بین‌الملل 10:11 - 04 تیر 1401

«شی جینپینگ» به هنگ کنگ می رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به مناسبت ۲۵امین سالگرد رهایی هنگ کنگ از استعمار انگلیس و بازگشت آن به سرزمین مادری خود چین، به این منطقه سفر خواهد کرد.

منابع خبری چین امروز شنبه در این رابطه اعلام کردند که رئیس جمهور چین در گردهمایی سالگرد بازگشت هنگ کنگ به سرزمین مادری و همچنین اولین جلسه دولت جدید «جان لی» رهبر این منطقه شرکت خواهد کرد. جزئیاتی درباره مدت زمان دیدار وی منتشر نشده است.

اعلام سفر رئیس جمهور چین به هنگ کنگ نشانگر اهمیت بالای این منطقه برای وی و دولت چین است. ذکر این مسئله ضروری است که شی طی دو سال نیم گذشته و از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا، به جایی سفر نکرده و فقط از طریق ویدئوکنفرانس در نشست ها و مراسم شرکت کرده بود.

پیشتر نیز برخی رسانه های هنگ کنگ گمانه زنی کرده بودند که رئیس جمهور چین قرار است در مراسم تحلیف جان لی در هنگ کنگ شرکت کند.

دولت چین در هفته گذشته فهرست کابینه دولت جدید هنگ کنگ به رهبری «جان لی» را که قرار است در اول ماه جولای (۱۰ تیر) و مصادف با ۲۵ امین سالگرد استقلال هنگ کنگ از استعمار انگلیس سوگند یاد کند، اعلام کرد.

رسانه های خبری اعلام کرده بودند که جان لی از طرف کمیته انتخاباتی هنگ کنگ که وفاداران دولت چین اکثریت را در آن به دست دارند، به عنوان رهبر جدید این منطقه انتخاب شده است.

وی که ۶۴ سال دارد، یک هزار و ۴۱۶ رأی از یک هزار و ۵۰۰ رأی کمیته انتخاباتی را به خود اختصاص داد و به این ترتیب توانست به عنوان رهبر هنگ کنگ انتخاب شود.

مقام‌های چینی در این باره اعلام کردند که پیروزی تقریباً یکپارچه جان لی در انتخابات نشان می‌دهد که درصد بالایی از جامعه هنگ کنگ «وی را قبول داشته و تأیید می کنند.

دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو در پکن نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: این مسئله نمایشی واقعی از روحیه دموکراتیک است.

رهبر جدید هنگ کنگ با شعار «آغاز فصل جدیدی برای اتحاد هنگ کنگ» وارد عرصه انتخابات شد.

او به دلیل نقشی که در سال ۲۰۲۰ در اجرای قوانین امنیتی چین درهنگ کنگ داشت، از سوی آمریکا تحریم شده است. در عین حال مقامات چین گفتند که اعمال آن قوانین برای بازگرداندن ثبات به هنگ کنگ لازم بوده است.

گفتنی است که هنگ کنگ و مناطق دیگر در چین مانند تبت و تایوان، هدف اعمال سیاست تفرق برانگیرانه «ایندوپاسیفیک» واشنگتن قرار گرفته اند. آمریکا در راستای سیاست یادشده سعی دارد تا با تحریک این مناطق، قدرت روزافزون پکن را مهار کند.


11603942
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است