استانی 10:30 - 05 مهر 1400
نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور:
ایسنا/لرستان نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور زیارت اربعین را مصداق «یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» دانست و گفت: تعظیم شعائر الهی موجب تقوای قلب می‌شود و این نوع تقوا، عالی‌ترین نوع تقوا است.

زیارت اربعین مصداق «یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» است

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت اربعین حسینی، اظهار کرد: َهزاران اندیشمند، عارف و دانشمند قیام سید و سالار شهیدان را تبیین کردند. سیاسیون هدف قیام عاشورا را تشکیل حکومت، عرفا هدف قیام را عرفان و امر به معروف و نهی از منکر دانستند و بدین صورت هر کس از زاویه دید خود قیام سید و سالار شهیدان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه زیباترین تحلیل قیام امام حسین(ع) را می‌توان در فرازی از زیارت اربعین با عنوان «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»، مشاهده کرد، ادامه داد: در معنای این فراز آمده است که امام حسین(ع) برای اینکه جامعه را از ضلالت و نادانی و جهل نجات دهد جان خود را فدا کرد، چراکه امام حسین(ع) راه نجات بشر را جز در نثار خون خود نمی‌دید.

دریکوند با اشاره به اینکه با استناد به این فراز از زیارت اربعین این سوالات مطرح است که جامعه در آن زمان به چه جهلی مبتلا شده بود و سید و سالار شهیدان چگونه این جهل و نادانی را از بین برد، افزود: قرآن ریشه گرفتاری‌ها را جهل می‌داند کمااینکه در یک تقسیم‌بندی جهل به دو نوع جهل کهن و جهل نوین تقسیم می‌شود و هدف قیام امام حسین(ع) مبارزه با جاهلیت نوین بود.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با تاکید بر اینکه قرآن کریم در سوره احزاب می‌فرماید قبل از اسلام جاهلیتی تحت عنوان جاهلیت اول، کهن یا نخستین وجود داشت که نمونه آن بت‌پرستی، زنده به گور کردن دختران بود، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) برای از بین بردن جاهلیت اول یا کهن مبعوث شد که در نتیجه آن، ثروت‌اندازی از بین رفت و زهد جای آن را گرفت، بت‌پرستی جای خود را به توحید داد و جایگاه دختر و زن ارزش پیدا کرد.

رئیس شورای هیئات مذهبی لرستان با یادآوری اینکه پیامبر اسلام، جاهلیت اول یا کهن را عوض کرد، ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر(ص) جاهلیت نوین ایجاد شد در این جاهلیت، توهین نسبت به مولای متقیان، طاغوت‌پرستی، سلطنت به‌جای امامت، امیرالمومنین خواندن حاکم و به اسارت بردن اهل‌بیت وجود داشت و امام حسین(ع) برای از بین بردن جاهلیت نوین جان خود را فدا کرد.

وی زیارت امام حسین(ع) را اوج حیات بشر دانست و با اشاره به اینکه زیارت یک ضرورت روحانی است و بحث‌بردار نیست، ادامه داد: از علامات مومن زیارت اربعین است کمااینکه زیارت امام حسین(ع) مقدمات ظهور امام زمان(عج) است.

دریکوند با یادآوری اینکه لذت زیارت اربعین شنیدنی نیست و انسان باید در فضای پیاده‌روی و زیارت امام حسین(ع) در اربعین قرار بگیرد تا به اهمیت آن پی ببرد، افزود: اگر به چرایی اهمیت اربعین به‌عنوان یک پدیده بی‌نظیر در بشریت پی ببریم لذت آن برای ما بیشتر می‌شود.

دریکوند با اشاره به اینکه آیه ۳۲ سوره حج با مضمون «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» در مورد حج است، تصریح کرد: هر کس شعائر و خداوند را گرامی بدارد این نشان از تقوای قلب است‌ و زیارت اربعین مصداق «یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» است.

نائب‌رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با تاکید بر اینکه انسان در حج باید احرام کند اما در اربعین انسان نیاز به احرام ندارد، افزود: مبنای گرامیداشت کربلا گرامیداشت شعائر الهی است و یکی از بهترین زمان‌های توصیه شده زیارت امام حسین(ع) زیارت در ایام اربعین است.

وی بر لزوم شناخت و اهمیت تعظیم شعائر الهی تاکید کرد و با یادآوری اینکه اهمیت قیام امام حسین(ع) تا حدی است که امام راحل، عامل بقای اسلام و انقلاب را محرم می‌داند، افزود: تعظیم شعائر الهی موجب تقوای قلب می‌شود و این نوع تقوا، عالی‌ترین نوع تقوا است چراکه از خلوص دل ناشی می‌شود و بهترین اثرات را دارد.

انتهای پیام


11246291
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است