استانی 14:17 - 08 آذر 1399
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد
ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه گفت: یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با راهبرد سرزنی سیستم‌های امریکایی و اسرائیلی، جایگزینی تیم یا گروه سازمان محوری به جای شخص محوری است.

پیشنهاد یک استاد دانشگاه برای مقابله با ترورهای کور

دکتر سید احمد فاطمی‌نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده اظهار کرد: در جنگ‌های نامتقارن و به ویژه در مبارزه با گروه‌های رادیکال-تروریستی، یکی از رایج‌ترین راهبردها، راهبرد سرزنی است؛ یعنی سعی می‌کنند با هدف گرفتن و حذف راس گروه یا سازمان باعث تحلیل آن گروه یا سازمان شوند.

وی افزود: این تاکتیک به طور گسترده مورد استفاده نهادهای نظامی و امنیتی امریکا و به ویژه اسرائیل بوده است. اکنون به نظر می‌رسد امریکا و اسرائیل این راهبرد را به رویه خود در تقابل با سایر دولت‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز افزوده‌اند.



عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه حفظ نخبگان نظامی- استراتژیک برای امنیت ایران حیاتی است، افزود: یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با راهبرد سرزنی سیستم‌های امریکایی و اسرائیلی، جایگزینی سازمان محوری به جای شخص محوری است. این راهکار باعث می‌شود که برنامه‌های امنیتی استراتژیک در صورت ترور برخی افراد کماکان حفظ شود.

فاطمی‌نژاد با اشاره به اینکه ایرانی‌ها از گذشته در امور نظامی خیلی شخص‌محور و به فرمانده اتکا داشته‌اند، افزود:  هرچند این راهبرد در موارد متعدد پیروزی‌هایی در پی داشته، در بسیاری از موارد نیز پیامدهای فاجعه‌آمیز داشته است. بسیاری از استراتژیست‌ها، شکست‌های تاریخی ایران در برابر اسکندر، اعراب، مغول‌ها و... را ناشی از همین خصلت می‌دانند. به گونه‌ای که پس از حذف آریو برزن، رستم فرخزاد، محمد خوارزمشاه و... سپاه ایران از هم پاشید. اکنون در دوران مدرن باید برای رفع این نقیصه به طور اساسی فکر کرد.



انتهای پیام


10830818
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است