استانی 22:05 - 01 بهمن 1399
ایسنا/ایلام شهبازی سامی، رئیس خانه مطبوعات استان ایلام، در یادداشت ارسالی خود به ایسنا، به شرح زیر با برشمردن پتانسیل های استان برای توسعه تاکید کرده است بر همه ی نخبگان و مسئولان واجب است تا با همگرایی مسیر توسعه استان را سرعت بخشند.

همگرایی، قطعه ای ضروری  برای تکمیل پازل توسعه در ایلام

استانی هستیم به واسطه سرعت رخدادها و توسعه همه جانبه ای که بعد از انقلاب بابرکت انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد، ایلام رفته رفته جایگاه خود را در پازلی بزرگ به نام ایران به دست آورد. استان ایلام اما خودش نیز یک پازل دارد که باید هر چه زودتر تکمیل شود. 

"این یادداشتی درباره پازل نیست، هشداری است برای همگرایی تاریخی ما در آغاز قرن جدید"

ایلام کوچک است، کم جمعیت است، رجل شاخص در سطح ملی به ندرت دارد، برخی از آسیبهای اجتماعی آن از نرم کشوری بالاتر است و ظرفیتهای بالای آن با محرومیتش تطابق ندارد اما در عین حال به اندازه یک کشور امکانات دارد، مرز بین المللی مهم دارد، قطب نفت و گاز غرب کشور است، دامپروری و کشاورزی آن قابل اعتناست، دروازه عتبات عالیات و نقطه ثقل گردشگری مذهبی است و طبیعت خدادادی‌اش قابل سرمایه گذاری است. ایلام این همه "ندارد" را دارد و "دارد"هایش برای توسعه استان جور نیستند!!!

همگرایی مهم‌ترین وسیله تکمیل شدن پازل‌ها برای توسعه همه جانبه استان ایلام است که بازیگرانی به شرح زیر دارد:

۱) مردم:

 اولین و مهم‌ترین بازیگر تکمیل این پازل‌ها مردم استان هستند؛ مردمی فارغ از خاستگاه جغرافیایی و رنگ و بوی قبیله‌ای که موجودیت این استان از وجود آنها معنا و هویت می‌گیرد؛ مردمی که ولی نعمت هستند، خط شکن هستند، متحد همیشگی نظام هستند و بارها این را در بزنگاه‌ها ثابت کرده‌اند. 

۲) امام جمعه: 

ظرفیت بزرگ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، یکی دیگر از بازیگرانی است که در تکمیل پازل‌ها نقش اساسی دارد. ایشان علاوه بر جهت دهی صحیح به جنبه‌های معنوی استان با استفاده از شبکه توانمند ائمه جمعه و جماعات، با رصد فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان و ورود موثر به مسائلی که با زندگی مردم و توسعه در ارتباط است، امید را به جامعه استان برگردانده است و حرکت خوبش در تشکیل جلسه وحدت با استاندار و مجمع نمایندگان استان، تقویت کننده گفتمان همگرایی در آغاز قرن جدید خواهد بود.

۳) استاندار: 

استانداری ایلام به عنوان قوه مجریه دارای عریض و طویل ترین سیستم در استان است. این دستگاه عظیم با معاونین، فرمانداران، مدیران کل و چند هزار نفر کارمند، بی شک یکی از مهم‌ترین بازیگرانی است که با تدبیر عالمانه می‌تواند پازل توسعه در استان ایلام را هر چه زودتر به ثمر برساند. قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، از ابتدای آمدنش شروع به تدوین نقشه راه و سندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان کرد. او با سختکوشی و تجربه‌اش از نفوذ خوبش در تهران برای توجه به ایلام استفاده می‌کند و در ترسیم نقشه راه توسعه استان، تمرکزش را بر صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و توسعه زیرساختهای گردشگری مذهبی و گسترش گذرگاههای مرزی قرار داده است و سرمایه گذاری‌های زیادی را برای ایلام جذب کرده است که اگرمسیر ادامه داشته باشدو اهداف محقق شوند، می‌توان از "رشد" ایلام بیشتر سخن گفت.

