اجتماعی 18:35 - 29 دی 1399

نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت کیفیت هوای تهران از سوی دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارائه شد. بر این اساس تهران از ابتدای سال تاکنون ۱۵ روز هوای پاک ،۱۸۹ روز هوای قابل قبول ،۸۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۴ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را در تجربه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران در این نشست، با توجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا از اوایل ماه جاری، در دی ماه مجموعاً تعداد ۲۹۸۰ واحد صنعتی در سطح استان تهران به صورت شبانه روزی پایش شدند و تعداد ۵۶۰ مورد دستور توقف فعالیت به واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی که پتانسیل آلودگی هوا را داشتند ابلاغ شد، همچنین تعداد ۱۶۸ مورد اطفا پسماند سوزی نیز طی این مدت در سطح استان تهران صورت گرفت.

طبق گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران طی این مدت از ۲۵ مرکز معاینه فنی سبک و سنگین بازدید شده و دستور جلوگیری از فعالیت ۴ مرکز نیز تا رفع کلیه نواقص صادر شده و این موضوع در دستورکار کارگروه معاینه فنی قرار گرفته است. نظارت بر سوخت واحدهای بزرگ مقیاس و نمونه برداری هفتگی از سوخت این واحدها نیز از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست استان تهران در طی این مدت بود.

بر اساس این گزارش همچنین از جایگاه‌های نفت گاز و بنزین نیز نمونه برداری شد و بر اساس آنالیزهای انجام شده مشکلی از لحاظ مقدار گوگرد در این جایگاه‌ها نبوده و مقدار آن در حد استاندارد بوده است.

در ادامه این نشست اعضا کارگروه به بیان گزارشی از مهمترین اقدامات اخیر دستگاه تحت مدیریت خود در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران و همچنین مدعوین این نشست و اعضا شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود به عنوان نمایندگان مردم پرداختند.

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه معضل عدم استاندارد قطعه‌های تأثیرگذار بر آلایندگی خودرو یکی از مشکلاتی است که مردم و به تبع آن مراکز معاینه فنی نیز با آن درگیر هستند، گفت: شهروندان به دلیل عدم استاندارد قطعات مؤثر بر آلودگی خودروها مانند کاتالیست، سنسور اکسیژن و انژکتور بین مراکز معاینه فنی و واحدهای تعمیرگاهی سرگردان هستند.

او با بیان اینکه قیمت کاتالیست استاندارد بسیار بالاست ولی در بازار به موازات آن کاتالیست های غیر استاندارد و بدون کارایی با قیمت بسیار پایین وجود دارد که برای شهروندان عادی قابل تشخیص نیست، افزود: باید این قطعات شماره استاندارد ملی داشته باشند تا بتوانیم قطعات غیر استاندارد را شناسایی کنیم.

محمودرضا طاهری مدیرکل استاندارد استان تهران در این نشست در خصوص فرایند استاندارد کاتالیست خودروها گفت: زمانی که کالایی مانند کاتالیست خودروها مشمول استاندارد می‌شود الزاماً باید زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه اولین زیر ساخت برای کالایی که مشمول استاندارد ۹۰۰۱ است وجود یک آزمایشگاه معتبر است، افزود: آزمایشگاه همکار در اردیبهشت امسال آماده شد و سازمان ملی استاندارد به موجب مصوبات یکصد و نهمین اجلاس شورای استاندارد در ۷ تیرماه استاندارد اجباری کاتالیست را آگهی روزنامه کرد و طبق قانون نیز تولید کننده ها ۶ ماه فرصت دارند تا تولیدات خود را با استاندارد وفق دهند.

طاهری ادامه داد: بر همین اساس از تاریخ ۷ دی ماه کاتالیست خودروها تنها با شرط دریافت پروانه استاندارد قابل تولید است و اگر پروانه استاندارد نداشته باشد سازمان ملی استاندارد می‌تواند این کالا را از بازار جمع آوری و با واحد تولید برخورد کند.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مجاز مراجعه کرده و پروانه استاندارد دریافت کرده اند و برخی واحدها نیز اقدامی برای دریافت پروانه استاندارد نکرده و آدرسی هم از این واحدها در دست نیست، خاطر نشان کرد: خواهشمندیم دستگاه‌های محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت در صورت مواجه با این واحدهای غیرمجاز به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند تا برخورد قانونی با این واحدها صورت پذیرد.

عباس محمدی مدیر گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه نوردان ایران نیز با اشاره به اینکه در شهری زندگی می‌کنیم که ورزش کردن در آن خطرناک است و این باید هشداری باشد برای مسئولان گفت: چندین دهه است که در مورد آلودگی هوا صحبت می‌شود ولیکن یکسری مسائل بدیهی در این خصوص نادیده گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها در تهران است، افزود: این شهر ظرفیت این تعداد خودرو را نداشته و تنها راهکار به نظر من محدود کردن تردد خودروها در سطح شهر است.

محمدی ادامه داد: باید وسایل حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و با ممنوع و محدود کردن تردد خودروها بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

سعید طهماسبیان دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا در تهران مردم را مسموم می‌کند اما برخی مواقع عدم هماهنگی بین بخش‌ها افکار عمومی را بیشتر مسموم می‌کند، افزود: سطح مطالبه مردم در خصوص مسائل محیط زیستی بویژه آلودگی هوا بیشتر شده و اگر پاسخگویی مطلوب نباشد دغدغه و نگرانی مردم نیز بیشتر می‌شود.

طهماسبیان ادامه داد: باید واقعیات را به مردم گفت و پاسخ بهتری به افکار عمومی داد و این موضوعات را باید با یک سیاست و استراتژی قوی‌تری دنبال کرد تا آگاهی سازی واقعی اتفاق بیافتد.

سید آرش حسینی میلانی عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه اگر ما در موضوع آلودگی هوا صرفاً به شهر تهران محدود شویم، ممکن است بقیه نقاط استان تحت تأثیر قرار گیرد، افزود: بنابراین باید نگاه سیستماتیک و همه جانبه در بحث آلودگی هوا داشته باشیم و بجز تعامل، همکاری و مدیریت یکپارچه نمی‌توانیم بر آلودگی هوا غلبه کنیم.

او با بیان اینکه موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوا مطرح است هدف گذاری روشن و مشخص برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا است، اظهار داشت: اگر اهداف قابل سنجش بوده و توسط دستگاه‌های مختلف قابل پیگیری باشد و در یک برنامه مشخص سالیانه در سه سطح ملی، استانی و شهری رصد شود طبیعتاً در همین ایام گرامیداشت هوای پاک می‌توان یک گزارش رسمی در خصوص وضعیت آلودگی هوا و اقدامات صورت گرفته داد.

این نشست در پایان با جمع بندی نظرات اعضا و مهمانان همچنین چند مصوبه داشت.

بر این اساس مقرر شد تا یک کمیته فنی ذیل کارگروه کاهش آلودگی هوا با مسئولیت اداره کل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران و با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص اجرا و بررسی میزان تحقق مواد قانون هوای پاک به صورت مستمر و هفتگی با حضور دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود. همچنین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران مکلف شد تا نسبت به اجرای استاندارد ملی قطعات مرتبط با احتراق و یا مؤثر بر آلایندگی خودروها اقدام کند.

بر اساس این گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز می‌بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای اخذ برگه معاینه فنی را تدوین کند. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودروهای عمومی از دیگر مصوبات نشست امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران بود.


10909522
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است