اجتماعی 16:08 - 08 مهر 1403
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: سارقان با انگیزه‌های مختلف از نیاز مالی و اعتیاد گرفته تا ماجراجویی و انتقام، دست به سرقت می‌زنند و هر کدام دلایلی پیچیده پشت این جرم پنهان دارند.

سرقت؛ از فقر تا هیجان‌طلبی!

مهدی افشاری رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سارقان با اهداف و انگیزه‌های مختلفی دست به سرقت می‌زنند که بسته به شرایط فردی و اجتماعی، این اهداف می‌تواند متنوع باشد. درک دلایل و انگیزه‌های آنها می‌تواند به پیشگیری و کاهش جرائم کمک کند.

انگیزه‌های اقتصادی

او گفت:فقر و نیاز مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل سرقت است. بسیاری از سارقان به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در تأمین نیاز‌های اساسی خود، دست به سرقت می‌زنند. بیکاری، فقر شدید و نابرابری اقتصادی می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای ارتکاب جرم باشد.

سودجویی و ثروت‌اندوزی

افشاری تصریح کرد: برخی از سارقان با انگیزه‌های مالی و به دست آوردن سریع ثروت به سرقت می‌پردازند. این دسته از افراد ممکن است در جستجوی پول نقد، کالا‌های قیمتی یا اموال لوکس باشند تا از آنها برای فروش یا استفاده شخصی بهره ببرند.

اعتیاد

او گفت: اعتیاد به مواد مخدر یا الکل یکی از دلایل شایع برای ارتکاب سرقت است. افراد معتاد که به دنبال تأمین هزینه‌های مصرف خود هستند، ممکن است بدون تفکر به پیامد‌های قانونی و اخلاقی، به سرقت روی بیاورند. نیاز فوری به پول برای تهیه مواد مخدر، این افراد را به جرایم مختلف سوق می‌دهد.

هیجان‌طلبی و ماجراجویی

افشاری تصریح کرد :برخی از سارقان، به‌ویژه جوانان، ممکن است برای تجربه هیجان و ماجراجویی دست به سرقت بزنند. این نوع سرقت‌ها معمولاً از سوی افرادی صورت می‌گیرد که به دنبال احساس قدرت و خطر هستند، بدون اینکه نیاز مالی شدیدی داشته باشند.

فشار‌های اجتماعی و گروهی

او گفت: در برخی موارد، فشار از سوی دوستان یا عضویت در گروه‌های خلاف‌کار می‌تواند فرد را به سرقت وادار کند. این افراد برای نشان دادن وفاداری به گروه یا تحت تأثیر محیط اجتماعی، به اعمال مجرمانه دست می‌زنند.

انتقام یا خشم

افشاری تصریح کرد:   در برخی موارد، سرقت به عنوان یک ابزار برای انتقام‌گیری یا ابراز خشم نسبت به فرد یا سازمانی انجام می‌شود.با توجه به این انگیزه‌ها، برای کاهش جرائم سرقت، باید به عواملی، چون فقر، اعتیاد و نابرابری‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای شود.

خبرنگار:عطیه رضایی


12098376
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: استراتژی‌های مرزبانی، نقش حیاتی در تأمین امنیت و رونق کشور دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تعداد قابل توجهی از داوطلبان برای اعزام و کمک رسانی بهداشتی و درمانی به مردم جنگ زده لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از باور رایج درباره بچه‌دار شدن برای بهتر شدن یا نشدن رابطه زوجین گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت: خطوط ریلی ایران با نوسازی زیرساخت‌ها و تقویت آن ها شبکه استراتژیک را ایمن‌تر کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: سارقان با انگیزه‌های مختلف از نیاز مالی و اعتیاد گرفته تا ماجراجویی و انتقام، دست به سرقت می‌زنند و هر کدام دلایلی پیچیده پشت این جرم پنهان دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام یک باند سرقت تلفن همراه خبر داد و گفت: متهمان قبل از هر اقدامی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اوحدی گفت: نرخ رشد سالمندی بالا است اما باید بدانیم که سالمندی جامعه ایثارگری با بقیه متفاوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور در پیام تسلیت شهادت سید حسن نصرالله گفت: این شهید در طول عمر خود حتی یک لحظه از دست از مبارزه و جهاد برنداشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: پس از ۱۰ سال، چالش‌های توافق ارتش و شهرداری برای عقب‌نشینی دیوار دانشگاه جنگ مرتفع شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» روانشناس سازمان روانشناسی کشور گفت: نگرانی‌های بی‌پایان نه تنها روان انسان بلکه زندگی روزمره را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است