استانی 13:52 - 24 خرداد 1400
/انتخابات 1400/
ایسنا/قم حجت الاسلام آتش زر گفت: فرهنگ رای دادن در قم با مکان‌های دیگر فرق می‌کند و افراد به لیستی رای دادن اقبال دارند. اینطور نیست که مردم وقتی یک لیست را انتخاب کردند عینا به همه افراد آن لیست رای بدهند. در این جا نیز فضای رقابتی وجود دارد.

گفت و گوی تفصیلی ایسنا با عضو کهنه کار شورای شهر قم

سید محمد آتش‌زر، عضو شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون علت لیست‌بندی درانتخابات شورای شهر بیان کرد: شوراها به مثابه یک پارلمان محلی هستند، البته از جهت تنوع فعالیت‌ها مقداری با پارلمان متفاوت است. تنوع فعالیت‌های شهرداری ایجاب می‌کند که افرادی که وارد شورای شهر می‌شوند با تخصص‌های مختلف باشند تا بتوانند کار نظارتی خود را دقیق انجام دهند. عضو شورا باید به کار مالی، بودجه بستن، تفریغ و متمم، مسائل عمرانی، اجتماعی  و  فرهنگی آشنا باشد. عضویت در شورا به مجموعه‌ای از توانایی‌ها احتیاج دارد، لذا لازم است تا در انتخابات لیست‌بندی‌هایی صورت گیرد و در این لیست افراد با توانمندی‌های مختلف پیش‌بینی شوند. کار شورای شهر نظارت بر کار خدماتی شهرداری است و بنده موافق لیست‌بندی درانتخابات شورای شهر هستم و معقتدم مردم نیز باید لیستی رای دهند. 

وی درخصوص تاثیرگذاری مقاصد سیاسی لیست‌بندی بر روند کار شورای شهر توضیح داد: احزاب در دنیا رئیس‌جمهورها را بر سر کار می‌آورند و اهدافی دارند، اما در کشور ما حزب به این معنا جانیفتاده است. احزاب در دنیا اهداف تشکیلاتی و غیر شخصی دارند، اما در کشور ما وقتی افراد مد نظر یک حزب رای می‌آورند، خرده فرمایش‌ها شروع می‌شود. اما در قم این فضا وجود ندارد و به عنوان کسی که 5 دوره عضو شورای شهر بودم و در لیست (دو دوره در لیست پیروان امام و رهبری و سه دوره در لیست شورای هماهنگی اصولگرایان) قرار گرفتم، حتی یک بارنیز از من تقاضای کار شخصی نشده است. هرچند اختلافاتی نیز ایجاد می‌شد که با هم‌افزایی حل می‌شد. 

برای عضو شورا مهم‌ترین چیز داشتن تعهد و تسلط به جهات تخصصی کار است

وی ادامه داد: در کشور ما به همه چیز با دید سیاسی نگاه می‌شود، عضو شورا نیز باید موضع سیاسی خود را داشته باشد اما نیازی نیست دید سیاسی خود را در کار دخالت دهد. برای عضو شورا مهم‌ترین چیز داشتن تعهد و تسلط به جهات تخصصی کار است. اعضای شورا باید با تخصص‌های مختلف مربوطه دورهم جمع شوند.

آتش‌زر درمورد فرآیند بستن  لیست‌های انتخاباتی بیان کرد: لیست‌های مختلفی با شیوه‌های گوناگون بسته می‌شود اما آنچه که بنده مشاهده کرده‌ام این است که قصد خود برای ارائه لیست را اعلام می‌کنند و از افراد متقاضی می‌خواهند که رزومه خود را ارائه دهند. مثلا به شورای هماهنگی اصولگرایان بیش از صد روزمه داده شده است. افراد متناسب با تخصص‌هایی که در شورا مورد نیاز است اولویت‌بندی می‌شوند و مورد مصاحبه قرار می‌گیرند. برخی از افرادی که نام آن‌ها در لیست شورای هماهنگی اصولگرایان وجود دارد را بنده نمی‌شناختم و افرادی بودند که از همین طریق وارد لیست شده بودند. تا آنجا که بنده اطلاع دارم در لیست فعلی شورای هماهنگی با 48 نفر مصاحبه شده است و از این تعداد 13 نفر در لیست قرار خواهند گرفت.

میانگین سنی لیست ائتلاف 6 سال جوان‌تر شده است

وی ادامه داد: هر لیستی که بسته شود منتقدان خاص خود را دارد و این انتقادات نیز طبیعی است. در این دوره میانگین سنی لیست ائتلاف 6 سال جوان‌تر شده و جوانان زیادی در این لیست قرارداده شده‌اند. در حوزه تصمیم‌گیری باید افراد با تجربه و مجرب وارد شوند و امور عملیاتی و اجرایی باید به افراد جوان داده شود، این ملاحظه نیز در لیست‌بندی لحاظ شده است و جوانی و تجربه همزمان مورد توجه بوده‌اند. 

