استانی 21:38 - 18 اردیبهشت 1400
ایسنا/قزوین مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: بسیاری از اسناد مربوط به تاریخ قزوین در دست خانواده‌های قزوینی است، ما به وسیله آن‌ها می‌توانیم اطلاعات خوبی از قزوین و شرایط آن روزها به دست بیاوریم و این اسناد می‌توانند برگی از تاریخ را رقم بزنند.

خانواده‌های قزوینی اسناد خود را اهدا کنند

امیرحسین حاتمی در نشست خبری که به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، امروز ۱۸ اردیبهشت برگزار شد، تصریح کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین به عنوان یک نهاد خدماتی در سال ۹۰ با هدف حفاظت، سازماندهی و نگهداری از میراث مکتوب و اسناد بومی فرهنگ قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: در بخش اسنادی ما ۲ وظیفه مهم داریم طبق قانون اسناد ملی کلیه دستگاه‌های دولتی بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال اسناد راکد خود را باید در اختیار ما قرار دهند، بعد از کارشناسی اسنادی که باید امحا شود را به تهران ارسال و اسناد قابل آرشیو شدن را نگهداری می‌کنیم و بعد از تنظیم و توصیف ثبت و در اختیار محقیقن قرار می‌گیرد.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهار کرد: اسناد اداری شامل اوراق مختلف دستگاه‌های اداری نظیر برگ مرخصی کارکنان است که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها امحا می‌شوند و تنها ۶ درصد آن‌ها قابلیت آرشیو دارند.

وی تاکید کرد: اسناد برخی از ادارات مانند نیروی انتظامی و شهرداری برای ما ارزشمند است؛ هویت قزوین با باغستان گره خورده است بنابراین اسناد مرتبط با باغستان، سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای ما از نظر مطالعاتی اهمیت بالایی دارد.

حاتمی بیان کرد: حوزه اسناد در ۲ دسته اهدایی و اداری تقسیم‌بندی می‌شوند که اسناد اهدایی به سندهایی مانند عکس، سند ازدواج و قولنامه گفته می‌شود که افراد حقیقی یا حقوقی به‌عنوان برگ هویتی خاندان خود به سازمان اهدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: هیچ سازمانی حق نگهداری و امحای اسناد خود را ندارد و طبق قانون در اختیار ما قرار می‌دهند، اما در بخش دیگر اسناد بسیاری از اسناد در اختیار مردم است و به عنوان اسناد خانوادگی نگهداری می‌شود.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین یادآور شد: خیلی از بزرگان استان قزوین از دنیا رفتند و دیگر امکان استفاده از اطلاعات آن‌ها وجود ندارد، استان قزوین در نگهداری و جمع‌آوری اسناد نقص جدی دارد که همچنان هم هست، در گام اول ما تصمیم داریم با خاندان‌های اصیل و بزرگ قزوینی ارتباط برقرار و اعتمادسازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قزوین از سده دوم هجری توسط اعراب مسلمان فتح شد، به دلیل موقعیت جغرافیایی به پادگان مبارزه با اسماعیلیان الموت تبدیل شد و اتفاقاتی که در آن دوره رخ داد سبب شد که بسیاری از خاندان‌های جهان اسلام به این شهر مهاجرت کردند.

حاتمی یادآور شد: این خاندان‌ها در کنار خاندان‌های بومی قرار گرفتند، خاندان برهان‌ها در قزوین بودند و آن زمان ارتباطات بین‌المللی خوبی با چین داشتند، خاندان بازدارها نیز جزو خاندان با سابقه قزوینی بودند که متاسفانه از هیچ کدام اطلاعاتی نداریم، خاندان‌های اصیل قزوینی از دوره صفویه به بعد همچنان باقی هستند که می‌توان به خاندان شهیدی، صالحی، قافله باشی، حکمی، حاج سید جوادی و اشراقی‌ها اشاره کرد که همچنان فرزندانشان در قزوین سکونت دارند.

وی تاکید کرد: بسیاری از اسناد در دست این خانواده‌ها است که به وسیله آن‌ها می‌توانیم اطلاعات خوبی از قزوین و شرایط آن روزها به دست بیاوریم، نگهداری این اسناد شرایط خاصی نیاز دارد بنابراین اسنادی که در دست این خانواده‌ها است در شرایط خوبی نیست و اگر آن‌ها را نگهداری نکنیم به زودی از بین می‌رود.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین بیان کرد: از خانواده‌های قزوینی می‌خواهیم هر سند و مدرکی که مربوط به گذشته است و جنبه تاریخی دارد را در اختیار ما قرار دهند تا ما آن‌ها را در شرایطی نگهداریم که برای تاریخ استان حفظ شود.

وی اظهار کرد: هر نوع سندی که موجود باشد توسط ما بررسی می‌شود اگر قابلیت ثبت در تاریخ را داشته باشد به سه روش آن را دریافت می‌کنیم، یا فرد آن را اهدا می‌کند و نام خودش در اینجا به ثبت می‌رسد همینطور نام خاندانش در تاریخ ثبت می‌شود، برخی نیز تمایل دارند اسناد در دست خودشان قرار بگیرد ما می‌توانیم آن سند را به صورت امانی در مخزن نگهداریم و همچنین به دیجیتال تبدیل کنیم.

حاتمی عنوان کرد: در صورت تمایل خانواده‌ها این اسناد را نیز می‌توانیم به نرخ روز خریداری کنیم، در ابتدا سند به ما تحویل داده می‌شود و بعد از ضدعفونی کردن سند را به تهران ارسال می‌کنیم تا قیمت‌گذاری شده و در نهایت توافق صورت می‌گیرد، اما در نهایت اهدای سند به نفع همه است و یک کار تاریخی محسوب می‌شود.

وی در خصوص دسترسی علاقه‌مندان به نسخ الکترونیکی، اضافه کرد: ابتدا اسناد جهت ضد عفونی به تهران منتقل و سپس به‌صورت برگ شماره‌گذاری می‌شوند و به‌مرور در سیستم الکترونیکی به ثبت می‌رسند و پس‌ از این مرحله، افراد می‌توانند به نسخه الکترونیکی اسناد دسترسی داشته باشند.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین یادآور شد: پیش از این استان قزوین با مشکل ساختمان روبه‌رو بود اما با تلاش‌های صورت گرفته در دوره مدیریت قبلی در حال حاضر ساختمان ما ساختمان مناسبی است که قابلیت حفظ و نگهداری اسناد را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از هر خانواده قزوینی که اسناد مربوط به ۳۰ سال تا ۳۰۰ سال گذشته را در اختیار دارد می‌خواهیم که این اسناد شامل عکس و قولنامه و هر سند دیگر را به سازمان اسناد هدیه دهد چرا که همین برگ‌های کوچک می‌تواند به عنوان برگی از تاریخ ثبت شود.

انتهای پیام  


11057733
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است