استانی 21:19 - 10 بهمن 1401

وحدت مصداق بارز معروف و تفرقه مصداق بارز منکر است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار جمعی از علما، مفتیان و مدرسان اهل سنت پاکستان که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند اختلاف امت من رحمت است به این معنی که این اختلافات، منازعات، بگومگوها و رفت و آمدها موجب نزول عنایات و برکات خداوند است.

وی با بیان اینکه خداوند برای انجام رفت و آمدها، مناسبت‌ها و مکان‌هایی را قرار داده است، گفت: از جمله مناسبت‌ها ایام حج و عمره است و از جمله مکان آن هم مکه مکرمه و مدینه الرسول است که یک کعبه است ولی افراد از کشورهای مختلف در آن حضور می‌یابند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در مراسم حج اول محرم می‌شویم و بعد دور کعبه می‌گردیم که این نشانه وحدت است، سپس نوبت برائت از دشمن می‌شود که به شیطان سنگ می زنیم و بعد مجدد به کعبه رجوع می‌کنیم و دور آن طواف می‌کنیم تا دوباره وحدت خود را نشان دهیم.

وی با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران که می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» گفت: اگر بخواهیم به ریسمان چنگ بزنیم و برای نجات خود به آن تمسک کنیم باید آن ریسمان به جای محکمی متصل باشد و هیچ چیزی محکم‌تر و استوارتر از خداوند واحد نیست که خداوند ما را امر به تمسک به آن کرده و از متفرق شدن نهی کرده است.

سعیدی افزود: واژه «جمیعا» در آیه ۱۰۳ آل عمران وقتی معنای پیدا می‌کند که قبل از آن اختلافی بوده باشد و واژه «لا تفرقوا» هم وقتی معنا پیدا می‌کند که قبل از آن اجتماعی بوده باشد بنابراین خداوند نسبت به هر دو به ما هشدار داده که در صورت اختلاف جمع شوید و بعد از اجتماع در دام تفرقه افکنی دشمن نیفتید.

وی با بیان اینکه بعد از آیه ۱۰۳ آل عمران که خداوند امر به وحدت کرده است بحث امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است، گفت: از این آیات استنباط می‌شود که وحدت مصداق بارز معروف و تفرقه مصداق بارز منکر است بنابراین ما باید مردم را امر به وحدت و نهی از تفرقه کنیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند به علما مأموریتی داده که اگر خوب انجام دهند برکت دنیایی و آخرتی دارد، ابراز کرد: وظیفه علما این است که آنچه پیامبر خدا نازل کرده است را بدون کم و کاست به مردم برساند و از این جهت است که در روایت آمده است علما وارثان انبیا هستند و باز به همین خاطر است که در روایت دیگر نقل شده که اگر عالم فاسد شد تمام عالم فاسد خواهد شد.

وی افزود: امت اسلام با دیدگاه‌های مختلفی که دارند موارد اشتراک فراوانی هم دارند بنابراین وظیفه ما این است که موارد اشتراک را غنیمت بشماریم و از تفرقه پرهیز کنیم تا خداوند برکاتش را بر ما نازل کند.


11800343
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است