گوناگون 08:05 - 08 بهمن 1400

هفته آینده، اعلام تصمیم نهایی در مورد اعتکاف امسال

حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برنامه‌های این سازمان در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اظهار داشت: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته مؤمنان از شرکت در مراسم معنوی و جذاب اعتکاف محروم بودند.

وی با بیان اینکه این مراسم معنوی با محوریت ستاد اعتکاف و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، عنوان کرد: امسال با توجه به واکسیناسیونی گسترده‌ای که انجام شده شاهد وضعیت خوبی نسبت به گذشته هستیم ستادهای استانی و ملی برگزاری اعتکاف شکل گرفته و جلسات متعددی تا به امروز انجام شده است.

عزت زمانی ادامه داد: دغدغه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف مانند بسیاری از برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و ضوابط مشخص شده در سراسر کشور فعال است با دستورات سخت گیرانه ای که توسط ستاد برگزاری اعتکاف و با همکاری و مشورت کارشناسان حوزه بهداشت تدوین و جهت برگزاری این مراسم معنوی به وزارت کشور ارسال شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایطی که در چند روز اخیر پیش آمده، گفتگوهایی با معاونت سیاسی امنیتی و قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا در وزارت کشور صورت گرفت قرار شد این پروتکل‌های بهداشتی به دوستان تقدیم و ابتدای هفته پیش رو جلسات کارشناسی برگزار سپس پیرامون برگزاری برنامه اعتکاف تصمیم گیری قطعی صورت بپذیرد. اما آن چیزی که درحال حاضر مسلم است آن است که برگزاری این نوع مراسمات نیازمند مقدمات و الزاماتی بوده و با توجه به شرایط کشور که همه فعالیت‌ها طبق قواعد پروتکل‌ها و براساس رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها صورت می‌پذیرد اعتکاف نیز مانند بقیه برنامه‌های دیگر به صورت عادی برگزار شود.

وی افزود: بر همین اساس جلساتی برگزار و مقدمات اجرایی آن پیش بینی شده است البته طبیعتاً اگر شرایط سخت و ویژه ای پیش بیاید همه تابع قانون خواهیم بود اما شرایط فعلی اجازه برگزاری این مراسم معنوی را در اکثر شهرستان‌ها می‌دهد بر همین اساس ستاد برگزاری اعتکاف فعال شدند. بنابراین تصمیم مناسب برای برگزاری مراسم اعتکاف بعد از مقایسه و بررسی دستورالعمل‌های سختگیرانه پیشنهادی از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد.

عزت زمانی به تعدادی از این دستورالعمل‌های سخت گیرانه اشاره و تصریح کرد: مفاد این دستور العمل سختگیرانه شامل جمعیت حاضر در مسجد باید کمتر از یک چهارم ظرفیت مسجد باشند، مکان‌های برگزاری از نظر کمی توسعه پیدا کنند، پذیرش معتکفین به قید آزمایش پی سی آر و داشتن کارت واکسن صورت بپذیرد، سقف مساجد برگزار کننده بلند باشد، معتکفین از وسایل شخصی استفاده کنند، غذا به صورت بسته بندی توزیع شود، مداومت در ضدعفونی کردن محیط و … می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در محیط بسته مسجد می‌توان نکات بهداشتی را رعایت کرد؟ اظهار داشت: شرایطی که در حال پیش آمدن است ربطی به اجتماعات مذهبی ندارد و اجتماعی صورت نگرفته که گفته شود دلیل شیوع اومیکرون اجتماعات مذهبی بوده است چرا که در این ایام اجتماع خاصی صورت نگرفته است. یادآور می‌شود در این دو سال اخیر در عین حال که دیگر اجتماعات برقرار بود اما اجتماعات معنوی و مذهبی منع می‌شد در حالی که گسترش و شیوع این بیماری مربوط به مسائل دیگری می‌شود که باید کنترل شود. اگر امروز اومیکرون افزایش یافته دلیلش آن است که در جاهای دیگر کنترل‌ها ناقص است و ربطی به مجالس مذهبی ندارد.

وی ادامه داد: کنترل رفت و آمدها در مسجد بسیار راحت است حتی مانند هیأت‌های مذهبی نیست که بیرون از آن قابل کنترل نباشد. معتکفین به مسجد می آیند، می‌نشینند و خادمان با حضورشان مراقب رعایت فاصله‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. همه شرکت کنندگان موظف به استفاده از ماسک بوده و ضدعفونی ها به صورت مرتب انجام خواهد شد. از همه مهمتر کسانی در این مراسم شرکت می‌کنند که درگیر بیماری نباشند لذا محیط مساجد از نظر ویروس کرونا محیطی پیراسته، آراسته و پاک خواهد بود و ما مطمئن هستیم مشکلی پیش نخواهد آمد. امروز هزاران نفر در بازارها و وسایل نقلیه در حال تردد و فعالیت هستند باید کنترل شود.

عزت زمانی در پایان خاطرنشان کرد: جلسات بررسی و جمع بندی دستورالعمل‌های پیشنهادی اوایل هفته برگزار می‌شود و امیدوار هستیم اواسط هفته این دستورالعمل‌ها ابلاغ شود تا هفته بعد مراسم برگزار شود. لازم به تاکید است طبق قواعد و دستورالعمل‌های ارائه شده و همچنین قوانین و ضوابطی که در مراکز عمومی انجام می‌شود برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بلامانع است مگر اینکه شرایط سخت و پیچیده‌ای پیش بیاید که مراجع قانونی تصمیم دیگری بگیرند. اما با توجه به شرایط کنونی و ضوابطی که در اماکن عمومی وجود دارد بسیاری از شهرستان‌ها قابلیت برگزاری اعتکاف را دارند.


11429789
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است