اقتصادی 00:01 - 06 مهر 1403
نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکن روستایی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در حوزه مسکن بوده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند.

رشد ۴۷ درصدی نوسازی واحد‌های مسکن روستایی طی ۲۰ سال گذشته

ساخت و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و چالش‌های حوزه مسکن است که طی چند سال گذشته با موانعی روبرو بود که در یک بازه زمانی با کندی روبرو شد و پس از گذشت چندین ماه دوباره به چرخه ساخت و ساز کشور بازگشت.  

با توجه به آنکه یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در حوزه مسکن و همچنین برنامه هفتم تقویت مهاجرت معکوس است؛ بنابراین اجرای این طرح هم در دولت سیزدهم و هم در دولت چهاردهم در دستور کار قرار گرفته تا با اجرای آن بتوان بخشی از نیاز‌های مسکنی در کلان شهر‌ها کاهش پیدا کند.

توجه به ساخت مسکن روستایی هم در قانون جهش تولید مسکن و  هم در برنامه نهضت ملی مسکن اشاره شده است به طوریکه دولت مکلف شده حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها برای متقاضیان بسازد که از این تعداد تاکنون نیمی از آنها اجرایی شده است.

 در حال حاضر در بسیاری از روستا‌های کشور با توجه به آنکه وضعیت واحد‌های مسکونی عمدتا خشتی و گلی است، بنابراین توجه به نوسازی و مقاوم‌سازی این واحد‌ها بسیار حائز اهمیت است چراکه این واحد‌ها با کوچک‌ترین حادثه‌ای از جمله سیل و یا زلزله تخریب شده و یا آسیب دیده و ساکنان این واحد‌ها دچار سانحه می‌شوند.

طبق آخرین آماری که معاون بازسازی مسکن روستایی ارائه کرده است تاکنون بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شده‌اند که این خود یک رکورد بزرگ در حوزه مسکن روستایی به شمار می‌رود.

نوسازی واحد‌های مسکن روستایی

مقاوم سازی واحد‌های مسکن روستایی از سال ۸۴ کلید خورد 

در همین زمینه مجید جودی، معاون بازسازی مسکن روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بنیاد مسکن در مسکن روستایی طبق برنامه چهارم تا هفتم مکلف شده که سالانه حداقل دویست هزار واحد مسکن روستایی بسازد، گفت: خوشبختانه با همکاری خود مردم روستا و فرهنگ‌سازی که در این بخش انجام شده تاکنون ۵۴ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی در طول سال ۳۵۰ هزار واحد است، گفت: تاکنون با همکاری بانک‌ها برای ۳۰۰ هزار واحد عقد قرارداد شده و برای حدود ۲۸۰ هزار واحد هم پرونده تشکیل شده که امیدواریم تا چند ماه آینده به طور کامل پرونده این واحد‌ها را ببندیم.

جودی با بیان اینکه در حوزه نهضت ملی مسکن هم تاکنون گام‌های خوبی برداشته‌ایم و از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی که هدف‌گذاری شده بود تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار واحد را اجرایی کرده‌ایم، گفت: همکاری بانک‌ها در اجرا و نوسازی واحد‌های مسکن روستایی بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و اگر اجرایی شود می‌توان امیدوار بود که مهاجرت معکوس به مرحله اجرایی خود می‌رسد.

 وی با بیان اینکه از سال ۸۴ مقاوم‌سازی مسکن‌های ما از ۷ درصد به حدود ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده که به واسطه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دولت بوده است؛ گفت: امیدواریم مقاوم‌سازی و نوسازی واحد‌های مسکن روستایی تا دو سال آینده به ۷۰ درصد برسد.

جودی در خصوص اثرات این نوسازی و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکن روستایی  گفت: تاثیر این مقاوم سازی این است که در حوادثی مانند سیل و زلزله شاهد کاهش چشم‌گیر تخریب واحد‌های مسکونی و آسیب به ساکنان هستیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه با دستگاه‌های حمایتی اقدامات خوبی انجام داده و در همین رابطه هم سعی کرده‌ایم از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا برای افراد و اقشار محروم جامعه واحد مسکونی تهیه کنیم.

جودی افزود: بنیاد مسکن قصد دارد با کمک‌های بلاعوض به خانه‌دار شدن افراد کمک کند و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است که خوشبختانه ما تا کنون ۳۰ هزار واحد آن را شروع کرده‌ایم که از این تعداد ۳هزار واحد آن به اتمام رسیده است.

نوسازی واحد‌های مسکن روستایی

سقفی برای افزایش تسهیلات مسکن روستایی تعیین نشده است

یکی دیگر از عوامل مهم در حوزه مسکن روستایی پرداخت تسهیلات است که در سال گذشته با پیگیری‌های مدیران بنیاد مسکن و همچنین وزیر سابق راه و شهرسازی تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و همچنین هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای نوسازی واحد‌های مسکن روستایی هم از ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد رسید که طبق آخرین آمار‌های ارائه شده از سوی غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در برنامه هفتم به افزایش تسهیلات اشاره نشده اما برای افزایش تعداد واحد‌های مسکن روستایی تاکیداتی  صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم تعداد واحد‌های مسکونی که باید نوسازی شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است، اما برای سقف وام مسکن روستایی عددی قید نشده است.

او ادامه داد: آنطور که مشخص است و در قانون نیز به آن تاکید شده این است که نوسازی و ساخت مسکن روستایی به نفع کشور است. به هر حال تاکید دولت چهاردهم به برنامه هفتم است و در قانون برنامه هفتم درخصوص وضعیت نوسازی مسکن‌های روستایی اینطور عنوان شده است که سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوسازی و احداث شود.

لازم به ذکر است؛ نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و همچنین ساخت مسکن در روستا‌ها خود یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه مسکن به شمار می‌رود که در قانون برنامه هفتم هم به اجرای آن توجه ویژه‌ای شده است؛ بنابراین برای اجرایی شدن مهاجرت معکوس و تقویت بازار مسکن در روستا‌های کشور باید اجرای این طرح و تسریع در روند نوسازی به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن برسد.

خبرنگار: محبوبه کباری 


12097209
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکن روستایی یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در حوزه مسکن بوده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد از واحد‌های روستایی مقاوم سازی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد گفت: در طرح شمیم نظارتی مهرماه، حدود ۶۰ تن گوشت تنظیم بازار خارج از شبکه رسمی توزیع شده بود که در این خصوص پرونده نظارتی تشکیل شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به وقوع رعد و برق، کشاورزان برداشت محصولات آسیب‌پذیر را در دستور کار قرار دهند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک در تمامی محور‌های شمالی کشور به ویژه چالوس سنگین است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در نواحی شمال و شمال شرق کشور شاهد وزش باد شدید و رعدوبرق خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه کشت دیم یکی از راهکار‌های مهم برای دستیابی به خودکفایی محصولات اساسی محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از انسداد ۲۲ سایت غیرمجاز فروش الکترونیکی بلیت هواپیما خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کشور‌های عضو بریکس در راستای توسعه و رفع ناترازی‌های مختلف از جمله انرژی می‌توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون مجلس گفت: موضوع حادثه معدن زغال سنگ طبس باید به صورت کارشناسی پیگیری و با مقصران به صورت جدی برخورد و پیگیری‌های لازم اتخاذ شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهادکشاورزی تبیین دلاوری‌های رزمندگان را پیروی از راه و مرام دفاع مقدس دانست و مردانگی و پایمردی آنان را سنگ‌بنای ایران پیشرفته و توسعه‌یافته معرفی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است