استانی 10:03 - 02 فروردین 1402

اسکان نوروزی و دردسر مسیریابی/ تابلوهای راهنمایی کافی نیستند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۱۳ روز از آغاز طرح نوروزی ارائه خدمات سفر به مسافران نوروزی در استان سمنان می‌گذرد و حالا با فرا رسیدن پیک دوم مسافران، مدارس و زیرساخت‌های اسکان نوروزی آموزش و پرورش مملو از جمعیت است.

آمارهایی که مسئولان اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد که امسال جمعیت اسکان یافته در مدارس استان سمنان رشدی قابل توجه نسبت به سال قبل داشته و از سوی دیگر مسافران که عمدتاً با هدف رسیدن به مشهد مقدس از شهرهای استان سمنان عبور می‌کنند عمدتاً اسکان در زیرساخت‌های عمومی آموزش و پرورش را ترجیح می‌دهند.

شرایط به خوبی مهیا شده است

یکی از دلایل این امر، موضوع اقتصادی و گرانی هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و همچنین شلوغی آنها است اما با حضور در مراکز اسکان مسافران نوروزی می‌توان دریافت که شرایط برای مسافران به خوبی مهیا شده هر چند اغلب گردشگران نوروزی از دردسرهای مسیریابی در شهرهای استان سمنان به خصوص شاهرود گلایه دارند.

با حضور در سطح شهر نیز به وضوح می‌توان این موضوع را مشاهده کرد. کافی است دقایقی در خیابان‌ها قدم زد تا خیل مسافرانی که از عابران پیاده آدرس محل‌های اسکان مسافران را می‌پرسند، به وفور مشاهده کرد مسافرانی که در شهر غریب سردرگم هستند.

در سال‌های قبل شاهد نصب بنرها و پارچه‌های اطلاع رسانی برای مسیرهای اسکان نوروزی در شهرهایی مانند شاهرود بودیم اما امسال از این پارچه‌ها خبری نیست. از سوی دیگر به واسطه بافت شهرهایی مانند شاهرود و خیابان‌های باریک و هسته مرکزی پر ازدحام، یافتن آدرس مدارس برای غیربومی‌ها قدری دشوار است چرا که شرایط خیابان‌ها و یک طرفه شدن آنها به واسطه طرح‌های ترافیکی کار را دشوار کرده است.

اسکان نوروزی و دردسر مسیریابی/ تابلوهای راهنمایی کافی نیستند

مسیریابی دشوار مدارس اسکان مسافران

یکی از مسافران که از زنجان به سمت مشهد در حرکت است و شب را در مدرسه‌ای در شاهرود استقرار خواهد یافت به خبرنگار مهر می‌گوید: ۳۰ دقیقه تمام خیابان‌های شهر را بالا و پایین کرده و از پنج نفر آدرس پرسیدیم دست آخر هم به صورت شانسی از بریدگی دور زده و تعداد خودرو را مشاهده کردیم و وقتی به این مکان نزدیک شدیم آن را پیدا کردیم.

عزیزالله صاحبی با بیان اینکه مردم به شدت مردم خوبی هستند و دلسوزانه ما را هدایت کردند اما شکل خیابان‌ها به طوری است که اولاً همه مشابه هم و ثانیاً یکی در میان ورود ممنوع است در نتیجه برای مسیر دو هزار متری باید ۳۰ دقیقه زمان صرف کرد، تاکید کرد: به میزانی که از دامغان تا شاهرود در راه بودیم، دنبال مسیر یک مدرسه گشتیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری شهرها پارچه‌هایی همراه با علائم راهنمایی مسافران وجود دارد که مسیر استقرار و اسکان نوروزی مسافران را نشان می‌دهد، افزود: درست نمی‌دانیم به چه دلیل این موضوع در شاهرود وجود ندارد و مسافران سردرگم شدند.

دردسرهای یافتن مدارس

یکی دیگر از مسافران که از آذرشهر تبریز آمده نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: ابتدا با دشواری اداره آموزش و پرورش را پیدا کردیم سپس یک مدرسه در جایی به اسم باغ زندان به ما معرفی کردند مدرسه بسیار سر راست بود اما مشکل اینجا است که کسی از آنجا ما را به سمت خیابان تهران روانه کرد و اعلام داشت که این مدرسه جا ندارد در نتیجه سفر ما در شهر شاهرود آغاز شد.

حسین زرینه با بیان اینکه از تبریز تا شاهرود به راحتی سفر کردیم اما از باغزندان خیابان تهران به مکافات مسیر را یافتیم بیان کرد: اینجا متوجه شدیم که مردم شاهرود همچنان با نام‌های قدیمی خیابان‌ها را اسم می‌برند و این با آنچه در نقشه وجود دارد تفاوت بسیاری می‌کند برای مثال آدرسی که به ما داده شد چهار راه نادر، خیابان تهران بود در صورتی که روی نقشه اصلاً چنین نامی وجود نداشت. شگفت آور اینکه خود مسئولان هم با همین نام‌ها خیابان‌ها را اعلام می‌کردند.

