اقتصادی 18:18 - 07 تیر 1401

سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی در زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در هفتمین روز دهه تولید و تجارت با حضور در نشست سراسری مسئولان مراکز بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور، ضمن قدردانی از همکاری‌های مؤثر رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن با شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و استماع دیدگاه‌ها و انتظارات مسئولان مراکز استانی این نهاد، گزارشی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، به‌ویژه در حوزه ارتقاء زیرساخت‌های صنعتی و احیاء واحدهای صنعتی راکد ارائه کرد.

وی در این نشست با اشاره به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشورمان اظهار داشت: نقطه تمرکز و نوک پیکان تحریم‌ها، حوزه تولید بوده است، و دشمن می‌خواهد که ما در این زمینه وابسته باشیم، اما به همت جهادگران عرصه جنگ اقتصادی، تا کنون نقشه‌های دشمنان با شکست مواجه شده و تولید در کشور زنده و پاینده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سالیان اخیر که عمدتاً بر محور تولید بوده است، افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب، راهبردی جدی و بلند مدت و نشانگر اهمیت و اثرگذاری حوزه تولید در سطح کشور است.

رسولیان با بیان این‌که با رصد وضعیت اقتصادی کشور مشخص می‌شود که تولید بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را تأمین کرده است، اضافه کرد: با افزایش عمق ساخت داخل و حمایت همه جانبه از تولید، اجازه ندادیم که در هجمه‌های شدید اقتصادی بیگانگان با مشکل مواجه شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در جای جای میهن عزیزمان حتی در مناطق محروم و دورافتاده، تولید با بالندگی مسیر خود را دنبال می‌کند، و کالاهایی در کشور تولید می‌شود که قبلاً وارداتی بودند. لذا امیدواریم با تداوم حمایت‌ها، هم افزایی تمامی ارکان حاکمیت و تعامل مستمر بخش خصوصی، شاهد توسعه هرچه بیشتر تولید باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به نقش تولید در اشتغالزایی و به‌ویژه تأمین اقلام مرتبط با کرونا در شرایط سخت شیوع این بیماری اشاره کرد و گفت: دو رویکرد در حمایت از تولید داریم؛ یک رویکرد به شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاست‌های ملی باز می‌گردد و رویکرد دوم، حمایت از تولید در سطح استان‌هاست که رویکردی اثرگذار و مهم است.

رسولیان درخصوص شاخص‌های کلان اقتصادی و نقش آن در حمایت از تولید بیان کرد: اگر ریل گذاری مناسبی در سطح ملی انجام شود، بخش عظیمی از مشکلات حوزه تولید رفع خواهد شد.

وی موضوع حمایت از تولید در سطح استان‌ها را نیز دغدغه جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد و افزود: این حوزه بسیار اثرگذار است که در قالب کلینیک‌های صنعت می‌تواند در استان‌ها به‌خوبی پیگیری شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در این‌گونه حمایت‌های استانی اضافه کرد: تقویت و تعمیق روابط با این نهاد متشکل همواره مد نظر ما بوده است، چرا که همه ما در یک مسیر حرکت می‌کنیم.

رسولیان از کاهش ۱۵ درصدی میزان واحدهای تولیدی راکد و احیاء بیش از دو هزار واحد صنعتی غیرفعال به‌عنوان گوشه‌ای از اقدامات مؤثر انجام شده در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در سال گذشته یاد کرد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که فرهنگ حمایت از تولید باید در کشور شکل بگیرد، به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه تأمین و تکمیل زیرساخت‌های تولید و تجارت اشاره کرد و ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ما را مکلف و موظف به تأمین زیرساخت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت کرده است، که در این راستا، سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده که فقط کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل منابع دولتی و الباقی بر منابع داخلی این سازمان استوار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این‌که برای تأمین و تکمیل کامل زیرساخت‌های ضروری شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، خاطرنشان کرد: در این حوزه جای کار بسیار زیادی وجود دارد، که هم به منابع مالی و هم به هم افزایی همه جانبه دستگاه‌های اجرایی ذیربط به شدت نیازمندیم.

