فرهنگی‌هنری 12:54 - 29 مهر 1400
سه مجسمه عظیم سر قوچ در خیابان یکی از معبدهای باستانی مصر کشف شد.

کشف مجسمه‌های تاریخی قوچ در مصر

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان اعلام کردند موفق به کشف سه مجسمه عظیم سر قوچ در جنوب معبر «کرنک» واقع در منطقه اقصر مصر شده‌اند.

معبد «کرنک» بین ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده است و بخش اعظمی از آن به «آمون-را» یکی از خدایان مصر باستان اختصاص داده شده بود. مجموعه معبد «کرنک» فضایی معادل ۱۰۰ هکتار را در برمی‌گیرد.

در یازدهم اکتبر بود که وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر از کشف این سه مجسمه در گذرگاهی که در دوران «بطلمیوسی» یکی از دودمان‌های فرعونی مصر ساخته شده است، خبر داد.

در گذشته، این مجسمه‌های سر قوچ بخشی از مجسمه‌های بزرگ‌تری بودند که بدن‌هایی شبیه به ابوالهول داشتند. این مجسمه‌ها در خیابان بزرگی به طول ۲.۷ کیلومتر که معبد «کرنک» و معبد «اقصر»  را به هم می‌رساند، قرار داشتند. معمولا از این خیابان با نام «خیابان ابوالهول‌ها» یاد می‌شود و در مجموع حدود ۷۰۰ مجسمه در آن قرار داشته است. از آن‌جایی که اغلب مجسمه‌های ابوالهول به‌جای‌مانده در این خیابان به دوران حکومت «نکتانبوس یکم» تعلق دارند، گمان می‌رود این خیابان دست‌کم از اوایل دودمان هجدهم (بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۲۹۵ پیش از میلاد) وجود داشته است.

سر قوچ‌ها در گذشته بر روی چنین مجسمه‌هایی قرار داشتند

به گفته دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، مصرشناسان در تلاشند تا این سه مجسمه را برای قرار گرفتن برروی تنه‌های مجسمه‌های به‌جامانده در این خیابان مرمت کنند.

باستان‌شناسان به بقایای به‌جامانده از مجسمه یک مار نیز دست یافتند که گمان می‌رود در ابتدا بر روی سر یکی از این مجسمه‌های قوچ قرار داشته است، بنابراین کارشناسان سعی دارند این مجسمه را بار دیگر در همان محل قرار دهند.

انتهای پیام


11282336
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است