استانی 00:54 - 20 اردیبهشت 1400

لرستان به وقت خشکسالی/‌ کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کاهش بارندگی‌ها موجب تنش آبی و خشکسالی بی سابقه در لرستان شده است، موضوعی که کشاورزان این استان را با خسارت‌های میلیاردی مواجه کرده است.

آبدهی رودخانه‌های لرستان به شدت کاهش پیدا کرده است و به گفته مسئولان اداره کل هواشناسی میزان بارش‌ها در اردیبهشت ماه ۱۰۰ درصد کم شده است.

خشکسالی بی سابقه در لرستان

غلامعلی فتحی معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این راستا به مهر اظهار داشت: خشکسالی امسال در لرستان طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.

لرستان به وقت خشکسالی/‌ کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

وی گفت: خشکسالی به زیر بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام، شیلات و مراتع استان چهار هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: تا کنون حدود ۳۵۰ هزار تن کاهش انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در استان داشته‌ایم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: مزارع دیم استان خسارت زیادی را متحمل شده‌اند.

کاهش آبدهی رودخانه‌های لرستان

احمد گودرزی معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با مهر با اشاره به کاهش آبدهی رودخانه‌های لرستان طی امسال عنوان کرد: به عنوان مثال میزان آبدهی رودخانه «کشکان» و در محل ایستگاه آب سنجی پلدختر، حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.

لرستان به وقت خشکسالی/‌ کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

وی تصریح کرد: همچنین آب دهی رودخانه «مادیان رود» نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه عمده آبگیری سدهای استان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، گفت: ۷.۶۹ مترمکعب در ثانیه مجموع ورودی شش سد استان بوده و ۰.۳ مترمکعب بر ثانیه خروجی آنها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه این شش سد شامل «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» است، بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌هایی که در سال آبی جاری قطعاً پیش‌بینی می‌شود در فصول گرم سال (تیر و مرداد) شاهد افت آبدهی رودخانه‌های استان باشیم.

کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان نیز در این راستا به مهر اظهار داشت: میانگین بارندگی سال زراعی جاری ۲۷۰ میلی متر بوده است.

لرستان به وقت خشکسالی/‌ کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه مؤثر ترین بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه است بیان داشت: این در حالیست که میزان بارش‌ها در فروردین ماه نسبت به سال گذشته حدود ۹۷ درصد کاهش یافته است.

مرادپور تصریح کرد: همچنین می‌توان گفت که این بارش‌ها در اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.


11059439
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است