فرهنگی‌هنری 11:04 - 10 بهمن 1401

جشنواره فجر با ترافیک فیلم‌ها مواجه است/ احتمال حذف سیمرغ مردمی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور مجتبی امینی دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد صبح امروز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

این نشست رأس ساعت ۱۱ صبح با قرائت قرآن توسط مرتضی یراق‌بافان و پخش سرود ملی آغاز شد.

مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی این رویداد در ابتدا گفت: در ابتدای جلسه یادی از همکاران رسانه‌ای می‌کنیم که از دست داده‌ایم؛ وحید اسلامی، اصغر یوسفی‌نژاد، علیرضا غفاری، محسن جعفری‌راد و بابک برزویه و قبل از آن اشکان منصوری. یاد آنها را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: از ۱۲ تا ۲۱ بهمن در پردیس ملت میزبان دوستان رسانه‌ای خواهیم بود. جدول نمایش سالن رسانه‌ها هم ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود. در روزهایی دو سانس و روزهایی سه سانس نمایش خواهیم داشت، در روزهای سه سانسه نمایش‌ها از ساعت ۱۳ و در روزهای دو سانسه نمایش‌ها از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود.

در ادامه از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی دبیر این رویداد بیان کرد: در ابتدا همدردی کنیم با مردم خوی که زلزله در آنجا رخ داد. خدا را شاکریم که شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد و نزدیک می‌شویم به روزهای آغازین جشنواره و امیدوارم به یاری و کمک شما در دوازده بهمن‌ماه جشن شروع سال سینمای ایران برگزار شود. امسال شرایط سختی برای برگزاری و برنامه‌ریزی داشتیم به دلیل مشکلات کشور در چند ماه اخیر و التهابات روند تولید فیلم‌ها با تاخیر رو به رو شد و تولیدکنندگان سرعت تولیداتشان پایین آمد. این موضوع چه در حوزه لوکیشن و مباحث تولیدی بود مراحل پس از تولید به تاخیر افتاد ولی در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها با یک بسته تولیدی خوب رو به رو بودیم و ۷۵ اثری که در بخش ملی ثبت‌نام کرده بودند آثاری که به دبیرخانه رسید نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بود.

ترافیک ویژه فیلم‌ها در جشنواره چهل‌ویکم

وی افزود: امسال با ترافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها رو به رو خواهیم بود از اقلیم مختلف فیلم‌هایی خواهیم داشت و نشاط و شادابی به چشم می‌آید پیش از این بیشتر در شرایط تک لوکیشن فیلم داشتیم امسال در خط تولید سینما تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف را داریم و فکر می‌کنم مخاطب را راضی نگه می‌دارد و با بسته خوبی بزای اکران در سال آینده خواهیم داشت بعد از این شرایط سخت خانواده سینما بعد از کرونا فکر می‌کنم امسال خستگی از تن همه درمی‌آید فیلم‌های خوبی در ژانرهای مختلف داریم و این نشان دهنده روح جدید در صنعت سینماست.

امینی ادامه داد: ما در هیات انتخاب که کارها را بررسی کردیم کارمان سخت بود تا فیلم‌ها به بخش رقابتی راه پیدا کنند، چون فیلم‌هایی که استاندارهای ویژه داشتند دست ما را بسته بود تا بدانیم چگونه انتخاب کنیم می‌خواستیم در خدمت دوستان باشیم.

وی ادامه داد: حدود سی فیلم خوب داشتیم و باید آثاری را وارد می‌کردیم که هم مخاطب راضی شود و هم جشنواره شکل بهتری بگیرد به همین دلیل ۲۴ فیلم به بخش رقابتی راه پیدا کرد و چهار اثر در بخش رزرو ماند و امیدواریم اثر آقای جوزانی هم برسد و هر زمان برسد کار ایشان را در بخش رقابتی خواهیم داشت و امیدوارم جشنواره میزبان اهالی فرهنگ و رسانه باشد.

