استانی 09:00 - 29 شهریور 1400
ایسنا/زنجان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابهر گفت: زخمی کردن چهره طبیعت تنها ثمره حفاری غیرمجاز برای یافتن گنج است.

چهره زخمی طبیعت؛ سوغات نامیمون جویندگان گنج در ابهر

داوود آبیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حفاری‌های غیرمجاز در شهرستان ابهر، اظهار کرد: برخی از افراد در مناطقی اقدام به انجام کاوش و حفاری می‌کنند که لایه باستانی نداشته و فاقد هر نوع آثار تاریخی است.

وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی با توجه به ماهیت و برنامه‌های خود، پایش محوطه‌ها و تپه‌های باستانی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: این پایش‌ها به‌ صورت هفتگی و ماهانه توسط یگان حفاظت انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران در حفاظت از آثار تاریخی، یادآور شد: با توجه به وجود تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی در برخی از روستاهای ابهر، یکی از وظایف دهیاران و شوراهای اسلامی در این مناطق، پایش و حفاظت آثار باستانی است. همچنین اداره میراث‌فرهنگی در این زمینه با نیروی انتظامی نیز تعاملاتی داریم.

آبیان با اشاره به اینکه برخی اوقات نیز شهروندان حفاری‌های غیرمجاز در داخل منازل را گزارش می‌کنند، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود اغلب این حفاری‌ها در سایت‌های غیرباستانی که فاقد لایه باستانی است، انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابهر، با اشاره به اینکه طبق قانون هرگونه کاوش و حفاری در هر جایی که به قصد و نیت کشف اشیای تاریخی صورت گیرد، جرم است و قاضی بنا به میزان کاوش‌ها می‌تواند برای متخلفان حکم صادر کند، متذکر شد: به شهروندان توصیه می‌کنیم به هیچ وجه نسبت به حفاری غیرمجاز اقدام نکنند، زیرا این کار اثری جز زخمی کردن چهره طبیعت نخواهد داشت.

این مسئول با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای حفاری‌های عمیق در باغات، یادآور شد: برای انجام هرگونه حفاری عمیق در باغات از قبیل حفر چاه و احداث خانه‌های کارگری باید استعلام‌های لازم از اداره میراث‌فرهنگی نیز به عمل‌ آید.

وی با بیان اینکه بسیاری از سودجویان از طمع یافتن گنج در وجود عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، تاکید کرد: اغلب فلزیاب‌ها و گنج‌یاب‌هایی که به این افراد فروخته می‌شود، علمی نبوده و فاقد کارآیی مدنظر افراد است که در راستای نظارت بر این موضوع نیز هشت دستگاه فلزیاب غیرمجاز شناسایی و به دادگاه معرفی شده است.

آبیان، با اشاره به اینکه برخی از افراد نیز اقدام به خرید و فروش تقلبی به جای اشیای عتیقه کرده و دام خود را برای متقاضیان پهن می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز ۲۳ پرونده در ابهر در دست بررسی است.

انتهای پیام


11235800
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است