اجتماعی 16:21 - 14 آذر 1400

شاهوار برای آیندگان بماند/ مردم پشتیبان منابع خدادادی

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ظهر دوشنبه مقابل درب ورودی اداره محیط زیست شاهرود قرار بود مراسم رونمایی از تابلوی منقش به نام شاهوار باشد تا یادمان نرود برای این کوه استوار و کانون آب ساز چه تلاش‌های وافری صورت گرفته است اما حضور مردم، دوست داران محیط زیست، سازمان‌های مردم نهاد و فعالان اجتماعی و مسئولان دولتی در این مراسم آنچنان غافلگیر کننده بود که خود به یک گردهمایی بزرگ برای دلگرمی شاهواری‌ها بدل شد.

امروز یک بار دیگر پشت شاهوار به حضور مردان و زنان دیار شاهرود و بسطام گرم شد. منطقه‌ای که یک هزار تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده‌اند و همیشه در میدان هستند تا از این آب و خاک حفاظت و نگهداری کنند مردمی که می‌آیند تا بگویند شاهوار می‌بایست برای آیندگان بماند.

حمایت دلسوزانه از انفال

بخشدار بسطام به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد و علاقمندان به طبیعت همواره دلسوزانه از انفال این سرزمین، از شاهوار تا ابر و مناطق کویری شهرستان شاهرود دفاع می‌کنند تا آسیب و تخریبی به این منابع خدادادی نرسد، گفت: باید قدردان فعالان محیط زیستی بود چرا که مطالب ارزشمند شأن به عنوان کار کارشناسی سبب شده تا ما حرف برای گفتن داشته باشیم.

علی باقری با بیان اینکه نام شاهوار نه متعلق به شهر و بخش بسطام و شاهرود و استان سمنان است بلکه به تمام ایران و دنیا تعلق دارد و می‌بایست آوازه‌اش مانند نامش بلند باقی بماند. امروز شاهوار در تمام دنیا شناخته می‌شود لذا باید از این منطقه حفاظت کرد.

شاهوار برای آیندگان بماند/ مردم پشتیبان منابع خدادادی

میراث گرانقدر و گنجینه ملی

یک فعال سمن‌های مردمی و عضو کمیته حفاظت از شاهوار نیز در این مراسم با بیان اینکه مسئولان نباید در برابر آینده دشت بسطام و شاهرود و مردم این منطقه و آینده میراث کهنی که به ما ارث رسیده سکوت کنند، ابراز کرد: هر کس مسئولیتی در این رابطه دارد، می‌بایست با انجام وظیفه و گزارش‌های دقیق خود نسبت به هر گونه تخریب و معدن کاری در تمام نقاط شاهوار، تاش، قطار زرشک، نگارمن، ابرسج، ارتفاعات میغان و … که در زمره میراث گرانقدر و گنجینه ملی محسوب می‌شود، حساسیت نشان دهند و برای نگهداشت این میراث تلاش کنند.

گلچهره محمدی بیان کرد: اگر مسئولان ما با دلسوزی نگهدار این میراث باشند، آیندگان خدا را شاکر خواهند بود که در دیار شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی، روحانیت معزز، فضلا و علما کسانی هستند که هم محیط زیست و منابع خودشان را حفظ کردند و هم آیندگان را مد نظر قرار داده و میراث گران‌بهای گذشتگان را به امانت برای آیندگان حفظ کردند.

وی افزود: همه کسانی که برای صیانت از شاهوار دل در گرو این دیار دارند، باید تقدیر کرد که از ابتدا در صف حامیان شاهوار حضور داشتند و امیدواریم که به لطف خدا نه تنها شاهوار بلکه همه اراضی ملی متعلق به مردم نجیب ایران و شاهرود را حفظ و به آیندگان منتقل سازیم.

این فعال اجتماعی همچنین بیان کرد: یکی از محورهای برگزاری چنین نشست‌هایی در کنار تقدیر از چهره‌هایی که فعال حوزه محیط زیست هستند آن است که بدانیم امروز در آغاز راهی هستیم که باید برای حفظ و صیانت از شاهوار با ابطال پروانه بهره برداری معدن بوکسیت شرایطی را محیا کند تا زمینه را برای ثبت جهانی شاهوار در کنار ثبت جهانی جنگل ابر و بسطام محیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رونمایی از تابلوی شاهوار، تقدیر از حسن حلاجی به عنوان یکی از افرادی که در کمیته صیانت از شاهوار طی نزدیک به یک دهه خدمات شایانی را ارائه کرد و دیگر پیشکسوت‌های این عرصه از جمله بخش‌های جانبی مراسم فوق بود که با حضور غافلگیر کننده مردم و دوست داران شاهوار همراه شد.


11351614
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است