امینی گفت: در حوزه بین‌الملل با توجه به ادغامی که شد امسال میزبان این آثار هم خواهیم بود اتفاق خوبی در این بستر رخ داد و جا دارد از رائد فریدزاده و تیمشان تشکر کنم ۵۷۸ فیلم متقاضی حضور بودند و از این میان ۲۶ اثر از ۲۵ کشور حضور خواهند داشت. البته برخی محصولات مشترک هستند و برای اولین بار اکران خود را در منطقه دارند.

وی تأکید کرد: از ۲۸ کشور مهمان خواهیم داشت، بازار فیلم را امسال پررونق خواهیم داشت و کمپانی‌های مختلفی خواهند آمد و در برج میلاد برگزار می‌شود محل استقرار ما در بخش بین‌الملل همین است.

جشنواره فجر متعلق به خانواده سینماست

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره موضع برخی صاحبان آثار برای عدم حضور در جشنواره هم گفت: جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده سینماست و جشن سینمای کشور است و بستری برای انرژی گرفتن خانواده سینماست. امسال با یک همدلی جشن سینما را رقم خواهیم زد.

امینی درباره مسأله قاچاق فیلم‌ها گفت: در حوزه آی‌تی دوستان ما زحمات مختلفی را کشیدند و تمهیداتی شده است اما کشور تحت حمله سایبری است، اما فضا کنترل شده است تاریخ و زمان مقرری در نظر گرفته شده تا فیلم‌ها به نمایش درآید امیدوارم اتفاقی رخ ندهد و جشنواره مرتبی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر عوامل فیلم‌ها در نشست‌ها نیایند، گفت: جشنواره متعلق به سینما و اهالی سینماست به ویژه دوستانی که اثر تولید کردند و متقاضی حضور شدند و راه پیدا کرد. قاعده این است که از لحاظ پروتکل‌های حرفه‌ای جشنواره‌ها و صنعت فیلم‌سازی، متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر تهیه‌کننده است و او است که تصمیم می‌گیرد چه اتفاقی برای فیلم رخ بدهد. همه ساله برخی عوامل همراه با تهیه‌کننده بوده‌اند برخی نبوده‌اند. وقتی یک اثر ثبت‌نام می‌کند به اکران آن اثر احترام می‌گذاریم و حاشیه‌هایی که برای آن به وجود بیاید تاثیری بر عدالت‌خواهی در اکران اثر و شرایط حضورش نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: آثار برای ما محترم است و حجت همکاری هم تهیه‌کننده است. در سال‌های گذشته جشنواره فیلم فجر هم یک سری همراهی نمی‌کردند یک سری دوست نداشتند نشست داشته باشند. این موضوع طبیعی است همه آثاری که راه یافتند اکران موفق خواهند داشت بستر آرامی را برای آن‌ها مهیا می‌کنیم تا مخاطبان ببینند ارزیابی و داوری می‌شوند.

اختیاری برای تنبیه و تشویق نداریم

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره اهرم‌های تشویقی و تنبیهی برای حضور فیلم‌ها و افراد در جشنواره هم بیان کرد: ما اختیاراتی برای تنبیه و تشویق نداریم شرایط را فراهم می‌کنیم این مباحث در حوزه اختیارات جشنواره نیست شاید از لحاظ قانونی به ارشاد برمی‌گردد جشنواره فجر یک ایونت مهم خاورمیانه است ما یک فستیوال هستیم جنگ تیترها در رسامه هاست و بدیهیم است ولی ما در برگزاری چارچوب اختیاراتی داریم.

