اجتماعی 10:40 - 28 اردیبهشت 1401
از ۲۸ اردیبهشت هم‌زمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، با حضور در موزه نقشه تهران به صورت رایگان به تماشای یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران بپردازید و در این فرصت از قدیمی‌ترین نقشه تهران، دیدن کنید.

مهمان رایگان موزه نقشه تهران باشید

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد: موزه نقشه تهران که از سال ۱۳۹۶ تاکنون در حال فعالیت است در گنجینه خود، حدود ۸۰۰ نقشه‌ی با ارزش از شهر تهران و سایر شهرهای ایران را در اختیار دارد که در حال حاضر، علاقه‌مندان می‌توانند از ۳۰ نقشه این گنجینه دیدن کنند.

یکی از جذاب‌ترین نقشه‌های موزه نقشه تهران نقشه معروف به «نقشه‌ی عبدالغفار» است که به دستور ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۸۵ هجری تهیه شده است.

 میرزاعبدالغفار خان اصفهانی ملقب به نجم‌الملک از تحصیل‌کردگان و آموزگاران دارالفنون بود که بر بسیاری از علوم قدیم و به ویژه ریاضیات تسلط کافی داشــت. نجم‌الملک به ســبب تخصص در علم هندســه و جغرافیا و توانایــی ویژه‌اش در نقشه‌کشــی چندیــن مأموریت مهم از دربار یافت.

اولین آن سرشــماری جمعیت دارالخالفه ٔ طهران در ســال ۱۲۸۴ق بود که به کمک هشــت تن از شاگردانش آن را به انجام رسانید و آن را در قالب رساله ی تشخیص نفوس دارالخالفه به اعتضادالســلطنه تقدیم کرد پس از آن او به همراه مدیر دارالفنون مأمور ترسیم نقشه ٔ اراضی جدید شهر تهران شد.

حاصل تلاش عبدالغفار نجم‌الملک و شاگردانش، تهیه نقشه ٔ معروف دارالخالفه ٔ ناصری اســت. این نقشه پس از ۲۳ سال تکمیل و تصحیح شده و در نهایت در ســال ۱۳۰۹ هجری قمری تقدیم ناصرالدین‌شاه قاجار شد و اکنون در موزه‌ی نقشه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

این موزه به عنوان بخشی از مرکز آمار و رصد شهری، در زیر مجموعه‌ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران فعالیت می‌کند و سازمان فاوای شهرداری تهران در راستای آشنایی با جاذبه‌های دیدنی این موزه از جمله نقشه‌ها و تجهیزات نقشه‌برداری از گذشته، این امکان را فراهم کرده است تا هم‌زمان با فرا رسیدن ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، شهروندان تهرانی به صورت رایگان از این مکان ارزشمند بازدید کنند.

گفتنی است، امکان بازدید رایگان از موزه نقشه تهران طی هفته میراث فرهنگی تا ۳ خرداد طی ساعت ۹ صبح تا ۱۸ فراهم است.

انتهای پیام/


11565122
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۴/۳ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است