گوناگون 12:34 - 19 اردیبهشت 1400
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با نگاهی به بیمه خود، متوجه ‌شوید شماره کدملی‌تان در بیمه‌نامه اشتباه درج شده است. گاهی با توجه به بازار تورمی، قیمت خودرویتان بالا می‌رود و پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر ضرورت می‌یابد.

راهنمای کامل الحاقیه بیمه شخص ثالث و بدنه در 1400

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمه دات کام، شاید فکر کنید که نتوان در قرارداد بیمه تغییراتی ایجاد کرد؛ ولی بیمه نیز همانند هر قرارداد بشری، امکان اعمال تغییرات قانونی را دارد. در چنین مواردی مساله الحاقیه بیمه مطرح می‌شود. اگرهم دارنده خودرو و بیمه‌های آن باشید، در فرآیندهای بیمه‌ای، اصطلاح الحاقیه بیمه خودرو یا الحاقیه بیمه شخص ثالث را برایتان آشناست. در این متن سعی به ارائه راهنمای کاملی درباره الحاقیه بیمه اعم از الحاقیه بیمه خودرو و الحاقیه بیمه شخص ثالث داشته‌ایم. پس در این مطلب با ما همراه باشید.

الحاقیه بیمه چیست؟

الحاقیه، به عنوان  سندی مکمل در بیمه استفاده می‌شود. اصلاحات و تغییرات بیمه‌نامه با الحاقیه بیمه صورت می‌گیرد. هر تغییری در اطلاعات بیمه‌گزار یا تغییر در محل بیمه‌شده، در الحاقیه بیمه توافقی بین بیمه‌گزار و شرکت بیمه اعلام می‌گردد. دلایل معمول برای صدورالحاقیه بیمه به شرح زیر هستند:

افزایش یا کاهش حق بیمه

افزایش یا کاهش ریسک موضوع بیمه

تغییر در هریک از  موارد بیمه‌نامه

تغییر محل بیمه‌شده

تغییر مدت اعتبار بیمه‌نامه

فسخ یا ابطال قرارداد بیمه

تغییرات ذی‌نفعان موضوع بیمه

اشتباه انسانی شرکت بیمه در درج اطلاعات بیمه‌گزار

گاهی اصلاحات در بیمه‌نامه یا همان صدور الحاقیه منوط به پرداخت مبلغ است. در برخی موارد نیز برای فرآیند یاد شده به  پرداخت مبلغ نیاز نیست.

 الحاقیه بیمه خودرو

بیمه خودرو شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است. بیمه شخص ثالث اجباری است. نداشتن این بیمه‌نامه علاوه بر توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، با جریمه نیز همراه خواهد بود. یکی از موضوعات مهم مرتبط با خسارات، الحاقیه بیمه خودرو بالاخص الحاقیه بیمه شخص ثالث است.

الحاقیه بیمه خودرو چیست؟

بیمه شخص ثالث خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث ( فرد زیاندیده در جریان تصادف به جز راننده مقصر) را پوشش می‌دهد. بیمه مرکزی  پوشش خسارات مالی و جانی  را بر اساس نرخ دیه کامل انسان اعلام می‌کند. سقف پوشش‌های جانی بیمه ثالث در سال ۱۴۰۰ معادل  نرخ در ماه‌های حرام معادل ۶۴۰ میلیون تومان است ولی در ماه‌های غیرحرام این نرخ معادل ۴۸۰ میلیون تومان اعلام شد.

میزان پوشش بیمه ثالث برای خسارات مالی  بر اساس ۲.۵ درصد دیه ماه حرام در هر سال محاسبه می‌شود. حداقل و حداکثر پوشش خسارات مالی بیمه ثالث در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۶ و ۳۲۰ میلیون تومان اعلام شد. همه شرکت‌ها ملزم به ارائه حداقل پوشش خسارات مالی هستند. ولی در مورد سقف پوشش‌های مالی بیمه ثالث برای هر شرکت بیمه اجباری وجود ندارد. هر شرکت بیمه می‌تواند با توجه به توانگری مالی خود، حداکثر تعهد خود را برای جبران خسارات مالی تا سقف پوشش مالی مشخص شده توسط بیمه مرکزی ( به عنوان مثال، ۳۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰) تعیین نماید.

