استانی 09:53 - 26 اردیبهشت 1401

حیثیت امر به معروف نباید در موضوع پوشش بانوان هزینه شود

به گزارش خبرگزاری مهر آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۱ که با موضوع "زیست عفیفانه" برگزار شد، اظهار کرد: عفاف از فضائل اخلاقی است، وقتی عفاف پیدا شد میوه و ثمره می‌دهد و ثمره آن پوشش است، حوزه عفت حوزه‌ای وسیع است که اختصاص به حجاب ندارد.

وی ادامه داد: حجاب ثمره و میوه‌ای است که محصول عفیف بودن است، یعنی حجاب محصول عفاف است، عفاف هم محصول کرامت انسانی است و اگر انسان کرامت نداشته باشد اعتنایی به عفاف نمی‌کند، اما کسی که کرامت انسانی ثابتی داشته باشد عفاف برای او حائز اهمیت می‌شود. همچنین بسیاری از فضائل اخلاقی مانند شجاعت، صبر، متانت و دیگر فضائل پسندیده اخلاقی محصول کرامت هستند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: باید برای پیدایش عفت روی کرامت انسان‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و کرامت نیز محصول و میوه‌ی شجره تقوا است؛ زیرا تقوا که کرامت را در جان انسان بیدار می‌کند و تقوا میوه و محصول عبادت و بندگی است که عبادت شامل نماز، روزه، حج و دیگر عبادات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید کسانی‌که اهل خرد هستند قدر تقوا را می‌دانند، یعنی عبادت ما را به تقوا می‌رساند، ما برای عبد شدن باید معرفت و شناخت داشته باشیم، این معرفت شامل وحی، نبوت، ولایت و امامت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: هر چقدر معرفت ما قوی‌تر باشد، عبادت ما تأثیرگذارتر خواهد بود و زمانی که عبادت ما تأثیرگذار باشد تقوا قدرت و قوت بیشتری پیدا می‌کند. هر چه تقوا قوی‌تر باشد کرامت انسانی جان می‌گیرد و هر چه کرامت انسان جان پیدا کرد انواع و اقسام فضائل اخلاقی در او تجمیع می‌شوند که یکی از فضائل اخلاقی عفیف بودن است و حجاب نیز شجره عفت است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: اهمیت شناخت جایگاه مخاطب یکی از اصول حائز اهمیت است، مخاطب‌شناسی موضوع مهمی است، خدای متعال راجع به مخاطبان ما سفارش کرده که این‌ها انسان هستند و حفظ کرامت انسانی آن‌ها در درجه نخست است؛ اما متأسفانه ما گاهی به جای تذکر امر می‌کنیم و به جای موعظه دستور می‌دهیم و کارها را خراب می‌کنیم، باید زمینه افراد درک شود و ضمن حفظ کرامت انسانی آن‌ها، به بحث عفاف و حجاب بپردازیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تصریح کرد: ما به این دلیل به عفاف و حجاب اهمیت می‌دهیم که عفاف و حجاب حافظ و حراست‌کننده کرامت انسانی است، این دو مسئله به موازات یکدیگر باید پیش بروند و دنبال شوند و نباید کرامت انسان‌ها زیرپا گذاشته شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند متعال می‌فرماید مردم خودشان باید برای قسط و عدل حرکت کنند، کتاب‌های آسمانی و انبیا نیامده‌اند مردم را وادار به برپایی عدل و قسط کنند، هدف این است که فرهنگ جامعه به گونه‌ای اعتلا پیدا کند که مردم خودشان برای تحقق قسط و عدل وارد میدان شوند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: با هم‌اندیشی و مطالعه باید راه‌هایی را پیدا کنیم که در حوزه عفاف و حجاب مردم با انگیزه پای‌کار بیایند.

وی تأکید کرد: وقتی ما در اقتصاد پیشرفت کنیم و در عدالت محکم بایستیم و مردم ببینند ما در این حوزه‌ها قوی و جدی هستیم، همچنین وقتی مردم شاهد تبعیض نباشند و ببینند بین مسئولین بریز و بپاش وجود ندارد و به همه با نگاه کرامت نگریسته می‌شود، همه این‌ها باعث می‌شود بسیاری از مشکلات حل شوند.

امام جمعه قزوین افزود: الحمدلله در دولت جدید احساس می‌کنیم مسئولان ما عزم خود را برای عدالت و حفظ کرامت انسانی جزم کرده‌اند که نمونه آن جراحی اقتصادی است، امیدواریم در این حوزه شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر حیثیت امر به معروف و نهی از منکر را به پای پوشش بانوان و حجاب هزینه شده است، این عدالت، انصاف و دین نیست، درست است که حجاب خیلی مهم بوده و خانم‌ها نباید بدحجاب باشند، اما امر به معروف نیز نباید ضایع شود و یکی از رسالت‌های امر به معروف حوزه حجاب است اما دیگر حوزه‌ها را نیز شامل می‌شود.

آیت‌الله عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به سراغ حجاب و پوشش خانم‌ها نرفت؛ بلکه امام (ع) به سراغ یزید رفت و فرمود این بساط طاغوتی بنی‌امیه باید برچیده شود. این امر به معروف است، در حالی‌که ما آمده‌ایم تمام امر به معروف را صرف حوزه‌ای کرده‌ایم که نباید می‌کردیم، نباید دین را بد به مردم معرفی کنیم، متأسفانه در امر به معروف مباحثی از قبیل فساد، زمین‌خواری، بی‌عدالتی، تبعیض و این گونه موارد دیده نشده و فقط تذکر به بدحجاب‌ها دیده می‌شود، در حالی‌که در دین باید نگاه جامع داشته باشیم.


11562581
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است