به گزارش خبرنگار مهر، وحید قبادی دانا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی که به صورت مجازی برگزار شد گفت: در واقع ما بزرگترین اقلیت جمعیتی دنیا را به رسمیت می شناسیم و تلاش می کنیم تا حقوق آنها را در جوامع به رسمیت بشناسیم و شرایط لازم را به دور از هر گونه تبعیض برای رشد عزیزان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: هدفمان این است فرد دارای معلولیت دارای زندگی مستقل در بستر جامعه و درون خانواده باشد به سمت یک مشارکت موثر در جامعه و منزل پیش برود.
قبادی دانا گفت: گسترش مراکز شبانه روزی برای افراد دارای معلولیت دیگر فضیلتی برای جوامع محسوب نمی شود بلکه حضورشان در درون جامعه و فعالیت های اجتماعی شان فضیلت است. ما اهتمام ویژه در این مورد و موضوع دسترس پذیری و مناسب سازی و مبلمان شهری و..و را در تسور کار داریم که در ستاد پیگیری و مناسب سازی پیگیری می شود.
رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از زمینه های توانمند ساز افراد دارای معلولیت توجه به تحصیل ۱۵۸ هزار دانش آموزان معلول در کشور است که تحت حمایت های تخصصی، فنی و مالی هستند. بخشی از حمایت ها ما از این افراد حمایت های مادی و معیشتی می تواند باشد. حدود ۷۸ هزار نفر از این عزیزان کمک هزینه تحصیلی می گیرند؛ هر چند محدود. اما مهمتر از آن توانمند سازی آنها در اجتماع است که با فعالیت های توانبخشی و حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی و حمایتی برای آنها که بیش از ۱۶۰۰ مجموعه مرکز غیردولتی روزانه در سطح کشور برای این عزیزان فعال است، داریم این کار را پیش می بریم.
وی ادامه داد: یک فرد دارای معلولیت هزینههای زیادی بر خانوار تحمیل میکند و باعث میشود حتی اگر خانواده به لحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد به خط فقر و زیر خط فقر نزدیک شود. بنابراین باید تلاش کنیم تا این افراد را توانمند کنیم. این افراد مظلومترین بندگان خدا هستند و خدمت به آنها توفیق میخواهد.
قبادی دانا اظهار کرد: ایزوله کردن افراد دارای معلولیت به هیچوجه مد نظر نیست و هدف اصلی ما اجتماعی کردن این افراد است. بخشی از دانشآموزان دارای معلولیت که شرایط خاص دارند و امکان حضور آنها در مدارس عادی نیست در مدارس استثنایی ساماندهی شدهاند و بخش اعظمی از این دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی هستند. امیدوارم با آموزش و توانمندسازی برای خانوادهها و دانشآموزان به روزی برسیم که این دانشآموزان نیز در مدارس عادی باشند. در دانشگاه آزاد نیز یک دانشگاه ویژهای به نام واحد فرشتگان برای افراد دارای معلولیت ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که افراد دارای معلولیت در کنار سایر افراد از امکانات بهرهمند باشند و تمام مدارس پذیرای این افراد باشد، گفت: باید در سرفصلهای آموزشی دانشآموزان در مدارس نحوه مواجهه با افراد دارای معلولیت آموزش داده شود و این نحوه تعامل به کل جامعه تعمیم داده شود. همچنین شرایط فیزیکی در مدارس طوری طراحی شود تا امکان حضور این افراد در مدارس عادی نیز امکانپذیر شود.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: افراد دارای معلولیت در این ۴۰ ساله موفق شدهاند رتبههای علمی بسیار خوبی دست پیدا کنند و رشد چشمگیری داشتهاند و اگر امروز شاهد هستیم مطالبه اصلی این افراد اشتغال در دستگاهی است که نیاز به توان علمی دارند به دلیل همین رشد چشمگیر افراد دارای معلولیت در زمینههای علمی است.
قبادیدانا ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات موضوع هدایت تحصیلی برای این افراد است و باید به آن توجه شود و سازمان مدارس استثنایی با توجه به نوع معلولیت افراد دارای معلولیت باید در این زمینه به این دانشآموزان مشاوره دهد تا در شغلی که بیشترین موفقیت و کارایی را دارند تحصیل کنند. همچنین تشکیل کارگاههای حرفهآموزی و حمایتی میتواند در آمادهسازی شغلی این افراد موثر باشد و باید تلاش شود تا این افراد برای استقلال در زندگی آماده شوند.
قبادیدانا خاطرنشان کرد: با تلاشهای آقای حسینی مناسبسازی سامانه شاد برای دانشآموزان دچار اختلال نابینایی و ناشنوایی قرار است انجام شود و امیدواریم زودتر عملیاتی شود.