استانی 12:15 - 04 تیر 1401

نباید در حوضه دز بحران داشته باشیم/ تکرار اشتباهات در رهاسازی آب

مهدی قمیشی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حوضه رودخانه‌های کارون و دز با توجه به آمارها و از نظر ذخیره آبی و ورودی به مصب رود نباید مشکل حاد و جدی در شرایط فعلی پدیدار شود، اما اگر مشکلی مشاهده شود قطعاً ریشه آن را باید در بحث مدیریت آب این دو رودخانه و ناهماهنگی‌ها جست‌وجو کرد.

وی اظهار کرد: متولیان سد دز برای جلوگیری از این بحران خودساخته می‌توانستند آب بیشتری رهاسازی کنند و اکنون برای اینکه جلوی گسترش این مشکل را بگیرند می‌توانند باید آب بیشتری رهاسازی شود.

این نویسنده و متخصص امور آب ادامه داد: اینکه به بهانه شلتوک کاری جلوی رهاسازی آب گرفته شود قطعاً روش مدیریتی نادرستی است و نتیجه آن تحت تأثیر قرار گرفتن بسیاری از زمین‌های کشاورزی و مزارع نیشکری در پایین دست و ضربه به محیط زیست این حوضه است.

وی تصریح کرد: مقدار آب رهاسازی شده تا پیش از این بحران نیز کفاف کشت‌های موجود را نیز نمی‌داد؛ یعنی وقتی که رودخانه در مقطع بامدژ خشک شده به نشانه این است که به اندازه فعلی هم آب آزادسازی نکرده‌اند و این نوع مدیریت نیز منطقی و قابل قبول نیست.

قمیشی اضافه کرد: حوضه کرخه فعلاً به بحران نرسیده است اما با توجه به شرایط فعلی ممکن است وضعیت آن در ماه‌های آینده حادتر خواهد شد و حتی ممکن است که محدودیت‌ها به بخش‌های دیگر هم برسد.

وی با اشاره به چالش تخصیص حقابه‌ها پیشنهاد کرد: متولیان اصلی مسئله آب از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست باید بر سر این موضوع توافق کنند.

قمیشی به تأثیر طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌ها بر وضعیت فعلی خوزستان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها خوزستان را محدود کرده‌اند و با توجه به اینکه این طرح‌ها وجود دارند باید در استان باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود.

به گزارش مهر، فعالان محیط زیست و اهالی حاشیه پایین دست رودخانه دز در بخش شعیبیه از توابع شوشتر در شمال خوزستان در روزهای اخیر با انتشار ویدئوهایی فاجعه خشکیدگی رودخانه دز را به تصویر کشیدند.

این بحران آب نیز دام‌ها، مزارع، نخلستان‌ها، کشت و صنعت‌های نیشکری شامل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، دهخدا و شعیبیه را با مشکل مواجه کرده‌است.


11604164
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است