آتش‌زر گفت: فرهنگ رای دادن در قم با مکان‌های دیگر فرق می‌کند و افراد به لیستی رای دادن اقبال دارند. در قم نیز لیست‌های مختلف  مطرح می‌شوند و مردم باید لیست مورد اعتماد خود را پیدا کنند، اینطور نیست که مردم وقتی یک لیست را انتخاب کردند عینا به همه افراد آن لیست رای بدهند. در این جا نیز فضای رقابتی وجود دارد. میزان آرای افراد در یک لیست واحد نیز متفاوت است. بعضی افراد گاهی در لیست و گاهی به صورت مستقل رای می‌آورند و اینطور نیست که لیست خاص افراد ویژه‌ای باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم درخصوص نقش شورای شهر در توسعه متوازن شهری بیان کرد: شهرداری به چاه نفت وصل نیست و با پول مردم اداره می‌شود. پردرآمدترین منطقه قم، منطقه 4 است که نزدیک به 70 درصد درآمد آن در خود منطقه هزینه نمی‌شود. اما این 30درصد باقی مانده باید در خود منطقه هزینه شود چرا که ایجاد امکانات لازم مورد نیاز ساکنین است. از درآمد این مناطق برای توسعه متوازن شهری استفاده می‌شود اما این کافی نیست. تراکم جمعیت در مناطق محروم بسیار بیشتر است  وخدمات بیشتری نیز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در شورا سیاست‌های دیگری نیز اعمال شده است، مثلا اگر دولت کمکی کند و بتوانیم تسهیلاتی بگیریم، آن را در مناطق محروم هزینه می‌کنیم. رویکرد ما این است که ارزش‌افزوده مناطق محروم را بالا ببریم. برای مثال پل 9 دی منطقه 2 را به منطقه 4 متصل کرده است و تا بلوار امام علی(ع) نیز ادامه خواهد داشت. همین مطلب موجب افزایش قیمت‌ زمین‌های اطراف آن قسمت شده است. لذا ما برای توسعه متوازن  شهری به سیاست‌گذاری‌های آرام و مستمر نیاز داریم. 

مشکل اساسی ما عدم وجود مدیریت واحد شهری است

این عضو شورای شهردر خصوص آسیب‌شناسی توسعه شهری قم تشریح کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور ما عدم وجود مدیریت واحد شهری است. مثلا یک نفر برای اخذ امتیاز آب و برق باید نهادهای مختلفی مراجعه کند در حالی که در کشورهای درحال توسعه این چنین نیست. دولت بیرون شهر دولت است و در داخل شهر همه امور را به شهرداری می‌سپارد. بعد از انقلاب و در شرایط جنگ به دلیل عدم توانمندی دولت، شهرداری‌ها نهاد عمومی غیردولتی اعلام شدند و مامور به کسب درآمد خود شدند، لذا شرکت گاز و آب و... جدا شدند. 

وی ادامه داد: نهاد متولی آبادانی شهر، شهرداری‌ها هستند و نقش اساسی دارند، اما این شهرداری اکنون در راهنمایی و رانندگی مشکل دارد چون یک سازمان جداگانه است. این شهرداری اکنون درتعامل با نهادهای خدمت‌رسان مشکل دارد. وقتی مشکل حل می‌شود که تمام نهادهای خدمت‌رسان باید زیر نظر شورای شهر باشند. طرحی نیز در این باره در مجلس درحال بررسی است.

آتش زر گفت: اگر قم را به دو بیست سال تقسیم کنیم، می‌بینیم که حجم کارهای عمرانی انجام شده در بیست سال دوم بسیار بیشتر از گذشته است و حتی با وجود تحریم‌ها نیز پروژه‌های شهرداری اجرایی می‌شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم در خصوص توانمند سازی مناطق محروم بیان کرد: باید ارزش ملک را بالا ببریم و کاری کنیم که افراد از نظر اقتصادی توانمند شوند. مثلا قیمت منطقه یزدانشهر قم با ورود خیابان جمهوری اسلامی به این منطقه افزایش پیدا کرد. سیاست‌های این چنینی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

انتهای پیام

معتقدم که شهردار نباید ضعیف باشد

 وی درخصوص نحوه تعامل شورای اسلامی شهر و شهردار بیان کرد: من معتقدم که شهردار نباید  ضعیف باشد و در عین حال قبول ندارم که شهردار، شورای شهر را اداره می‌کند. آقای شهردار عمل کننده به سیاست‌های ترسیمی شورا است و شورای شهر در این مورد موفق بوده است و تعامل خوبی صورت گرفته است. اختلاف‌هایی وجود دارد که طبیعی است، اما معتقدم که شهردار باید قوی باشد و این یک شهردار قوی است که می‌تواند شهر را بسازد.

آتش‌زر ادامه داد: شورای شهر از پرداخت بدهی‌های شهرداری از طریق تهاتر ملک با بانک‌ها باخبر است، بدهی‌هایی به بانک‌ها و پیمانکاران وجود داشت که در ازای واگذاری ملک رفع شد. از این روش استفاده می‌شود چرا که نمی‌توان کار ساخت‌وساز را به خاطر بدهی تعطیل کرد. این یکی از راه‌های ساخت شهر است و در همه‌ی شهرداری‌ها استفاده می‌شود. البته نمی‌گویم این بهترین راه‌ است.  اینکه بانک‌ها نقش ملاک را ایفا می‌کنند و کار اشتباهی است، ارتباطی با این روش تهاتر ندارد و شهرداری ناچار است روند روبه رشد بدهی‌های خود را متوقف کند.


11104796
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است