استانی 10:46 - 05 مهر 1400

جاماندگان در مسیرهای ارادت/ مردم قومس با زائران کربلا همراه شدند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ابتدای صبح اربعین است و جمعیت جاماندگان از زیارت اربعین، از دور به سیاهی می‌زند خودروها جای عبور ندارند مسیر تقریباً بسته است ابتدایش مشخص نیست انتهایش هم؛ دلدادگان از دور و نزدیک می‌آیند برای عرض ارادت.

در ثواب زیارت گفته‌اند «هیچ زائری به زیارت آن حضرت نمی‌رود مگر آنکه این فرشتگان به استقبالش می‌روند، و هیچکس با قبر آن حضرت وداع نکرد مگر آنکه این فرشتگان وی را مشایعت می‌کنند» اینجا صف مشایعت کنندگان هم انگار تمامی ندارد.

مردم برای مراسم نمادین حاضر شده‌اند

پلیس راهنمایی سعی دارد معبری باز کند تا گرفتگی جاده بیشتر نشود شاید خودشان هم پیش بینی نمی‌کردند که این حجم عاشقان اهل بیت (ع) در روز اربعین سرور و سالار شهیدان برای برگزاری یک مراسم نمادین حاضر شوند اما انگار امسال دل جاماندگان استان سمنان بسیار گرفته که نتوانستند در کربلای معلی حضور یابند.

«نشد عراقِ غمت را بگریم از دل و جان» اما اینجا که می‌توان گرد آمد و آن را با جماعتی جامانده اما عاشق در میان گذاشت. از روزهای قبل که اعلام شد برنامه اربعین در استان سمنان و هشت شهرستان استان برگزار می‌شود، این هماهنگی‌ها برای حضور انجام شده است.

موکب‌ها نیز در مسیر برپا شده‌اند هر کدامشان چیزی می‌دهند اکثراً دود اسپند در مقابلشان برپا است و قلاچ کنان به آسمان می‌رود عده‌ای سینی به دست دارند و چفیه بسته‌اند که آن حال و هوای اربعین حسینی در کربلای معلی و مسیر، زنده شود عین همانی که امروز صدها کیلومتر آن سو تر دارد رخ می‌دهد، برای کسانی که توانستند بروند برای ملت شریف عراق که امسال اربعین را به یاد ابومهدی و حاج قاسم زنده نگه می‌دارند.

جاماندگان در مسیرهای ارادت/ مردم قومس با زائران کربلا همراه شدند

برگزاری مراسم در ۸ شهرستان استان سمنان

حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امروز همزمان با اربعین حسینی در هشت شهرستان استان سمنان دو برنامه نیز به صورت نمادین در سراسر استان با مشارکت مردم ولایی و حسینی و همراهی شورای هیئات مذهبی و نهادهای انقلابی و مواکب حسینی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین این برنامه‌ها پیاده‌روی نمادین اربعین حسینی در هشت شهرستان استان از ساعت هشت صبح روز دوشنبه الی ۱۷ همان روز است که امروز شاهد هستیم در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده و در برخی نقاط هم دیرتر و در ساعات بعد از ظهر برگزار می‌شود، ابراز داشت: برنامه دوم تدارک دیده شده، قرائت زیارت پرمحتوای اربعین همزمان با ساعت ۱۱ صبح روز اربعین با حضور مردم است که ختم به نماز جماعت می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان اعلام کرده که این برنامه در فضای باز برنامه‌ریزی شده و تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز در آن رعایت می‌شود تا شاهد یک برنامه استانی هماهنگ پرشور در روز اربعین حسینی باشیم و مردم نیز رعایت کنند خوشبختانه این امر تاکنون به خوبی رعایت شده و مردم دست کم ماسک را بر چهره دارند.

یاد شهدا گرامی

نکته قابل توجه اما جوانانی است که تمثال شهدا به خصوص حاج قاسم سلیمانی را به همراه دارند یکی شأن به خبرنگار مهر، می‌گوید: امسال نذر داشتیم در اربعین اگر بتوانیم حضور یابیم با تمثال شهید سلیمانی باشیم که البته این امر قسمت نشد اما اینجا را غنیمت شماردیم تا نذرمان را ادا کنیم.

علیرضا که تمثال شهید زرهرن را هم دارد با بیان اینکه نذرمان درباره دانشگاه بود که خدا را شکر انجام شد، می‌گوید: هرچه داریم از این شهیدان است از شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس. نسل جوان امروزی از ارزش‌ها جدا نیست من آمده‌ام حداقل این مطلب را بگویم. نسل من همانی است که به دل آتش زد یا همانی است که عباس دانشگر شد.

چقدر راست می‌گوید این جوان؛ این نسل امروز را نمی‌توان به خوبی شناخت یک روز دل در آتش می‌زنند و فداکاری یک روز دیگر مانند عباس دانشگر درس و زندگی و نامزد را رها می‌کنند و در سوریه خدایی می‌شوند روز دیگر می‌شوند دانشمند هسته‌ای و به مردم خدمت می‌کنند!

