استانی 14:02 - 19 بهمن 1401

نرخ‌های مالیاتی برای سال آینده تغییر نکرده است

به گزارش خبرنگار مهر، داوود منظور ظهر چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار کرد: سازمان برای سال آینده پایه مالیاتی جدیدی وضع نکرده و نرخ‌های مالیاتی نیز تغییر نکرده است و حتی در این راستا نسبت به امسال حدود هفت واحد معادل ۱۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: رویکرد سازمان امور مالیاتی در خصوص تولید آن است که بار مالیاتی این بخش را سنگین وضع نکند اما نرخ مالیات نیز خود به خود متناسب با نرخ تورم افزایش می‌یابد همان طور که به تناسب نرخ ۴۰ درصدی تورم، مالیات بر ارزش افزوده نیز ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سایر منابع در بخش وصول مالیاتی گفت: پرونده‌های معوق مالیاتی زیادی در هیأت‌های حل اختلاف وجود دارد که عدد آنها به ۲۹۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان امسال ۴۰ درصد گرفته شده و باقی آن مانده است و پیش بینی می‌شود با تعیین تکلیف این پرونده‌ها، ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان وصول کنیم.

منظور افزود: پرونده‌های زیادی از بانک‌ها در خصوص اختلافات در بخش ارز و پرداخت سود سپرده‌ها نیز وجود دارد که تا چند سال آینده تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار شرکت در کشور از سال ۹۸ تاکنون اظهارنامه مالیاتی نداشته اند افزود: اطلاعات این شرکتها استخراج شده و برای نخستین بار برای آنها اظهارنامه برآوردی صادر شده است و در این راستا سه میلیون واحد صنفی و مشاغل دیگر در کشور فعالیت دارند که طی سه سال گذشته اظهارنامه مالیاتی نداده اند.

وی گفت: در مجموع اشخاص حقیقی و حقوقی که جز مودیان سازمان امور مالیاتی بوده و قبلاً ثبت نام شده اما اظهارنامه نداده اند شناسایی شده اند و برای آنها اظهارنامه برآوردی تولید شده است که رقم برآوردی مالیات در این بخش ۹۰ هزار میلیارد تومان است که البته در این بخش اعتراض‌هایی هم وجود خواهد داشت که به آنها رسیدگی می‌کنیم.

منظور افزود: پارسال ۲.۲ میلیون مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند که در سامانه‌های سازمان ثبت نام نکرده اند، امسال نیز با شناسایی ۱.۵ میلیون اظهارنامه جدید در حوزه مشاغل، تعداد مودیان جدید در این بخش از ۲.۲ میلیون به چهار میلیون و ۴۵۰ هزار مودی رسیده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: از آن طرف امسال اظهارنامه یک میلیون و ۲۵۰ هزار مودی در کشور را قطعی و مالیاتشان را صفر کردیم و تلاش کردیم به خوداظهاریها توجه بیشتری کنیم، برخی مودیان خوش حساب هستند یعنی اظهارنامه سال قبل آنان با مالیات تشخیصی ما تفاوت زیادی ندارد.

وی گفت: سرجمع از محل تبصره ماده ۱۱ و اظهار نامه‌هایی مالیاتی که هنوز رسیدگی نشده است، حدود ۷۷ درصد اظهارنامه‌ها را بدون رسیدگی قبول می‌کنیم و رسیدگی اظهارنامه‌ها را به ۲۳ درصد کاهش داده ایم.

منظور از انتخاب ۲۰۰ مودی بزرگ مالیاتی در کشور خبر داد و افزود: این مودیان از استان‌های مختلف شناسایی شده اند تا حسابرسی باکیفیتی روی آنها انجام شود و رسیدگی‌های مالیاتی نسبت به گذشته متفاوت باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۳۳ درصد از بخش درآمدهای مالیاتی مربوط به بخش حقوقی است ادامه داد: ۳۰۰ ممیز برجسته از کل کشور انتخاب شده اند که ۱۸۰ پرونده در بخش حقوقی را بررسی می‌کنند که اعتماد به مردم و خوداظهاری بیشتر و استفاده از اطلاعات و آمار و مستندات سرلوحه کار آنهاست.

وی‬ با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: به زودی رسیدگی ما در حوزه‌های مالیات به عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده نیز خواهد رسید چنان که طی سه ماه گذشته ۴۰۰ شرکت در کشور ۱۲ میلیون صورت حساب الکترونیکی ارسال کردند که رقم آنها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فروش و ۳۷ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده است و در این بخش ۵۰ هزار شرکت خریدار نیز مشخص شده است.

منظور با بیان اینکه سهم استان‌ها در بخش مالیات با دقت تعیین شده است افزود: مالیات استان‌هایی مانند کرمان و یزد که معدن خیز هستند رشد داشته است اما مالیات خراسان رضوی در سه سال گذشته روند کاهشی داشته و این در حالی است که سهم خراسان رضوی در تولید ناخالص داخلی پنج درصد اما سهم آن در پرداخت مالیات سه درصد است، لذا ما به عدالت بین استانی توجه داشته ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: براساس قانون بودجه، پرونده‌های مالیاتی شرکتهایی که محل فعالیتشان در استان‌ها بوده شناسایی شده و تاکنون سه هزار پرونده در این زمینه به محلی که فعالیتشان هست، منتقل شده است تا ارزش افزوده آنها نصیب استانشان شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیات در کشور انجام شده که تا پایان سال به ۴۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

منظور با بیان اینکه سال آینده رشد مالیاتی در کشور به صورت متوازن و در همه بخشهای مالیات‌های مستقیم، شرکتها و مشاغل خواهد بود ادامه داد: تغییر رویکردی که وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم داشته نگاه ویژه به بخش خصوصی بوده به طوری که بخش خصوصی را اصل و مکمل بخش دولتی می‌داند و تلاش ما نیز بر این مهم استوار است که انتظارات بخش خصوصی را در نشستهای شورای گفت و گو بشنویم که در این راستا تاکنون در پنج نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استانی حضور یافته ام.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: پارسال هدفگذاری وصول مالیات برای شرکتها در بودجه پایین بود از این رو سهم شرکتها از این بخش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ درصد افزایش دارد و نسبت به عملکردشان در این بخش از رشد ۶۰ درصدی برخوردار است.


11808940
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است