بین‌الملل 09:59 - 16 مرداد 1399
ائتلاف عراقیون اعلام کرد، برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن به دلایل امنیتی، مالی و سیاسی امکان پذیر نیست.

ائتلاف "عراقیون": برگزاری انتخابات در موعد مقرر بعید است

به گزارش ایسنا، اسعد المرشدی، نماینده این ائتلاف به ریاست عمار حکیم به خبرگزاری شفق نیوز گفت، از اصلی ترین موانع پیش روی انتخابات آتی ناتوانی نخست وزیر نسبت به کنترل تسلیحات خارج از اختیار دولت و بیش از ۱۵۰ هزار شبه نظامی است که به احزاب سیاسی منتسب هستند و این کار تلاش و زمان مضاعفی می طلبد.

وی افزود، کمیسیون انتخابات هم پس از انحلال در سراسر استان ها و جایگزینی تمامی اعضا از جمله مدیران بخش های دفاتر انتخابات در استان ها آمادگی لازم را ندارد. طبق نظر کمیسیون برگزاری انتخابات تنها پس از یک سال و نیم یا دو سال امکان پذیر است. همچنین پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان باید براساس قانون اساسی و بند ۶۴ آن منحل شود.

بند ۶۴ قانون اساسی عراق مشخص کرده که پارلمان با اکثریت یا درخواست یک سوم یا درخواست نخست وزیر مشروط بر موافقت رئیس جمهوری منحل می شود.

المرشدی گفت، انحلال پارلمان در این مدت زمانی که قانون اساسی مشخص کرده، غیر ممکن است. از طرفی هم برگزاری انتخابات در شرایط کنونی نتایج مثبتی نخواهد داشت که بتواند منافع و مطالبات مردم را پاسخ دهد. در صورت برگزاری چنین انتخاباتی چهره های سیاسی کنونی تغییر نمی کنند و هیچ فرصتی برای ورود اشخاص مستقل به میدان انتخابات وجود ندارد.

وی افزود، به دلیل افزایش دما و عدم آمادگی مدارس برای تبدیل شدن به حوزه های رای گیری، برگزاری انتخابات در ماه ژوئن بسیار دشوار است. هدف مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از اعلام زمان انتخابات آرام کردن افکار عمومی است.

نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد، انتخابات پارلمانی ششم ژوئن ۲۰۲۱ با نظارت بین المللی برگزار می شود.

این اعلام الکاظمی با استقبال بین المللی و تعهد بر حمایت از انتخابات روبرو شد اما فراکسیون‌های سیاسی عراق هنوز درباره تاریخ تعیین شده و ساز و کار برگزاری انتخابات موضع روشن و متحدی اعلام نکرده اند.

انتهای پیام


10655077
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است