فرهنگی‌هنری 23:50 - 13 مرداد 1399

آیین پرده‌خوانی غدیر در رادیو برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مراسم رونمایی از پرده غدیر با حضور معاون صدا، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی و نقاش و پرده‌کش آیینی، مدیران رادیویی و جمعی از هنرمندان در محوطه عمومی ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به‌طور زنده از تارنما و افزارک (اپلیکیشن) رادیو فرهنگ پخش می‌شد، حمید شاه‌آبادی معاون صدا ضمن تبریک دهه ولایت گفت: از افتخارات ما پیشینه فرهنگی است که منجر به خلق آثار ارزشمند هنری شده است و حضور هنرمندانی است که جریان‌سازند و امروز ما را سر این سفره نشانده‌اند.

شاه‌آبادی متذکر شد: نعمت ولایت و امامت چیزی است که مردم ما سال‌های سال از آن بهره‌مندند و بزرگ‌ترین نعمت کشور این است که شیعه علوی هستیم.

وی افزود: ما داشته‌های غنی مانند هنر پرده‌خوانی و پرده‌کشی در فرهنگ خود داریم و باید از افرادی که در این حوزه همچنان به این هنر پایبند هستند، قدردانی کرد.

معاون صدا با تأکید بر وظیفه رسانه ملی در ترویج و پاسداشت هنرهای آیینی گفت: رادیو وظیفه خود می‌داند این نوع اقدامات را پاس بدارد و به آن توجه کند.

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در ادامه مراسم اظهار کرد: از تمام کسی که آغازگر این مسیر در رسانه ملی هستند، تشکر می‌کنم. هنر تماشایی‌ترین بخش فرهنگ است و در بین هنرهای متعدد، هنرهای سنتی و آیینی ایران مانند پرده‌کشی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رضا سجودی، رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی نیز در سخنانی بیان کرد: نقالی یا پرده‌خوانی از مصادیق روشن میراث فرهنگی ناملموس است. متأسفانه با توجه به فرآیند جهانی‌شدن هنر نقالی به شکل سنتی آن کمرنگ شده و از بافت هنر خارج‌شده است.

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ نیز با اشاره به مسئولیت این شبکه رادیویی برای بازنمایی هنرهای آیینی عنوان کرد: هنر پرده کشی، بخشی از نقاشی اصیل ایرانی است که رو به منسوخ شدن است و خوشحالم که توسط هنرمندان عزیزی همچون مهدی طالعی نیا، نقاش این پرده‌ها احیاشده است.

مهدی طالعی نیا نقاش و پدیدآورنده اثر پرده غدیر خم هم در ادامه درباره این اثر گفت: زمینه کاری من به‌صورت تخصصی پرده‌کشی است که زیرشاخه هنر قهوه‌خانه‌ای است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای دو گونه محصول دارد؛ اولین آن تابلو است که با یک تا دو قصه محدود طراحی می‌شود. دومین آن پرده است که قدمت طولانی دارد و در هیئت‌های عاشورایی نیز این پرده‌ها دیده می‌شود. ما چهار نوع پرده‌داریم که نمونه‌های مختلف آن موجود است. امیدوارم بتوانیم با اصحاب رسانه بیشتر تعامل داشته باشیم تا این آثار که بیشتر در موزه‌ها است، در رسانه نیز معرفی و استفاده شود.


10651070
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است