استانی 08:41 - 24 مرداد 1401

۴۷ درصد تشکل‌های مردم‌نهاد در اردبیل فعال است

رضوان باقلاچی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: چهار مرجع صادرکننده مجوز برای تشکل‌های مردم‌نهاد به غیر از فرهنگ و ارشاد در این حوزه فعال هستند و سعی می‌کنند تا با هدف جلب مشارکت مردمی اجازه فعالیت به تشکل‌های مردم‌نهاد را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته مجوزهای چند منظوره برای این تشکل‌ها صادر می‌شد که هم اکنون این مجوزها تک منظوره صادر می‌شود تا تشکل‌ها به صورت تخصصی و در هشت حوزه تعیین شده، بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و سلامت، علوم و فناوری، محیط زیست، عمران و آبادانی، توسعه پایدار و امور بین‌الملل فعالیت می‌کنند.

باقلاچی افزود: زیرشاخه‌های این موضوعات تخصصی نیز متنوع و شامل آسیب‌های اجتماعی، نشاط اجتماعی، فرهنگ عمومی، مسائل اعتقادی و مذهبی، سلامت عمومی، امور حمایتی و حوزه‌های علمی، پژوهشی و… است که در بدو تأسیس با ۹ نفر فعالیت خود را آغاز کرده و باید در سال‌های بعد عضویت خود را تا ۲ برابر افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال متولی صدور مجوز ورزش و جوانان است که ما در استان در ابعاد مختلف سعی می‌کنیم برای مشارکت بیشتر جوانان مجوزهای درخواستی را مورد بررسی قرار داده و صدور مجوزهای قانونی را انجام دهیم.

باقلاچی اضافه کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد ماهیت غیردولتی دارند و به هیچ وجه منابع دولتی به آنها اختصاص پیدا نمی‌کند اما در قالب تفاهمنامه، قرارداد و برون‌سپاری فعالیت‌ها حمایت‌های مالی از این تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی فعالیت این تشکل‌ها را عام‌المنفعه و در راستای توسعه استان اعلام کرد و ادامه داد: در استان اردبیل برای ۱۲ تشکل استانداری، ۶۹ تشکل فرمانداری و نیروی انتظامی ۲۵ تشکل مجوز لازم را صادر کرده و ۲۱ مجوز تشکل مردم‌نهاد از سوی بهزیستی و ۵۶ مجوز نیز از سوی ورزش و جوانان صادر شده است.

باقلاچی بیان کرد: در مجموع ۲۱۵ تشکل در استان اردبیل فعال هستند در حالی که برای ۴۶۰ تشکل پروانه فعالیت صادر شده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی در ۲ سال گذشته، ۴۷ درصد تشکل‌های مردم‌نهاد استان فعال و ۵۳ درصد نیمه‌فعال و یا غیرفعال هستند که سعی می‌کنیم با حمایت‌های همه‌جانبه این تشکل‌ها را فعال کنیم.

باقلاچی برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی و حل مشکلات مدیریتی، مالی و تشکیلاتی این گروه‌های مردم‌نهاد را یادآور شد و تصریح کرد: بزرگترین تشکل مکتب اسلام مساجد است که در مسجد کانون‌های فرهنگی، هنری و پایگاه‌های مقاومت فعالیت کرده و در کنار آن فعالیت مراکز نیکوکاری و هیئت‌های مذهبی را نیز شاهد هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با گرامیداشت ۲۲ مرداد سالروز تشکیل تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: در گرامیداشت این هفته دیدار با پیشکسوتان و تجلیل از تشکل‌های فعال انجام شده و با حضور در تشکل‌های حوزه اجتماعی به ویژه خیرین مدرسه‌ساز، مسجدساز و کتابخانه‌ساز سعی می‌کنیم تجلیلی را از فعالان این حوزه داشته باشیم.


11654689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است