وی با ابراز شگفتی از اینکه هنوز هم شهری در کشور وجود دارد که خیابان نادر داشته باشد! افزود: از ۱۰ نفر آدرس پرسیدیم تا در نهایت مدرسه را پیدا کردیم مشکل اینجا است که هیچ تابلو نوشته یا پارچه‌ای برای هدایت مسافران وجود ندارد و گویا مسئولان انتظار دارند که مسافران شاهرود را مثل کف دستشان بلد باشند.

مدارس شرایط خوبی دارند

مسافران بسیاری گلایه مشابه دارند البته آن‌هایی که در مدارس نزدیک به شریان‌های اصلی اسکان پیدا کرده‌اند کمتر با مشکل روبرو شدند همچنین تحقیقات مهر، نشان می‌دهد در دامغان این مشکل کمتر است اما در میامی، شاهرود، سمنان شرایط به همین شکل است.

البته از سوی دیگر باید این را هم گفت که مسافران از ارائه خدمات رضایت کافی دارند برای مثال یک شهروند تهرانی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اینکه مدارس هم از لحاظ گرمایش و سرمایش و هم به لحاظ داشتن خدمات رفاهی بسیار خوب هستند گفت: اگر موضوع پیدا کردن آدرس را کنار بگذاریم واقعاً پذیرایی از مسافران در سطح عالی انجام شد به خصوص اینکه اتاق‌ها بسیار تمیز بودن

حسینعلی انتظاری با بیان اینکه اصالتی شمالی دارد می‌افزاید: الحق و انصاف هم اکنون سوئیت‌هایی که در اختیار مسافران در مازندران قرار می‌گیرد نصف اینجا هم تمیزی ندارد و لذا بسیار تشکر می‌کنیم چرا که زحمات زیادی برای مهیا کردن مدارس کشیده شده است.

وی که سربازی خودش را در شاهرود سپری کرده است، افزود: من به خوبی می‌دانم که این شهر دارای چه اماکن زیبای گردشگری و طبیعی است که در دوران خدمت حتی به جنگل ابر هم سفر کوتاهی داشتم اما افسوس می‌خوریم که حتی یک تابلو در شهر نصب نشده که اعلام کند این ظرفیت گردشگری در شاهرود وجود دارد لذا بهتر بود مسئولان در اماکن اسکان مسافران کاغذهایی را نصب می‌کردند و نقشه نقاط گردشگری را روی آنها می‌چسباندند.

اسکان نوروزی و دردسر مسیریابی/ تابلوهای راهنمایی کافی نیستند

ایستگاه‌های راهنمای مسافران

دبیر ستاد خدمات نوروزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۳۵ ایستگاه راهنمای مسافران برای جذب جاذبه‌های گردشگری برپا شده است، گفت: تقریباً در همه نقاط مهم جمعیتی استان این مراکز برپا هستند و به گردشگران نقاط دیدنی شهر را نشان می‌دهند.

امیر کرم زاده با بیان اینکه هلال احمر هم چادرهایی را در تمام استان برپا کرده و مسافران را به بازدید از نقاط دیدنی دعوت می‌کند افزود: یکی از اهداف ما در کنار حضور مسافران در مناطق گردشگری افزایش اسکان و استراحت مسافران با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای است.

عادل خالقی ثمرین مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه تمام مدارس و محل‌های اسکان در شهرستان‌های استان سمنان مهیا و آماده پذیرایی از مسافران هستند گفت: تا ظهر یکم فروردین ماه، ۱۴ هزار نفر روز اسکان نوروزی در مدارس و زیرساخت‌های آموزش و پرورش استان سمنان انجام شده است.

سامانه رزرو زیرساخت‌های گردشگری

اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان دبیر ستاد اسکان مسافران خدمات سفر نوروزی استان سمنان است در نتیجه نقش محوری در ارائه خدمات مناسب به مسافران را بر عهده دارد. این اداره کل اعلام کرده که با استفاده از فناوری کیو آر کد همه مکان‌های استقرار مسافران را مشخص و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه سامانه رزرو تأسیسات گردشگری و سوئیت های آموزش و پرورش برای معلمان نیز به کار افتاده است می‌گوید: علاقمندان می‌توانند قبل از حرکت از شهر مبدا زیرساخت اسکان خود را رزرو کنند.

آموزش و پرورش همچنین اعلام کرده که در بنرهای در شهر مرکز استان نوروزی را معرفی کرده است اما مشکل در واقع معرفی مکان‌های اسکان نیست بلکه مسافران نوروزی از دسترسی به این مکان‌ها گلایه دارند. به وضوح مشخص است که آموزش و پرورش به درستی مناطقی که مدارس اسکان در آنها آماده شده را معرفی می‌کند اما مشکل اینجا است که مردم در فقدان تابلوهای هدایت کننده برای یافتن این مکان‌ها دردسرهای فراوانی می‌کشند در نتیجه تمام زحمات آموزش و پرورش با این دشواری‌ها خنثی می‌شود لذا امید است در شهرهایی مانند شاهرود این نقص زودتر برطرف شود.


11845663
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است