بین‌الملل 09:39 - 04 تیر 1401
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در عراق ضمن اعلام شروطی، خواهان توافق بر سر برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد.

الخزعلی خواستار برگزاری مجدد انتخابات در عراق شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق، شامگاه جمعه، در دیدار با جمعی از نخبگان و تحلیلگران عراق خواستار توافق بر سر برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد.

بنابر گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در واکنش به استعفای اعضای جریان صدر اظهار داشت: «مشکل اکنون عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده است و نمی‌توان دولتی در وضعیت آرام تشکیل داد که بتواند موفق باشد.»

قیس الخزعلی اضافه کرد: «روند عادی، توافق سیاسی بر سر [برگزاری] مجدد انتخابات پس از اصلاح قانون انتخابات، لغو رأی‌گیری الکترونیکی و اعمال تغییرات مهمی در کمیسیون [انتخابات] است.»

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، الخزعلی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرده است: «دولت آینده عراق باید خدما‌ت‌گرا و از جمله اولویت‌های آن ارائه خدمات اولیه و تلاش برای ایجاد فرصت شغلی باشد. از جمله اولویت‌های دولت آتی باید اقتصاد عراق باشد.»

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر اخیرا در اظهاراتی خروج خود را از فرایند سیاسی عراق اعلام کرد.

سید مقتدی الصدر، شامگاه چهارشنبه (بیست و پنجم خردادماه) اعلام کرده بود: «با سلام و درود به شما و پیش از خداحافظی با یکدیگر و تشکر بابت مواضع و وحدت شما، دوست دارم مسئله‌ای را به اطلاعتان برسانم؛ من تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ام تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه نباشم.»

 الصدر پیش از بیان این اظهارات از نمایندگان عضو فراکسیون خود در پارلمان خواسته بود که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند. وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفته بود: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد.»

رهبر جریان صدر همچنین ضمن اعلام اینکه بن‌بست تشکیل دولت در عراق «ساختگی» است، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

چند روز بعد، خبرگزاری رسمی عراق خبر داد که  رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. 

 جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نمایندگان جایگزین اعضای مستعفی جریان صدر، روز پنجشنبه هفته گذشته، در پارلمان عراق سوگند یاد کردند و جایگزین اعضای مستعفی در پارلمان عراق شدند.

انتهای پیام/م


11603900
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است