رسولیان با اشاره به اجرای برنامه آمایش سرزمینی صنعت، معدن و تجارت در کشور نیز اظهار داشت: با اجرای کامل این برنامه، اتفاقات معناداری در حوزه حمایت از صنعت در مناطق کمتر برخوردار خواهد افتاد؛ همچنان که ما موظف به حمایت از تولید در مناطق محروم با ارائه تسهیلات ویژه هستیم و از سوی دیگر به مشارکت مردم در تأمین زیرساخت‌ها نیز نیاز داریم.

وی در ادامه با اشاره به هماهنگی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با دیگر دستگاه‌های خدمت رسان در امر تأمین زیرساخت‌های صنعتی بیان کرد: سال گذشته در احداث ۶۶ پست برق با وزارت نیرو مشارکت ۳۰ درصدی داشتیم و امسال هم تا کنون ۳۰ پست برق را با این مدل مشارکتی احداث کرده‌ایم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین به مجموعه برنامه‌های این سازمان در حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: ۸۵ محور حمایتی به‌صورت شفاف و روشن برای تخصیص منابع به حوزه تولید تعریف شده است، و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها با هماهنگی ارکان حاکمیت و تشکل‌ها، به‌خصوص مراکز بسیج مهندسین صنعت و معدن می‌توانند به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

رسولیان با بیان این‌که می‌توان برای بنگاه‌های اقتصادی، پشتیبان تعریف کرد؛ از این طرح به‌عنوان نقطه مشترکی برای تداوم و ارتقاء همکاری‌های مشترک با مراکز بسیج مهندسین صنعت و معدن یاد کرد.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال "تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین" افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نوآور، بسته حمایتی ویژه‌ای تعریف شده است. همچنین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش بنیان اکنون در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درحال اجراست و می‌توانیم با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن نیز نمایشگاهی مشترک داشته باشیم؛ ضمن این‌که آن سازمان برای اعزام شرکت‌های توانمند به نمایشگاه‌های خارجی نیز می‌تواند ما را همراهی کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تسهیلات ویژه برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کرد: این شرکت‌ها بدون مزایده می‌توانند زمین دریافت کنند و اقساط آن‌ها نیز ۴۵ ماهه خواهد بود، که سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن نیز در این حوزه می‌تواند شرکت‌های توانمند دانش بنیان را معرفی کند.

رسولیان در پایان تصریح کرد: با اقدامات انجام شده و رویکردهای آینده امیدواریم عمده زمین‌های شهرک‌های صنعتی بزرگ به شرکت‌های دانش بنیان، توانمند و نوآور داده شود، کمااین‌که سال گذشته ظرف مدت پنج یا شش ماه حداقل ۱۴۸ شرکت دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر شدند.

امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن

در حاشیه این نشست، تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن امضاء و منعقد شد.

کمک به پشتیبانی، مانع زدایی و فعال سازی صنایع خرد، کوچک و متوسط و ارتقاء توانمندی بنگاه‌های اقتصادی و توسعه فضای کسب و کار از طریق انجام مطالعات عارضه یابی، تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی، تعیین و اجرای راهکارهای بهبود و توانمند سازی، ایجاد بستر فرهنگی مناسب برای دسترسی به اهداف طرح‌های توانمند سازی، برگزاری تورهای صنعتی داخلی و بین‌المللی برای بازدید از واحدهای صنعتی موفق، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مدیران و کارکنان واحدهای تولیدی، شرکت شهرک‌های صنعتی و عوامل کلینیک‌های صنعتی بسیج، تجاری سازی ایده‌های برگزیده رویدادهای استارتاپی حوزه توسعه SMEها، ارائه خدمات مشاوره و کلینیک‌های صنعتی داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت از حضور واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌های مجازی و فیزیکی داخلی و بین‌المللی، از جمله موضوعات همکاری طرفین در این تفاهم نامه است.

این تفاهم نامه در هفتمین روز دهه تولید و تجارت به امضای "علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و علی توشه رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن رسید و مبادله شد.


11608261
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است