فرهنگی‌هنری 11:43 - 24 خرداد 1400

رسانه‌هامسئولیت اجتماعی خود را فراموش کردند/ضعف در خبرنگاری بحران

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «گفتمان خبری کرونا ویروس در محافل رسانه‌ای کشور» روز گذشته، یکشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ باحضور سیدرضا نقیب‌السادات (عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و عباس اسدی (عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و با دبیری اسماعیل افقهی (عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) به صورت مجازی برگزار ‏‌شد.

در ادامه گزارش ایرنا را از این نشست می‌خوانیم:

فرصت‌هایی که کرونا ایجاد کرد اما نادیده ماند

سید رضا نقیب السادات عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان اولین سخنران این نشست، بیانات خود را به شش بخش اصلی دسته بندی کرد؛

توجه به قابلیت های رسانه ای: با توجه به توانمندی رسانه ای و کارکردهای آن برای مقابله با کرونا؛ گفتمان رسانه و مدیریت بحران کرونا؛ گفتمان تبلیغاتی برای مقابله با کرونا

توجه به ویروس کرونا: گفتمان ویروس مهلک؛ توانمندی ها با ناتوانی های مقابله با آن؛ تعطیلی نهادها و بنگاه های اقتصادی و اجتمای؛ کرونا و نهادهای آموزشی؛ آموزش و پرورش، آموزش عالی، سایرنهادهای آموزشی

توجه توامان به رسانه ها و کرونا: گفتمان اقتدار در مقابله با کرونا؛ گفتمان قابلیت ها و توانمندی ها برای مقابله با کرونا از طریق ارتقای دانش یا سواد رسانه ای و مدیریت رسانه ای کروناغ مقابله با اطلاع رسانی های مغرضانه رسانه های بیگانه و بعضا ضدانقلاب

توجه به رسانه های رسمی و غیررسمی: رسانه های رسمی/ دولتی؛ رسانه های غیر رسمی و غیردولتی

توجه به رسانه های داخلی و خارجی: رسانه های داخلی؛ رسانه های خارجی بیگانه

وی در توضیح فرصت هایی که شیوع کرونا برای جامعه و مردم ایجاد کرد اما به آن پرداخته نشد گفت: کرونا برای ما فرصت هایی داشت که باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر شیوه خبررسانی رسانه های فارسی زبان خارج از ایرنا به بیان ویژگی‌های خبررسانی آنان پرداخت و گفت: سیاه نمایی در مورد کمبود امکانات و دانش لازم برای مقابله با کرونا، ضعف در واکسن سازی و بی اعتبار کردن فعالیت های ایجاد شده در زمینه تولید واکسن، دوقطبی های دین و سلامت یا عزاداری و سلامت (تعطیلی و باز بودن امامزاده ها و ...)، بحث تناقض سلامت و کنکور یا حتی مسائل سیاسی و انقلابی مانند مناسبت های ملی و ... و تقابل آموزش و پرورش و کرونا از جمله مواردی بود که این رسانه ها بر آن تمرکز داشتند.

وی ادامه داد: دامن زدن به برخوردهای ایدئولوژیک در مواجهه با کرونا (واکسن ایرانی نخرید و...) یکی از کارهای رسانه های خارج از ایران بود که شروع به تشویش افکار عمومی با اظهاراتی چون سه برابربودن میزان مرگ و میر در مقایسه با آنچه به صورت رسمی اعلام می شد، کردند؛ چندقطبی کردن و ناامید کردن مردم جامعه؛ بی اعتمادی نسبت به رسانه های داخلی به ویژه تلویزیون که این بی اعتمادی خود باعث حضور و توجه بیشتر مردم به فضای مجازی شد، بخش دیگری از کارهایی بود که این رسانه ها در زمان شیوع کرونا انجام دادند.

نقیب السادات در مورد نقش رسانه های مجازی در بحران کرونا گفت: یکی از نکاتی که در باب این شبکه های اجتماعی وجود دارد این است که عمدتا توییتر را در اختیار مدیران و مسئولان و سیاستمداران می دانند و از سوی دیگر شبکه هایی چون اینستاگرام شرایط بیشتری برای تجارب مردم دارند.

وی افزود: در غیر این صورت این رسانه ها، رسانه‌های جایگزین خواهند شد و جای رسانه رسمی ای را می گیرند و می توانند آسیب هایی را به همراه داشته باشند. عدم کنترل و نظارت بر روند صحت اخبار، عدم مسئولیت پذیری در نشر خبرهایی که گاها درست نیست، ژست های تبلیغاتی و ایجاد تغییر در محیط های مرجع را می توان از جمله ضعف های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد که با اقدام و بهره گیری از پتانسیل های این حوزه آن را می توان یکی از رسانه ها برای هم افزایی اطلاع رسانی عنوان کرد.

تلاش خبرنگاران در بحران کرونا دیده نشد

در ادامه عباس اسدی عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی به بیان نظرات خویش پرداخت و عنوان کرد: ما در ایام شیوع کرونا با دو گفتمان اساسی مواجه بودیم: بحران در مدیریت اخبار یا رسانه ها و اخبار بحران ساز در رسانه ها.

وی ادامه داد: شکست و چالش در آموزش روزنامه نگاری یکی از ضعف های بزرگ ما در آموزش این حرفه است چنانچه هنوز آموزش روزنامه نگاری و خبرنگاری بحران را نداریم و این طرح بحران نه به عنوان موضوعی مستقل که صرفا در میان بخش های دیگر مطرح می شود.

اسدی ادامه داد: موضوع دیگر این است که رسانه های ما در تحلیل و تبیین بحران به قبل و بعد بحران نمی پردازند و صرفا بحران را می بینند همچنان که در این مدت بیشتر اقدامات کادر درمان و دولت را پوشش دادند در صورتی عواملی چون خود مردم و خبرنگاران در این میان مغفول ماندند و مشکلات خود خبرنگاران در گفتمان خبری کرونا جا ماند و به آن پرداخته نشد.

وی افزود: ضمن این که بعد حرفه ای تهیه خبر در حوزه سلامت وجود نداشت و ما خبرنگار حرفه ای حوزه سلامت تربیت نکرده ایم. ضمن این که مدیران و سردبیران ما شم خبری در حوزه سلامت نداشتند و این موضوع هم باعث عدم پرداخت به برخی از ابعاد داستان بود.

این استاد دانشگاه در ادامه و در توضیح بعد دیگر بحران خبررسانی در ایام کرونا تصریح کرد: در گفتمان بحران در مدیریت اخبار یا رسانه ها (در تمام رسانه های ما) دال مرکزی و تاکید بر تهدید بود؛ در حالی که کرونا فرصت‌هایی را هم ایجاد کرد که به آن پرداخته نشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: در نتیجه‌ی این اتفاقات مسئولیت اجتماعی رسانه فراموش شد و اخبار جعلی و ضدونقیض در این میان بسیار زیاد بود.

اسدی در انتها یادآور شد: رسانه های سنتی در این موارد بحران منبعی معتبر هستند چرا که مشخص است ریشه و منشا آن چیست در صورتی که در شبکه های اجتماعی منبع و اعتبار همیشه شفاف نیست؛ بزرگترین بحران ما در این زمان بحران منابعی بود که از صحت و سقم آنان خبر نداشتیم.


11104484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است