گوناگون 15:42 - 29 مهر 1400

بهترین خیر از منظر قرآن کریم «صلح» است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: خداوند متعال قبل از دعوت به وحدت توحیدی ما را به ارتباط با خود و اعتقاد نسبت به ذات مقدس پروردگار و اعتصام الهی دعوت می‌کند و می‌فرماید «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» یعنی هر فردی باید در نخستین گام رابطه‌ی خودش را با خدا مشخص کند و معلوم باشد که [آیا] خداگونه می‌خواهد زندگی کند، [آیا] با خدا ارتباط دارد، آیا اعتصام به خداوند متعال دارد؟ بعد از اینکه دعوت به ارتباط، اعتقاد و اعتصام به خدا را پذیرفت آنگاه سه عنصر اساسی را آموزش می‌دهد و در این سه عنصر آحاد مؤمنین را می‌پروراند.



وی افزود: خداوند متعال براساس تقوا برای مسلمانان برنامه‌ریزی می‌کند و در آیه «وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ «آورده شده است که شما باید در پیشگاه خدای متعال تسلیم باشید؛ بنابراین سه عنصری که برای آحاد مؤمنین در قرآن کریم آورده شده عبارت است از: ایمان، تقواست ما امروز نیازمند عقل دانا و اراده‌ی توانا هستیم و اصولاً بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، انسان متقی یعنی انسان دانای عاقل و توانای ارادی؛ عنصر سوم عنصر تسلیم است؛ خداوند متعال درباره‌ی حضرت ابراهیم (ع)، پدر کتاب‌های توحیدی فرمود: «إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ». خدا مومنِ تسلیم در پیشگاه خودش را می‌خواهد، آنگونه تسلیمی که در ابراهیم (ع) دید که حتی برای قربانی کردن تنها فرزندش هیچ‌گونه درنگی نکرد.



نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: این سه عنصر ایمان، تقوا و تسلیم زمانیکه در انسان‌ها نهادینه شد حال می‌توانند در حرکت جمعی حضور پیدا کنند و خداوند متعال خطاب به چنین انسان‌هایی می‌فرماید که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» در واقع خداوند متعال ما را به توحید دعوت کرده است و زمانیکه ما همه اهل توحید شدیم یعنی دعوت به وحدانیت خدا و هماهنگ شدن با یگانگی خدای متعال را پذیرفتیم، اینجاست که وحدت مستحکم توحیدی شکل می‌گیرد.



آیت الله عابدینی اذعان داشت: اگر مسلمانان به هر بهانه‌ای، بهانه‌ی جغرافیایی، بهانه‌ی قومی، بهانه‌ی لسانی یا هر بهانه‌ی دیگری دور هم جمع شوند، هیچگاه این وحدت از هم گسسته نمی‌شود.



وی ادامه داد: خداوند متعال بازهم در قرآن کریم به ما نشان داده است که بهترین خیر «صلح» است پس جامعه‌ی اسلامی مبنایش براساس صلح است؛ امام زمان (عج) که ما انتظارشان را می‌کشیم مصلح کل جهان و عبد صالح خدا هستند که بندگان خدا را به شایستگی و صلاحیت رهبری می‌کند.



آیت الله عابدینی در همین خصوص ادامه داد: خداوند متعال می‌خواهد که ما دعوت کننده به خیر باشیم و صلح را خیر معرفی می‌کند؛ باید گفت ما همواره در مجموعه آیات قرآن کریم وحدت و انسجام ایمانی را می‌بینیم، خدای متعال وقتی که مؤمنین را منسجم نشان داد و انسجام دینی را مطرح فرمود، شرایط مقابل مؤمنین را هم مطرح می‌کند؛ ما در مقابل مؤمنین مذاهب را نمی‌بینیم، ما در مقابل مؤمنین پیروان راستین کتاب‌های آسمانی را نمی‌بینیم، ما در مقابل مؤمنین کسانی را می‌بینیم که در مقابل خدا و دین خدا دشمنی خودشان را آشکار اعلام می‌کنند؛ بنابراین این تقابل، تقابلِ بین مستضعفین و مستکبرین است، آنقدر این تقابل جدی است که حتی در قیامت مناظره‌ی بین مستضعفان و مستکبرین مطرح است.



نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پس دو قطبی بودنی که خدای متعال از جامعه‌ی ایمانی و انسانی انتظار دارد در این آیه آورده شده است که «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ» فرعون خود از مستکبرین بود و برای ظلم، استثمار و تحقیر مستضعفان می‌کوشید، در واقع همه‌ی مستکبران عالمان این شیوه و رویه را داشتند.

وی در پایان گفت: خداوند متعال بندگانش را در معرض آزمایش‌های سخت قرار داده و حضور بندگانش را با پرچم‌داری علما با پرچم‌داری نخبگان عالم انسانیت و اسلامیت در مقابل مستضعفان در جنگی خستگی‌ناپذیر صف‌آرایی فرموده است.



آیت الله عابدینی اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به ما نشان داده است که بهترین خیر «صلح» است پس جامعه‌ی اسلامی مبنایش براساس صلح است؛ امام زمان (عج) که ما انتظارشان را می‌کشیم مصلح کل جهان و عبد صالح خدا هستند که بندگان خدا را به شایستگی و صلاحیت رهبری می‌کند.


11282604
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است