فرهنگی‌هنری 11:57 - 04 مرداد 1400
محمد رضا هلال‌زاده مدت‌ها منتظر شد تا پیشنهادی برای بازی در نمایشی درباره محله "خاک سفید" به او برسد، ولی این اتفاق نیفتاد و بازیگر جوان دیگر صبر را جایز ندید. او خود دست به کار شد و برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرد تا ایده قدیمی‌اش را روی صحنه بیاورد.

این بازیگر صبر را جایز ندید / "ما هم عشق و جنون داریم"

این کارگردان جوان اما نمایش خود را در روزهایی دشوار روی صحنه می‌برد، روزهایی که فعالیت سالن‌های نمایشی مدام با تعطیلی همراه می‌شود.

هلال‌زاده در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت اجرای نمایش در دوران سخت فعلی سخن گفت و انگیزه گروه‌های جوان را برای اجرای نمایش برآمده از عشق و جنون دانست.

او در آغاز با ابراز خوشنودی از استقبال تماشاگران از اجرای این اثر نمایشی گفت: خدا را شکر از همان اولین اجرا، مردم ما را تنها نگذاشتند ولی تعطیلی‌های پیاپی تئاتر ضربه بسیاری به ما و همه گروه‌های نمایشی زد و هزینه‌های مالی و روانی بسیاری به ما تحمیل کرد.

این جوان تئاتری توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری نمایش «خاک سفید» ارایه کرد و افزود: اجرای این نمایش پروسه‌ای پنج شش ساله دارد. در تمام این چند سال طرح اجرای این نمایش را در ذهنم پرورش می‌دادم و در نهایت محمود احدی‌نیا، نویسنده کار، متن را نوشت. ضمن اینکه نگارش و تمرین این نمایش هم پروسه‌ای چند ماهه دارد. ما چندین ماه درباره اجرای این نمایش تفکر کردیم و به همین دلیل این نمایش مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

او تاکید کرد:ما از اول می‌خواستیم نمایش‌مان را در سالنی پر از تماشاگر اجرا کنیم نه اینکه حضور تماشاگران برای‌مان مبهم باشد.

هلال‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب می‌شود گروه‌های جوان تئاتری در شرایط دشوار کرونایی، ریسک اجرای نمایش را بپذیرند، توضیح داد: پاسخ به این پرسش را در سه واژه خلاصه می‌کنم؛ عشق و دیوانگی و تئاتر. این تفکر را نمی‌پذیرم که عشق و جنون نسبت به تئاتر فقط در نسل‌های گذشته وجود داشته، این احساسات در نسل‌های جدید هم یافت می‌شود. نسل جدید هم به اندازه خودش در اجرای تئاتر عقبه‌ای دارد. همچنانکه اعضای گروه اجرایی ما هر یک پیشینه‌ای ده ساله در تئاتر دارند و این گونه نیست که با اجرای این نمایش اولین حضور خود را در تئاتر تجربه کنند. تئاتر، فرهنگ یک کشور است و هرگز نمی‌تواند در نسل‌های بعدی به فراموشی سپرده شود. فقط شکل ایده‌های تغییر می‌کند.

او یادآوری کرد: خود من بعد از 10 سال بازیگری در تئاتر اولین کارگردانی خود را انجام می‌دهم که البته آخرین کارم هم خواهد بود.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر تمایلی به کارگردانی ندارد، توضیح داد: بیشتر تمرکز من بر بازیگری است و این نمایش اولین و آخرین کارگردانی من بود و به همین دلیل تلاش کردم به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهم.

هلال‌زاده با بیان اینکه نمایش «خاک سفید» یک کار صدر در صد رئال اجتماعی است، درباره انتخاب این محله به عنوان رخدادگاه یک اثر نمایشی گفت: پیش از این هیچ اثری در سینما و تئاتر به این محله نپرداخته است. از بچگی به این محله آشنایی داشتم . محل سکونت ما در تهران پارس به محله خاک سفید نزدیک است. در مدرسه هم کلاسی‌های زیادی در آن محله داشتم و نسبت به اتفاقات آن آشنایی پیدا کرده بودم. مدت‌ها منتظر شدم تا متنی به دستم برسد که خودم در آن بازی کنم و ماجراهای آن در محله خاک سفید بگذرد که چنین اتفاقی نیفتاد و در نهایت تصمیم گرفتم خودم کارگردانی کنم.

او در ادامه خوستار توجه هر چه بیشتر به تئاتر و گروه‌های نمایشی شد و اضافه کرد: درخواست برای توجه بیشتر به تئاتر و فعالان آن، حرف دل بسیاری از خانواده تئاتر است. تئاتر فرهنگ یک کشور است. امیدوارم بیشتر هوای بچه‌های تئاتری را داشته باشند. تئاتر همیشه درامد اندکی داشته ولی بچه‌های تئاتری با عشق ، چندین ماه و حتی یک سال برای یک آماده‌سازی یک اثر نمایشی وقت و انرژی می‌گذارند. اما با وجود این همه زحمت، جزو اقشار ضعیف هستند. به همین دلیل مدیران فرهنگی باید بیشتر به فکر باشند و تئاتر را جدی‌تر بگیرند. اما این کم‌توجهی به تئاتر عذاب‌آور است.

محمدرضا هلال‌زاده یادآوری کرد: تماشاگری که نمایشی یک ساعته را می‌بیند، شاید هرگز متوجه نشود برای خلق همین نمایش یک ساعته، چقدر زحمت کشیده شده و پشت این کار چقدر اشک و لبخند نهفته است ولی واقعیت این است که گروه‌های نمایشی، متحمل رنج و زحمت بسیار می‌شوند تا نمایشی را به اجرا برسانند.

نمایش «خاک سفید» تا پیش از تعطیلات اخیر هر شب در سالن شهرزاد روی صحنه بود و قرار است اجراهای آن از امشب، دوشنبه چهارم مرداد ماه از سر گرفته شود.

انتهای پیام


11162256
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است