مداحی و موکب‌های سر راهی

یکی از جوانان تمثال با برکت مرحوم آیت الله حسن زاده آملی که روز گذشته به رحمت خدا رفتند را نیز همراه دارد و چقدر جای علما و فقها از آیت الله العظمی شاهرودی تا بهجت، مصباح و حسن زاده آملی و… در اینجا خالی است علمایی که اگر مجاهدت شأن نبود، امروز چیزی از اسلام نمی‌ماند.

جلوتر وانتی بن بلندگو ایستاده است اینجا مبدا راهپیمایی اربعین است راهپیمایی که قرار است دو ساعت دیگر با قرائت زیارت اربعین همراه شود و پس از آن متصل به نماز ظهر در مکان باز و به جماعت؛ به یاد اربعین حسینی که در جوار حرم سیدالشهدا (ع)

مداحی می‌خواند «فدای لب تشنه‌ات، عشق فقط عشق حسین است و بس» مرد آماده رفتن هستند گروهی هم از میانه رسیده‌اند و جمعیت را که دیده‌اند همان جا بازگشته تا از میانه مسیر، راهپیمایی را آغاز کنند گروهی با خانواده خودشان آمده‌اند. کالسکه کودکان همه جا تقریباً دیده می‌شود.

جاماندگان در مسیرهای ارادت/ مردم قومس با زائران کربلا همراه شدند

یاد شهدای مدافع حرم و شهید سلیمانی

موکب ها مانند ایستگاه شده‌اند بیشترشان موکب صوتی هستند و به واسطه شرایط کرونایی پذیرایی ندارند نوحه سرایی دارند، سوالات شرعی جواب می‌دهند، کتب مرتبط با شهدای مدافع حرم، سیره اهل بیت (ع) و… را دارند و بخش اعظم شأن اما به حاج قاسم و مکتبش اشاره دارد عکس‌هایش همه جا هستند.

به واسطه همزمانی هفته دفاع مقدس اما بخش اعظم مراسم به گرامی داشت یاد سه هزار شهید استان سمنان نیز اختصاص دارد موکب مختص به شهدای استان برپا است سعی شده تا تمثال مبارک شهدا در همه جا دیده می‌شود شهدای مدافع حرم، حسین تابسته و عباس دانشگر… شهدای فرمانده دوران دفاع مقدس شهید بسطامی و منتظری؛ اینجا یاد شهدا از هر چیزی بیشتر دیده می‌شود.

از شهرستان‌های استان سمنان نیز خبر می‌رسد که همه جا مملو از جمعیت است و راهپیمایی اربعین به جای کربلا در شهرستان‌های قومس برگزار می‌شود مردم هم استقبال خوبی کرده‌اند. در سمنان حوالی میدان امام حسین (ع) به سمت میدان امام حسن (ع)، میدان امام علی (ع) مملو از جمعیت است جمعیتی که بعضاً تصاویر شهدا را در دست دارند و برخی هم با خانواده آمده آمده‌اند.

مردم گردهم آمدند

در شاهرود مسیر جاده مجن تا بسطام که بیش از ۲۰ کیلومتری می‌شود ایستگاه به ایستگاه میزبان مردم و دلدادگان حسینی است همچنین قرار است مردم در بسطام جمع شوند. مردم از همان ابتدای سرچشمه می‌آیند و هنوز هم بر شمارشان افزوده می‌شود. در سرخه این مراسم معنوی از داخل این شهر به سمت امامزادگان لاسجرد پیش بینی شده و مردم هم از آن استقبال خوبی کرده‌اند.

در مهدی شهر این مراسم از میدان امام رضا (ع) تا مقبره شهدای گمنام در شهر گرمسار از امامزاده اسماعیل (ع) تا گلزار شهدا و در دامغان نیز از میدان امام حسین (ع) تا زینبیه برگزار می‌شود تا مردم بار دیگر ارادت شأن را به امام حسین (ع) و خاندان نبوت اعلام کنند. مردمی که امسال جاماندگان حسینی نام گرفتند مردمی که آمدند تا بگویند ما جا نمانده‌ایم ما در خط مقدم هستیم مهم نوکری آقا و دستگاه امام حسین (ع) است چه اینجا چه در جوار بارگاهش.

مردم آمدند تا بگویند ذکر لبشان همان قطعه شعری است که بر دیوار موکبی نوشته شده: نشد که پر بزنم عشق آن حوالی را. ببخش بر من مسکین شکسته‌بالی را؛ نشد که پای پیاده به درگهت برسم. و تحفه آورم این دست‌های خالی را؛ منی که چلّه‌نشین غم توأم مولا نشد که همدل و همراه شوم موالی را» هنوز چند قدمی تا نماز ظهر و زیارت اربعین باقی است و مردم لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شود.


11246330
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است