بیمه‌گزار می‌تواند با توجه به حداکثر پوشش مالی بیمه ثالث، شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، با پرداخت حق بیمه بیشتر، میزان تعهد مالی بیمه خود را افزایش دهد.

ممکن است نرخ دیه اعلامی قوه قضاییه نسبت به سال قبل بیشتر باشد.در این صورت بیمه‌گزار برای برخورداری از پوشش مالی بیشتر، باید مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کند. این افزایش پوشش مالی در الحاقیه بیمه شخص ثالث مطرح می‌شود. با ارائه الحاقیه بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه تعهدات افزایش یافته خود را در قبال بیمه‌گزار اجرا می‌کند.

برای افزایش پوشش خسارات بدنی بیمه شخص ثالث، نیازی به تهیه این الحاقیه نیست؛ زیرا صندوق خسارات، مابه التفاوت پوشش‌ جانی سال قبل و سال جبرانی را تقبل خواهد کرد.

اگر الحاقیه بیمه خودرو نگیریم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در صورت نداشتن الحاقیه بیمه خودرو و  وقوع تصادفات، بیمه‌گزار مجبور است که مبلغ ما به التفاوت پوشش سال قبل و سال جاری را از جیب خود پرداخت نماید.

الحاقیه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰

 در آخرین نشست رئیس بیمه مرکزی، غلامرضا حسینی، پس از اعلام نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰، به الحاقیه بیمه شخص ثالث اشاره کرد: ” کسانی که خودروی آن‌ها بیمه شخص ثالث دارد و  اعتبار آن  تا ماه‌هایی از سال ۱۴۰۰ ادامه یابد، نیازی به دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث ندارند. صندوق خسارت بدنی مابقی آن را جبران می‌کند. ولی در صورت تمایل بیمه‌گزاران به افزایش پوشش مالی، برای مابه التفاوت حداقل پوشش مالی سال ۹۹ و ۱۴۰۰( که به ترتیب ۱۱ و ۱۶ میلیون هستند) الحاقیه بیمه شخص ثالث صادر خواهد شد.

تهیه الحاقیه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

چگونه الحاقیه بیمه خودرو بخریم؟

شما می‌توانید بعد از اعلام نرخ دیه و نرخ بیمه خودرو در هر سال به دفاتر و نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه  و حتی سامانه‌های آنلاین خرید بیمه نظیر http://www.bimeh.com مراجعه نمایید. پس از محاسبه حق بیمه اضافی و پرداخت آن، الحاقیه بیمه صادر خواهد شد. البته کارشناسان بیمه مراجعه به  نمایندگی بیمه‌ای  را پیشنهاد می‌کنند که بیمه خود را از آن‌جا تهیه کرده‌اید. در صورت عدم دسترسی به آن نمایندگی، امکان صدور الحاقیه از طریق نمایندگی مرکزی شرکت بیمه مدنظر وجود دارد. طبق بررسی‌های به عمل آمده در مدت نگارش این مطلب، سامانه  بیمه دات کام  یکی از این سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که الحاقیه بیمه را نیز صادر می‌کند. فقط کافی است با تماس تلفنی با شماره   0214372 یا  ارسال درخواست در بخش تماس با ما ی BIMEH.COM درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان بیمه دات کام سریعا به درخواست شما رسیدگی کرده و برگه الحاقیه معتبر صادر  و ارسال خواهد شد.

منبع مطلب : سایت بیمه دات کام(bimeh.com)

انتهای رپرتاژ آگهی


11058553
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است