سیاسی 10:33 - 24 اردیبهشت 1400
میدل ایست آی در خبری اختصاصی مدعی شد که ایران از عربستان سعودی خواسته تا به فروش نفت خود کمک کند و تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

ادعای میدل ایست‌ آی درباه جزئیات مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش ایسنا، میدل ایست آی در خبری اختصاصی به نقل از مقامات عراقی آشنا با گفت‌وگوهای بغداد ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در ازای محدود کردن حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، از ریاض خواسته است تا به فروش نفت و دور زدن تحریم‌های واشنگتن کمک کند.

یک مقام ارشد عراقی در این زمینه گفته است: آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که نفت خود را با قیمتی کمتر از قیمت‌ بین‌المللی به سعودی‌ها بفروشند به شرط آنکه عربستان آن را به شیوه خود در بازار جهانی به فروش برساند.

یک مقام ارشد عراقی از دفتر مشاور امنیت ملی عنوان کرد از اینکه ایران به دنبای استراتژی جایگزین در قبال عربستان بوده تعجب نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران به دنبال افرایش نفود خود در نواحی جدیدی از منطقه است، اظهار کرد: ایران همیشه به شیوه‌ای فکر می‌کند که بتواند در تمامی شرایط به راحتی نفس بکشد و راه‌ چاره‌های عملی ایجاد می‌کند تا بتواند به راحتی در مذاکرات کنونی خود با آمریکایی‌ها [در وین] مانور دهد.

به گفته این مقام مذاکرات وین می‌تواند "برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها" ادامه یابد.

هیچ مقام ایرانی و سعودی تاکنون به اظهارنظر در این زمینه نپرداخته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشال تایمز چندی پیش در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه مدعی گفت‌وگوی مستقیم مقامات ارشد ایران و عربستان در بغداد پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد.

در این گزارش آمده بود:  هدف از این مذاکرات که دور اول آن ماه جاری (میلادی) در پایتخت عراق انجام شده، اصلاح روند روابط میان دو کشور بوده است و اولین گفت وگوی سیاسی مهم میان دو کشور از سال ٢٠١٦ به شمار می آید.

 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه در سفرش به سوریه در پاسخ به سوالی درباره روابط با عربستان اعلام کرد: ما آماده‌ایم و همیشه آماده بوده‌ایم روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشته باشیم. برادران سوری ما نیز همیشه از همکاری در جهان عرب استقبال کرده‌اند و ما هم بر همین حالت هستیم. 

ظریف افزود: ارتباط‌هایی با عربستان سعودی داشته‌ایم و امیدواریم این تماس ها از طریق همکاری‌های بعد میان ایران و عربستان نتیجه بخش باشند، برای صلح و امنیت منطقه و به ویژه یمن که از فاجعه‌ی انسانی عظیمی رنج می برد.

انتهای پیام


11065536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام حزب موتلفه توطئه‌های جدید دشمنان علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، دقایقی پیش کلمبو پایتخت این کشور را به مقصد ایران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد اهتمام ویژه داشته باشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۹۰ داوطلب در سطح کشور در دور دوم انتخابات برای تصاحب ۴۵ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر کشور گفت: تقسیمات کشوری جدید فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز جمعه این هفته تهران - ۷ اردیبهشت ماه - به امامت آیت الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: تهدید‌ها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد واقعه طبس و شکست مفتضحانه متجاوزان آمریکایی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت و اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است