استانی 00:56 - 05 مرداد 1400
ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیأت کوهنوردی گناباد گفت: دره‌نوردی از ورزش‌های مفرح و هیجان‌انگیز است که در سال‌های اخیر توجه علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده‌ و دره‌نوردان گنابادی تاکنون موفق به پیمایش دره‌های زیادی در سطح کشور شده‌اند.

رونق ورزش دره‌نوردی در گناباد

همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر فعالیت در بسیاری از رشته‌های ورزشی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و در بسیاری موارد، اکثر رشته‌های ورزشی که در فضاهای بسته و سالن‌ها انجام می‌شدند، تعطیل شد و همین امر باعث شد بسیاری از افراد به ورزش‌هایی که در فضای باز و در طبیعت انجام می‌شوند، روی آورند که از جمله این رشته‌های ورزشی می‌توان به ورزش‌های مفرح کوه‌نوردی و رشته‌های مرتبط با آن از جمله صخره‌نوردی و دره‌نوردی اشاره کرد.

شهرستان گناباد از آغاز شیوع بیماری کرونا، روزهای زیادی در وضعیت قرمز و نارنجی بوده‌ است و محدودیت‌های مرتبط با این وضعیت‌ها، فعالیت در بسیاری از رشته‌های ورزشی را  تحت تأثیر قرار داده و محدود کرد اما استقبال ورزشکاران گنابادی در یکی دو سال اخیر از رشته کوه‌نوردی و دره‌نوردی بسیار چشمگیر بوده‌ است.

رئیس هیأت کوهنوردی گناباد در در رابطه با وضعیت ورزش دره‌نوردی در  گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ورزش دره‌نوردی از شاخه‌های ورزش کوهنوردی است که از زمان آغاز به کار رسمی این رشته در ایران حدود ۱۰ سال می‌گذرد؛ اولین مربیان از کشور فرانسه به ایران آمدند و با ورود این مربیان، آموزش‌های لازم به افراد داده‌ شد و از آن زمان این رشته ورزشی به صورت رسمی در ایران آغاز شد.

محسن مقدم اظهار کرد: علاقه‌مندان به این رشته ورزشی از ۷ سال پیش در گناباد مشغول فعالیت هستند و حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر این ورزش را به طور حرفه‌ای در گناباد  دنبال می‌کنند و آموزش‌های لازم و مرتبط با آن را  نیز فرا گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اخذ مدرک مربی‌گری در رشته دره‌نوردی نسبت به سایر رشته‌های کوهنوردی پروسه‌ زمان‌بر و سخت‌تری را می‌طلبد، افزود: در حال حاضر مربی رسمی فدراسیون در شهرستان نداریم اما پیگیر هستیم که حداقل چند مربی در سطح شهرستان داشته باشیم .

مقدم گفت: خوشبختانه در زمینه زیرساخت‌های لازم، پتانسیل بسیار خوبی در شهرستان داریم و یکی از سایت‌های بسیار خوب آموزشی که دوره‌ها را در آنجا برگزار می‌کنیم، سایت درب صوفه است که در دهستان زیبد واقع شده‌ است و دوره‌های رسمی فدراسیون و دوره‌های آموزشی تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها هر هفته در این مکان برگزار می‌شود، همچنین، علاوه بر این سایت، به دنبال گرفتن تأییدیه چند مکان دیگر نیز هستیم.

استقبال زنان از رشته دره‌نوردی بسیار خوب بوده‌ است

وی در رابطه با میزان استقبال زنان از این رشته ورزشی گفت: شرایط فعالیت بانوان در گناباد با توجه به دیدگاه‌های اعتقادی و مذهبی کمی متفاوت از سایر شهرستان‌هاست اما در سال‌های اخیر این دیدگاه‌ها تغییر کرده و کمی منعطف‌تر شده و زمینه فعالیت بانوان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ورزش فراهم شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: استقبال بانوان از ورزش کوهنوردی و همچنین دره‌نوردی بسیار خوب بوده و افرادی که در این یکی دو سال اخیر در این زمینه پیش‌قدم شدند الگوی خوبی برای سایرین بودند و همین باعث شده متقاضیان این رشته روز به‌ روز بیشتر شوند و امیدواریم که سال آینده بانوان گنابادی در زمینه این ورزش حرفی برای گفتن داشته‌ باشند.

مقدم در پاسخ به این سوال که آیا همه‌گیری کرونا تأثیری در میزان فعالیت علاقه‌مندان به این رشته ورزشی داشته‌ است، توضیح داد: یکی از ملزومات ورزش دره‌نوردی وجود دره فنی است و چون ما در شهرستان گناباد دره فنی که آب داشته‌ باشد، نداریم و تعداد این دره‌ها در سایر شهرستان‌های استان نیز کم است، مجبوریم برای دره‌نوردی به سایر استان‌ها سفر کنیم که در بسیاری از موارد به دلیل محدودیت‌های کرونایی به محدودیت تردد بین استانی برمی‌خوریم و قطعا این امر مقداری فعالیت علاقه‌مندان را محدود کرده‌ است ولی با همه‌ این تفاسیر ورزشکاران سعی کردند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گرفتن مجوز تردد، شرایط را برای فعالیت فراهم کنند.