۴) نمایندگان:

 ایلام کم جمعیت است و از ۲۹۰ نفر نماینده مجلس تنها صاحب سه کرسی در بهارستان است. این قلّت تعداد نمایندگان در این دوره با کیفیت نمایندگان به طرز محسوسی جبران شده است. دکتر سارا فلاحی، خیلی زود با نشان دادن گوشه‌ای از توانمندی‌های زنان و مردان این دیار، به نفوذ خوبی در مجلس یازدهم دست یافت و بسیاری از دیگر نمایندگان مجلس را با برنامه‌هایی که پازل ما را تکمیل می‌کند همراه کرده است. حاج علی اکبر بسطامی نیز با تجربه مدیریتی بالا و معاونت پارلمانی کمیته امداد کشور، دارای نفوذ و لابی خوبی است و حضورش در کمیسیون تلفیق در این برهه می تواند به تکمیل پازل‌ها کمک کند. آقای بهزاد علیزاده نیز که پله پله تجربه اندوخته است و سوابق مدیریتی خوبی دارد و با رأی مناسبی به مجلس راه یافت، می‌تواند با نگاهی فراگیر، در تکمیل پازل‌های موثراستان باشد.

۵) دستگاههای قضایی، نظامی، انتظامی و امنیتی:

 استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق می تواند محل ناامنی‌ها و مخاطرات زیادی باشد اما در این زمینه، نیروهای ما با فهم درست از اوضاع و با اشراف کامل، ایلام را همواره در سطح امن‌ترین استان‌های کشور حفظ کرده اند و این امنیت یکی از شروط اولیه توسعه و تکمیل پازل‌هاست. سپاه با فرمانده مقتدر و در عین حال مردمدار و فرهنگ‌شناسش، دستگاه اطلاعاتی با بینش و درکی عمیق نسبت به بافت جامعه ایلام و همراهی مردم تا کنون کمترین مورد و چالش امنیتی در استان ایجاد شده است و نیروی انتظامی استان که در جای جای ایلام از نقطه صفر مرزی تا دورافتاده ترین روستاها را خدمت رسانی می‌کنند، همه و همه پازل مهم امنیت را تکمیل کرده و خواهند کرد.

دادگستری کل استان و دادستان شجاع و وقت‌شناسش، به ملجأ افکار عمومی برای برون رفت از چالشها تبدیل شده اند که با ادامه همین تعامل می‌توانند؛بسیار به توسعه استان کمک کنند.

۶) رسانه:

 باگذرازدلبستگی های عمیق صنفی، باید رکن رسانه را یکی از ارکان تکمیل کننده پازل توسعه همه جانبه در استان ایلام دانست. رسانه‌های رسمی و واقعی استان ایلام از فهیم ترین و امتحان پس داده ترین نیروهایی هستند که همواره به عنوان ناظران عمومی، از نقد و موشکافی و ارائه راه حل دریغ نکرده اند وبرای تکمیل پازل توسعه استان پای ثابت بوده و هستند.

و اما بعد:

ای دلسوزان توسعه ایلام و رسیدن حق به حق‌دار! این گوی و این میدان. پازل‌ها را تکمیل کنید. از اختلاف دوری کنید و برای اعتلای نام ایلام با هم متحد شوید. اگر یکی از شما پیشروتر است، او را کمک کنید که پیش‌تر برود نه اینکه جلوی راهش را سد کنید. اگر دیدید که یکی از شما دارد کاری بنیادی برای استان می کند، به او دست یاری بدهید و سم پاشی را کنار بگذارید. ما برای تکمیل پازل‌های ایلام به همت همه شما نیاز داریم: مردم، امام جمعه، استاندار، نمایندگان مجلس، دستگاههای امنیتی و نظامی و انتظامی و قضایی و رسانه های دلسوز.

انتهای پیام


10913599
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است