وی درباره بخش بین‌الملل گفت: ما در شرایط ملتهبی بوده‌ایم رسانه‌های آن ور آب این هجمه چند ماهه را با دوز بالا شروع کردند و ادامه می‌دهند تدابیری را چیدمان کردیم و جشنواره را در شرایطی جلو می‌بریم که با کمترین آسیب بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم حوزه بین‌المل حوزه‌ای است که جنگ آن ور آب می‌خواهد به آن آسیب برساند و می‌خواهیم به آرامی آن را پیش ببریم. مباحث بین‌الملل در چند روز آینده اعلام می‌شود مقداری به ما حق بدهید موضوعی مطرح شد که چرا دبیر جشنواره صحبت نمی‌کند این جزو سیاست‌هایی بوده که برنامه‌ریزی کردیم شرایط از دوازده بهمن به شرایط بهتری برای مطبوعات تبدیل خواهد شد.

شرایط عادلانه برای اخذ آرای مردمی نداریم

وی درباره شرایط اهدای سیمرغ مردمی جشنواره هم گفت: امسال خط تولید آثار سینمایی با یک توقف و شرایط سه چهار ماهه که کشور درگیر بود، کند شده بود. ما به پاس متقاضیان حضور در جشنواره و همکاران محترمی که می‌خواستند حضور داشته باشند، تصمیم گرفتیم تا کمک کنیم تا اثر آن‌ها برسد. همه ۷۵ فیلم دوست داشتند در جشنواره باشند. برای این تقاضا جلسات مختلفی گذاشتیم چون شرایط دوستان را درک کردیم. ما می‌توانستیم همان اول بیست فیلم را انتخاب کنیم اما می‌خواستیم جشنواره کیفیت خوبی داشته باشد. به همین دلیل منتظر ماندیم تا دوستان فیلم را برسانند.

امینی ادامه داد: دوستان گرفتار شدند چون استودیوها ترافیک کاری داشتند یک سری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران اضافه خواهند شد و اگر فشار بیاوریم کیفیتشان خوب نمی‌شود لذا چند اثری که در پایان جشنواره می‌رسند شرایط را برای اخذ آرای مردمی سخت می‌کنند و عدالت از بین خواهد رفت. دوستان ما چند هفته‌ای است درگیر هستند که ببینند آیا می‌توانند یک بستر عادلانه فراهم کنند یا نه. در این لحظه نمی‌توانیم این ۲۴ فیلم را در سبد آرای مردمی قرار بدهیم. باید کمی صبر کنیم و در ادامه درباره آن تصمیم خواهیم گرفت.

نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها طبق روال همیشگی برگزار می‌شود

وی درباره نشست‌های خبری بیان کرد: نشست‌ها طبق روال قبل است قرار نیست اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. موضوع مجری نشست‌ها هم بعداً اطلاع‌رسانی می‌شود برنامه‌ریزی کامل انجام شده و طبق روال قبل برگزار خواهد شد.

امینی درباره برنامه‌ریزی برای دایمی کردن اهدای سیمرغ اقتباسی هم گفت: این سیمرغ در چند دوره بوده در چند دوره نبوده و بود و نبود آن هم به آثار حاضر در جشنواره برمی‌گردد. باید جلوتر برویم و ببینیم در این ۲۴ اثر، فیلمی برگفته از اقتباس هست یا نه و آیا وزنی دارد یا نه. این را باید در روزهای آینده بررسی کنیم.

دبیر این رویداد درباره امکان حضور اهالی رسانه در برج میلاد هم اظهار کرد: کنداکتور اکران میلاد و ملت مشابه است و یک برنامه را دارد. تمهیداتی شده که سهمیه‌ای برای حضور خبرگزاری‌ها در میلاد وجود داشته باشند. همان اکرانی که در میلاد هست در ملت هم هست. آثار بین‌المللی در هر دو جا اکران می‌شود. بازار اما به صورت تخصصی است و برای عموم دسترسی ندارد.

