علمی فناوری 18:40 - 31 اردیبهشت 1401
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه کار‌های فرهنگی و قرآنی نیازمند عزم جهادی است گفت: برای پیش‌برد این نهضت حضور روحانیون جهادگر کفایت می‌کند. به شرط آنکه جذابیت دروس دینی را برای دانشجویان ایجاد کنیم.

کار‌های فرهنگی و قرآنی نیازمند عزم جهادی است

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه‌ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه‌ها و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و معاونین نهاد برگزار شد.

رستمی با اشاره به شرایط پساکرونایی و بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی گفت: پیش از فراگیری کرونا فضای حضوری دانشگاه، شاهد جمع‌های ارزشمندی بود؛ اکنون با شروع بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز به‌کار فضای حضوری و مراکز آموزش‌عالی، باید فرصت از دست رفته دوسال گذشته جبران شود و باز هم شاهد تجمعات ارزشمند حضوری همچون برگزاری نماز جماعت، جلسات قرآن، فعالیت هیئات مذهبی، جلسات پاسخ به شبهات و... باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر حضور در فضای مجازی افزود: فضای مجازی محل جولان شبهات و آسیب‌ها است و به دلیل در اختیار داشتن زیر ساخت‌ها و حاکمیت فضای مجازی توسط دشمن، حضور نیرو‌های دلسوز در این فضای می‌تواند دلگرم‌کننده باشد، اما حضور در فضای مجازی، نباید ما را از فعالیت در فضای حقیقی دانشگاه غافل کند.

وی در ادامه تشریح کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که اثرگذاری فرهنگی در خلال فعالیت‌های حضوری بسیار بیشتر بوده و در این میان، تألیف قلوب با به‌کارگیری مفاهیم دینی که وجه مشترک میان دانشجویان است، می‌تواند فضای دانشگاه را متفاوت کند. نماز جماعت، هیئات دانشجویی، گعده‌های پاسخ به شبهات، کلاس‌های درسی، خوابگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها در دانشگاه‌ها که با حضوری شدن دانشگاه‌ها، در اختیار خدمت‌گزاران قرار گرفته را باید همچون یک فرصت دانست، لذا باید از آن بهره برده و قدر آن را بدانیم.

رستمی با اشاره به تلاش دشمن برای ارائه تصویر وارونه از دانشگاه عنوان کرد: در فضای ماه مبارک رمضان اتفاقات خوبی را در فضای دانشگاهی کشور مشاهده کردیم. علی‌رغم تبلیغات و شبهه افکنی دشمنان که سعی دارند با ارائه تصویری دروغین از دانشگاه، جمعیت جوان و قشر دانشجوی کشور را گریزان از دین نشان بدهند، ما برگزاری نماز جماعت در دانشگاه‌ها، آن‌هم در در دو نوبت و با حضور جمعیت زیاد، رونق فضا‌های انس با قرآن و مناجات، برگزاری با شکوه شب‌های قدر و... را شاهد بودیم که نشان‌دهنده‌ی وجود انس و الفتی عمیق میان جوانان و مفاهیم دینی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: حضور ارزشمند دانشجویان و نخبگان در مراکز دینی و مذهبی دانشگاه، اگرچه اتفاق مثبتی است، اما نباید موجب غفلت ما از ادامه‌ی کار در فضای حضوری دانشگاه بشود. امید است که با آماده شدن زیر ساخت کامل اجرای برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها و فضای عمومی دانشگاه، این ظرفیت در اختیار عموم جوانان و دانشجویان دین‌دار در دانشگاه قرار گیرد تا به تقویت مفاهیم دینی در درون خود و در میان دوستان دانشگاهی خود بپردازند.

حضور روحانیون برای ترویج نماز و یا تبلیغ مفاهیم دینی، باید اقدامی خودجوش باشد

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به لزوم استفاده از فرصت تابستان برای ترویج و تعمیق مفاهیم دینی گفت: حضور روحانیون برای ترویج نماز و یا تبلیغ مفاهیم دینی، باید اقدامی خودجوش باشد و نباید این وظیفه را با حق‌التبلیغ به یک قانون تبدیل کرد؛ تعطیلی حدود صد روزه دانشگاه فرصت مناسبی است که اهل تبلیغ، حداقل کتابی برای نماز بخوانند. شما باید در این بازه زمانی از روحانیونی که در دانشگاه حضور دارند، کار مفید بخواهید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر لزوم پرداخت همه جانبه به قرآن توسط روحانیون حاضر در دانشگاه تاکید کرد و افزود: روحانیون استاد معارف می‌بایست با تفسیر آشنا باشند و قرآنی را به عنوان یک مکتب به دانشجویان معرفی کنند تا استفاده از قرآن کریم یک استفاده تشریفاتی نباشد و فرصت تابستان که همه چیز از جمله عمر جوانان، وقت اساتید، فضای خالی مدارس و دانشگاه‌ها و... هرز می‌رود، فرصتی مناسبی برای اجرای این نگاه است.

وی با اشاره به لزوم تبلیغ دین با استفاده از فرصت‌های کوتاه و با زبان محبت‌آمیز تشریح کرد: ببینید که دیگران چگونه از فرصت‌ها برای تبلیغ استفاده می‌کنند، اما ما چندین حسینیه و فضای مستعد داریم که بلا استفاده مانده‌اند و این مدیریت ما را می‌طلبد که از این فضا برای تبلیغ و تعمیق مفاهیم دینی استفاده کنیم.

قرائتی با اشاره به اینکه کار‌های فرهنگی و قرآنی نیازمند یک عزم جهادی و یک حرکت نهضتی است تصریح کرد: برای پیش‌برد این نهضت در تابستان حضور چند روحانی جهادگر و چند نفر از اهالی متعهد دانشگاه که توسط امورات روزمره پابند و محدود نشده باشند کفایت می‌کند به شرط آنکه جذابیت دروس دینی را برای دانشجویان ایجاد کنیم و این وظیفه بر عهده ما گذاشته شده است.

انتهای پیام/


11568689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است