آموزش، از پیش‌نیازهای اصلی شروع ورزش دره‌نوردی است

مقدم آموزش را پایه و اساس ورزش دره‌نوردی ذکر کرد و تصریح کرد: ورزش دره‌نوردی علاوه بر هیجان خاصی که دارد خطرات خاص خود را نیز به همراه  دارد و آموزش از پیش‌نیازهای شروع این ورزش است و لازم است که افراد علاقه‌مند به این رشته ورزشی حتما زیر نظر مربیان مورد تأیید فدراسیون کوهنوردی، آموزش‌های لازم را فراگیرند.

وی افزود: در ورزش کوهنوردی و به خصوص دره‌نوردی با توجه به اینکه این ورزش‌ها مستقیم با جان افراد سر و کار دارد متاسفانه اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد و شاید در بقیه رشته‌های ورزشی اشتباهات و خطاها قابل جبران باشد ولی در ورزشی مثل دره‌نوردی یک اشتباه، یک بی‌احتیاطی و یک خطا می‌تواند به قیمت گرانی تمام شود بنابراین لازم است که ورزشکاران و علاقه‌مندان قبل از شروع به فعالیت، آموزش را جدی بگیرند.

وی یادآور شد: علاوه بر آموزش، برخورداری از تجهیزات استاندارد نیز بسیار مهم است به طوری که بسیاری از اتفاقاتی که برای ورزشکاران در این رشته ورزشی رخ می‌دهد به دلیل نداشتن آموزش و نداشتن تجهیزات استاندارد است.

رئیس هیأت کوهنوردی گناباد گفت: با توجه به اینکه حال و هوای کوه باعث رشد و ارتقاء انسان به لحاظ روحی و رفتاری می‌شود و فردی که کوهنوردی و دره‌نوردی می‌کند از طبع بلندی برخوردار است، خوشبختانه هر روز به ورزشکاران شاخه‌های مختلف کوهنوردی اضافه می‌شود و اخیرا از این رشته‌ها استقبال خوبی شده‌ است و افزایش آمار کوهنوردان در یکی دو سال آینده به ۵ الی ۶ برابر آمار موجود در شهرستان، دور از انتظار نیست.

ورزش‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند، در دوران کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد نیز دره‌نوردی را از رشته‌های پر طرفدار شهرستان گناباد دانست و در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیاری از ورزش‌های سالنی تعطیل شده‌ است و در حال حاضر ورزش‌هایی مثل کوهنوردی و دره‌نوردی با توجه به اینکه در فضای باز است محدودیت کمتری داشته و این رشته‌های ورزشی با استقبال خوبی همراه بوده‌ است.

محمدعلی امینی فعالیت هیأت کوهنوردی و کمیته دره‌نوردی را بسیار خوب دانست و اظهار کرد: در رشته دره‌نوردی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر علاقه‌مند داریم که از این تعداد حدود ۸۵ نفر به صورت جدی کار می‌کنند و دره‌های بسیاری در کشور را پیموده‌اند همچنین کوهنوردان گناباد در یک سال اخیر موفق به فتح قله‌های زیادی شده‌اند.

امینی در ادامه از راه‌اندازی رشته‌های ورزشی جدید در شهرستان گناباد خبر داد و گفت: فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی از رشته‌های جدید ورزشی شهرستان گناباد است و زیرساخت‌ها برای این ورزش‌ها آماده‌ شده‌ است و به زودی زمینه فعالیت در این رشته‌ها برای علاقه‌مندان فراهم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه ورزش کبدی در گناباد گفت: ورزش کبدی از حدود ۱۵ سال پیش در گناباد وجود داشته‌ است، اما نبود زیرساخت‌های لازم باعث شد این رشته آن طور که باید رشد نداشته‌ باشد.

امینی افزود: با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ورزش کبدی، قرار است این رشته ورزشی را در شهرستان فعال‌تر و حرفه‌ای‌تر  کنیم و علاوه بر حضور ورزشکاران گنابادی در مسابقات استانی و کشوری، حتی شرایط را برای میزبانی گناباد در مسابقات استانی و کشوری فراهم کنیم.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد ورزش هاکی را از جمله رشته‌های جدید دیگر در شهرستان گناباد دانست و گفت: ورزش هاکی حدود یک سال و نیم است  که در گناباد آغاز شده‌ و این رشته ورزشی با استقبال بسیار خوبی به ویژه از سمت خانم‌ها مواجه شده‌ است اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا فعالیت این ورزشکاران تا حدودی محدود شده‌ است.

بدون شک انجام فعالیت‌های ورزشی ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسم و روان انسان دارد و در دوران اپیدمی بیماری کرونا شاید نتوان آن طور که باید و شاید مانند شرایط عادی فعالیت‌های ورزشی را ادامه داد، اما بی‌تحرکی و کم‌تحرکی نیز خود می‌تواند منجر به  ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و در نهایت زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها باشد بنابراین لازم است تا شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم  که علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ورزش و فعالیت‌های سازگار با شرایط موجود غافل نشویم.

انتهای پیام


11163183
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است