جشنواره فجر نباید از جشنواره‌های خارجی الگوبرداری کند

وی ادامه داد: موضوع فرش قرمز و فیروزه‌ای و این‌ها تیترخور است و اهالی رسانه با آن درگیر هستند. ما امسال سیاست‌مان این بود که یک جشنواره چهل ساله را به قدم‌های بعدی ببریم از همه کسانی که خون دل خوردند جشنواره به اینجا برسد تشکر می‌کنم. با جشنواره فیلم فجر کل کشور درگیر می‌شود و هزار حاشیه دارد. جا دارد از دبیران قبلی تشکر کنم ما سرباز فرهنگی هنری کشور هستیم و باید این کشتی را به ساحل برسانیم و چراغ این رویداد روشن بماند. نگاه حقیر و سیاست ما این است باید جشنواره با سبک ایرانی اسلامی همراه باشد. نباید الگوبرداری کنیم از جشنواره‌های خارج از کشور و فرهنگ آنها را اجرا کنیم. هر کشوری فرهنگ خود را دارد ما هم عقبه‌ای داریم که زبان‌زد هست و باید طبق آن عمل کنیم ما از این حاشیه‌ها دور بودیم و باید در چارچوب فرهنگی اسلامی خودمان پیش برویم گرچه غلط‌هایی هم پیش می‌آید اما باید با نقد و گفتمان آن‌ها را حل کرد.

امینی درباره داوری آثاری که عواملشان در جشنواره حضور پیدا نکنند هم گفت: این جشنواره در حوزه رقابتی متعلق به خانواده سینماست. در این چهل دوره گاهی حال خوب و گاهی حال همه بد بوده است. کشور برای همه عزیز است و فرهنگ و هنر برای همه مهم است. جشنواره بر اساس پروتکل‌های استاندارد با قدرت پیش خواهد رفت و با اقتدار تصمیم خواهد گرفت و اجرا خواهد کرد. ما مهمان اهالی فرهنگ و رسانه و سینما هستیم صاحبخانه اهالی سینما هستند. آنها زحمت کشیده و اثری را تولید کرده‌اند نباید مباحث فرهنگی و هنری را با مسایل سیاسی گره بزنیم. وقتی به مسئولی نقد می‌کنیم خودمان به‌عنوان اهالی فرهنگ و رسانه باید بدانیم باید در خدمت مردم باشیم شرایطی را فراهم کنیم برای خانواده‌ها تا سبد فرهنگی درستی داشته باشند باید دست به دست هم بدهیم تا چرخه اقتصاد سینما که در سه سال گذشته اقتصاد بدی داشته دوباره زنده شود. من جای مشکلی نمی‌بینم و این همدلی را به خانواده‌های ایرانی هدیه می‌دهیم.

التهابات اخیر تأثیری بر مودت و دوستی ما با اهالی سینما ندارد

امینی درباره گفتگو با عواملی که گفته‌اند به جشنواره نمی‌آیند، بیان کرد: من برای اینکه دوقطبی شکل نگیرد سکوت رسانه‌ای داشتم. من بچه سینما هستم و از ۱۷ سالگی در سینما کار می‌کنم و عضو کوچکی از خانواده سینما هستم. در کنار دوستان زیادی در خانواده سینما بوده‌ام. شاید اختلاف سلیقه در حوزه فکری داشته باشیم اما از دوستان ما هستند و صمیمیت و مودتی بین ما جاری است. ما در این ماه‌ها به این موضوع پایبند بوده‌ایم با بازیگران، کارگردانان و… جلسات متعددی داشته‌ایم و این فضای محبت و صمیمیت بین ما برقرار بوده و التهابات چند ماه اخیر تاثیری در این موضوع نمی‌گذارد.

وی افزود: احترام جاری است و این‌طور نیست که به این رابطه‌ها خدشه وارد شود از همه اهالی رسانه می‌خواهم به این موضوع کمک کنند. باید انرژی مثبت بدهیم. دشمن این فضای کرختی و این فضای سخت را دوست دارد و می‌خواهد این فضا تمدید شود. باید دست به دست بدهیم برای امیدبخشی، آگاهی‌بخشی. زندگی بالا و پایین دارد قرار نیست همه چیز همیشه بر وفق مراد پیش برود. این تعامل همواره بوده و هست.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است...


11799716
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است