اقتصادی 14:43 - 04 مهر 1399

‌لزوم اجرای طرح آمایش سرزمین/تعدد قوانین مانع تولید است

به گزارش خبرنگار مهر، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی پنبه اظهار داشت: به منظور صیانت از خرید تضمینی گندم و سایر محصولات استراتژیک کشاورزی طرحی مصوب شد که اکنون برای تصویب به شورای نگهبان رفته است و منتظر نظر شورا در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیازمند آمایش سرزمین هستیم، افزود: هند بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و آمریکا با اختلاف زیاد در رده دوم قرار دارد و دلیل موفقیت این کشورها این است که به سمت آمایش سرزمین رفته‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اجرای آمایش سرزمین در کشور امری ضروری است، گفت: در هر منطقه باید یک محصول تعیین شده کشت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام محصولات کشاورزی باید خرید تضمینی شوند، گفت: در صورتی که اطمینان لازم به کشاورزان داده شود تولیدات آنان نیز به وضعیت مناسب خواهد رسید.

نیک بین با بیان اینکه در کشور با تعدد قوانین و دستورالعمل‌های مختلف مواجه هستیم اضافه کرد: این مساله حتی مانعی برای تولید به حساب می‌آید و کمک چندانی به آن نمی‌کند بنابراین نباید به دنبال تصویب قانون جدید باشیم بلکه باید بستری فراهم کنیم تا قوانین موجود اصلاح و اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه چهار مرتبه با وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت کالاهای اساسی صحبت کرده‌ایم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسات به مشکلات تعدد دستورالعمل‌ها اشاره کرده است. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای یک برنامه دستورالعمل‌های مختلفی دارد که این دستورالعمل‌ها باعث کندی آن دستگاه می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه ایران با داشتن اقلیم‌های مختلف می‌تواند به مبدایی برای صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی تبدیل شود، گفت: شرط مساله آن است که آمایش سرزمین در کشور اجرا شود.

واردات نخ ٣٨ درصد کاهش یافت

در ادامه این همایش حسین محمدی رئیس جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه روز جهانی پنبه در ۲۰ کشور جهان از جمله ایران برگزار می‌شود، گفت: محوریت برگزاری این همایش در کشور ما با شهرستان کاشمر است.

وی تصریح کرد: با امکانات و کارخانجاتی که در سطح شهر وجود دارد و همچنین باوجود کشاورزان خبره می‌توانیم با ایجاد زنجیره تولید اقدامات بزرگی در توسعه کشت پنبه انجام دهیم.

وی یکی از مشکلات کشت پنبه را بحران آب عنوان کرد و گفت: کشت مخلوط به عنوان راهکاری برای حل این معضل انجام می‌شود که در گذشته ما با ۱۲۰ هکتار کشت مخلوط با طالبی که یکی از محصولات عمده شهرستان است انجام دادیم و امیدوار هستیم با هندوانه بتوانیم این کشت را انجام دهیم.

به گفته محمدی، بعد از اولین همایش روز جهانی پنبه که سال گذشته در کاشمر برگزار شد واردات نخ ۳۸ درصد کاهش پیدا کرد که این جان تازه ای به صنعت و تولید می بخشد.


10733143
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است