سرطان می‌شود، درگیر سایر بیماری‌های غیرواگیر نیز شود.

وی ادامه داد: آلودگی هوا یک ریسک فاکتور مهم در بروز سرطان و سایر بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

حسین افزود: خسارت اقتصادی سرطان، ۵ درصد GDP است که ۸۳۹ هزار میلیارد تومان می‌شود.

در ادامه، علی قنبری مطلق رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع که بروز سرطان در جهان به ازای هر یک ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در مردان ۲۱۹ و زنان ۱۹۸ مورد است، گفت: در ایران، فعلاً میزان بروز کمتر از متوسط جهانی است؛ به طوری که در مردان ۱۸۵ و زنان ۱۶۷ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور است.

وی با عنوان این مطلب از سال ۹۵، سرطان پروستات در مردان جایگزین سرطان معده در رده اول سرطان شده است، افزود: طی دو دهه آینده تعداد موارد سرطان در ایران از ۱۶۰ هزار به ۳۵۰ هزار نفر در سال خواهد رسید که دو برابر متوسط جهانی خواهد بود.

مطلق گفت: افزایش جمعیت سالمندی و تغییر سبک زندگی و تغذیه، از عوامل مهم بروز سرطان است.

وی با عنوان این مطلب که ۱۶ درصد علل مرگ و میر در کشور ناشی از سرطان است، ادامه داد: سالانه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان هزینه سرطان در کشور است.

مطلق گفت: ۶۸ درصد از خانواده‌های مبتلا به سرطان در کشور دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند.

وی در ادامه به برنامه ملی مدیریت سرطان در کشور اشاره کرد و افزود: کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ زودرس، یکی از اهداف این برنامه است.

دومین همایش ملی سرطان، در روزهای ۶ و ۷ بهمن ۱۴۰۱ در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.


11795992
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است