استانی 23:23 - 04 مرداد 1400

احداث سدکوچری موجب خشکسالی گلپایگان  شده است/اجازه برداشت نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین یار محمدیان شامگاه دوشنبه در جلسه با مدیران استان در زمینه فرونشست زمین در گلپایگان با بیان اینکه در این شهرستان با عمق فاجعه فرونشست زمین مواجه هستیم، اظهار داشت: در بخش کشاورزی شهرستان باید شبکه آبیاری اصلاح و کشاورزان نیز نسبت به نصب کنتور هوشمند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در انتقال آب بین حوزه‌ای باید اصول و قاعده را رعایت کند، تصریح کرد: وزارت نیرو با انتقال آب شهرستان گلپایگان به نقاط دیگر کشور موجب بر هم زدن تعادل زیست محیطی و تغییر اکوسیستم این شهرستان می‌شود.

فرماندار گلپایگان با بیان اینکه وزارت نیرو باید مدیریت سد کوچری را به گلپایگان واگذار کند، گفت: احداث سد کوچری باعث خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان گلپایگان شده است، حداقل جبران این است که وزارت نیرو اجازه برداشت ۱۸ میلیون متر مکعب آب از محل سد کوچری بدهد.

حدود ۸۲ درصد آب سرشاخه‌های دز به قم منتقل می‌شود.

در ادامه مسئول برنامه و امور عمرانی فرمانداری گلپایگان، با بیان اینکه علت فرونشست زمین در این شهرستان، برداشت غیرمجاز آب از چاه‌ها است، اظهار داشت: منطقه گلشهر و روستاهای اطراف با بحران شدید مواجه است.

حسین عظیمی با بیان اینکه در این شهرستان به دنبال برداشت آب کشاورزی از سرشاخه دز نیستیم، تصریح کرد: مکاتبات متعددی با وزارت نیرو و استانداری اصفهان مبنی بر اینکه در سال‌های ترسالی از محل سد کوچری و از آورد حوزه آبریز گلپایگان اجازه برداشت آب برای انتقال به روستاهای دچار بحران آب بدهند، سده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های زراعی ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ حدود ۴۰۲ میلیون متر مکعب آورده آب حوزه داخلی شهرستان گلپایگان بوده است که از این میزان ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب تخصیص دادند و بخش عظیم آب به سد ۱۵ خرداد قم واریز شده است.

مسئول برنامه برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری گلپایگان افزود: سال‌های زراعی ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ میزان ذخیره آب سرشاخه‌های دز ۴۴۳.۱۵ صدم میلیون مترمکعب بوده است که ۳۶۲.۵ میلیون متر مکعب به فلات مرکزی منتقل شده است، یعنی حدود ۸۲ درصد آب سرشاخه‌های دز به قم منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد آب حوزه طبیعی شهرستان گلپایگان به قم منتقل می‌شود، گفت: سال گذشته و سال جاری که به ترتیب ۱۳۲ و ۱۰۷ میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی منتقل شده است بنابراین شفاف سازی شود که آیا برای مصرف شرب بوده است.

عظیمی تصریح کرد: وزارت نیرو انتقال آب بین حوزه‌ای برای کشاورزی را ممنوع اعلام کرده است در حالی که برداشت این حجم آب برای قم بیش از حقابه شرب است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان گلپایگان با وجود آورده آب ذخیره در شهرستان اجازه برداشت آب سد گلپایگان نمی‌دهند و تنها اجازه برداشت ۱۸ میلیون متر مکعب از محل چاه داده شده است که این امر موجب فرونشست زمین می‌شود.


11163127
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است