استانی 08:41 - 29 شهریور 1400
یک تحلیلگر بازار سرمایه:
ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه چشم‌انداز بازار بورس روشن است، گفت: قیمت‌گذاری دستوری یکی از موانع بزرگ رشد سرمایه‌گذاری در بورس بود اما در حال حاضر شاهد این هستیم که این قیمت‌گذاری دستوری از صنایع دستوری در حال حذف شدن است که این موضوع چشم‌انداز بورس را روشن می‌کند.

چشم‌انداز بازار بورس روشن است

بهنام صمدی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت بازار بورس اظهار کرد: به نظر من سرمایه‌گذاری در بورس آینده خوبی خواهد داشت. دلیل این مساله وجود همگرایی میان همه مدیران ارشد بازار سهام و دولت آقای رئیسی در خصوص حمایت از بازار سرمایه است. برای مثال در خصوص قیمت سیمان شاهد بودیم که همه نهادها وارد ماجرا شدند و در نهایت قیمت سیمان با ثبات و کاهش مواجه شد.

وی درباره ارزیابی خود از وضعیت کنونی بازار بورس عنوان کرد: در چند ماه گذشته شاخص بازار سرمایه از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۰۰  هزار واحد رسید اما نکته‌ مهم در بازار پایین بودن ارزش معاملات است. سال گذشته زمانی که شاخص نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود، ارزش معاملات نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان محاسبه شد. 

وی ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که سهامداران هنوز محتاط هستند و اعتمادشان به بازار بورس احیا نشده است. نکته‌ مهم این است که عرضه‌های جدید کمک می‌کند که در ماه‌های آینده اعتماد مردم به این بازار احیا شود و ارزش معاملات نیز بالاتر رفته و شاخص صعودی شود.

این کارشناس بازار بورس عنوان کرد: یکی از دلایل اتفاقات تلخی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بازار بورس رخ داد، این بود که به اندازه کافی عرضه اولیه به بازار معرفی نمی‌شد و افراد نمی‌دانستند چه سهامی را باید بخرند. در نتیجه سهام‌های موجود را خریداری می‌کردند و قیمت آن‌ را بی‌حساب و کتاب بالا می‌بردند.

صمدی خاطرنشان کرد: عرضه مداوم سهام شرکت‌های جدید در بورس موجب می‌شود عمق بازار افزایش پیدا کرده و شفافیت نیز در بازار افزایش یابد. همچنین این مساله مانع رشد افسارگسیخته شاخص‌ خواهد شد. شاخص بازار بورس رشد معقول و خوبی داشته و نوسان کمتری خواهد داشت. اگر قرار است شاخص رشد کند با شیب ملایمی رشد خواهد کرد و قطعا شاهد اتفاقات تلخی مانند سال ۹۹ در بازار سهام نخواهیم بود.

صمدی در مورد پیش‌بینی وضعیت ثبات در بازار بورس تصریح کرد: متاسفانه بازار سهام کمی سیاسی شده و تابع این است که سیاستمداران به این درک برسند که باید این بازار به ثبات برسانند. در آذر ماه هر سال بازار سرمایه دچار تلاطم می‌شود. علت این موضوع هم این است که دولت‌ها هر سال قانون‌گذاری می‌کنند و قانون بودجه را تغییر می‌دهند که همین مساله بر میزان سوددهی کسب و کار شرکت‌ها اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه باید قانون‌گذاری در کشور فرایندی بلندمدت داشته باشد، عنوان کرد: یعنی اینگونه نباشد که متغیرهای کلیدی کسب‌وکارها در قانون بودجه دست‌کاری شود. در چنین شرایطی است که بازار می‌داند باید چه کاری انجام دهد ولی اینکه در بازار سرمایه هر سال ابهامی به وجود آید، باعث بروز تلاطم و آشفتگی در بازار سرمایه خواهد شد.

انتهای پیام


11235766
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است