اجتماعی 11:24 - 04 مرداد 1400

بناهای تاریخی به عنوان یک فرصت تلقی می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سالاری با اشاره به تصویب لایحه " فرایند صدور پروانه مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران" گفت: یکی از اولویت‌های بسیار مهم کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیریت بافت‌های تاریخی، به سرانجام رساندن پروانه مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران در این دوره بوده است. از آنجایی که در شهرداری تهران صرفاً یک نوع فرآیند صدور پروانه، آن هم پروانه تخریب و نوسازی وجود داشته لذا ما تلاش کردیم در هماهنگی با میراث فرهنگی استان تهران، مکانیسمی شفاف و اصولی را برای مجموعه مالکان و توسعه گران بافت‌ها و بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران که به دنبال احیاء، مرمت و بازگرداندن حیات شهری از طریق بهره برداری از این بناها جهت استقرار فعالیت‌ها و ماموریت‌های سازگار و متناسب هستند اما برای اخذ پروانه مرمت و احیا و نحوه بهره برداری بلاتکلیف اند، سازوکاری را مبنی بر صدور پروانه مرمت و بهره برداری ایجاد کنیم. همچنان که برای اولین بار در کشور برای ساختمان‌هایی که ضرورت به تخریب ندارند، پروانه مقاوم سازی تعریف و ابلاغ کردیم.

وی در تشریح کلیات این لایحه بیان کرد: به موجب این لایحه، شهرداری تهران مکلف شده است، به منظور حفظ، احیاء و بازگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی و ارزشمند شهر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار و ارتقاء کیفیت محیطی و زندگی و بخصوص تشویق توسعه گران و نیز توسعه صنعت گردشگری و استفاده بهینه از پتانسیل بسیار گسترده‌ای که در شهر تهران، علی الخصوص مناطق مرکزی وجود دارد، با رعایت مفاد این مصوبه به صدور پروانه مرمت و تعیین نحوه بهره برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند تهران، آن هم بدون اخذ عوارض اقدام کند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: نوع بهره برداری و نوع فعالیت‌هایی که در این بناها مستقر می‌شوند، مشروط به این است که مالکان بناهای فوق، فعالیت‌های مجاز که کمیته بافت‌های تاریخی تعیین می‌کند را رعایت کنند و هر زمانی که بهره برداری مورد تایید شهرداری و با نظر کمیته مذکور نباشد، قاعدتاً پروانه و مجوز بهره برداری نیز باطل خواهد شد. این در حالی است که سایر پروانه‌های صادره در شهرداری، بعد از ساخت ابطال نمی‌شوند و حقوق مکتسبه برای مالکان باقی می‌ماند اما در خصوص بناهای تاریخی و ارزشمند به منظور اینکه مالکان نسبت به تجاری سازی و فعالیت‌های غیرمجاز اقدام نکنند و از مسیر اصلی و فعالیت‌های سازگار با این بناها منحرف نشوند، برای آنها پروانه ۵ ساله صادر می‌شود و قابلیت تمدید دارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون برای مرمت و نحوه بهره برداری و نوع فعالیت‌ها مکانیسم روشن و شفافی وجود نداشت، گفت: مجموعه رویکردهای تشویقی مدیریت شهری دوره پنجم موجب شد تا بخش خصوصی و حتی دولتی و عمومی تلاش کنند، بناهای ارزشمند و تاریخی را به عنوان یک فرصت تلقی کنند و افزایش کافه‌ها، موزه‌ها و خانه موزه‌ها و افزایش میزان مرمت و احیاء بناهای تاریخی در شهر تهران به چندین برابر گذشته، تایید این رویکرد است.

سالاری تقویت اقتصاد گردشگری، اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هنر را اولویت دوره پنجم و عامل افزایش گالری‌ها، موزه‌ها و کافه‌ها در مناطق مرکزی شهر دانست و افزود: در این لایحه سعی کردیم، بسته‌های تشویقی موثرتری را علاوه بر مکانیسم صدور پروانه مرمت پیش بینی کنیم که قطعاً این تصمیم حوزه شهرسازی و معماری شهرداری و شورای شهر دوره پنجم، نقطه عطفی در تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری و بازگشت حیات شهری به بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران خواهد بود.


11162178
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند تعریف شده که پسماند‌های صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب صحیح پرستاران، بسیار حائز اهمیت است چنانکه سازمان نظام‌پرستاری و شورای ملی سالمندان نیز بر این امر تاکید دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با اجرای طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، زمینه تعویض ۳۴ میلیون شناسنامه فراهم خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری تهران در برگزاری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت با دبیرخانه دائمی این جشنواره همکاری می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۵ روز هوای پاک داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اختلاف یک میلیارد تومانی مرد دلال زمین و خودرو با مدیر شرکت آرایشی بهداشتی به جنایت ختم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به عملیات سیل و آبگرفتگی در ۹ استان، از امدادرسانی به بیش از ۲۵ هزار نفر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بیشترین تصادفات فوتی عابرین در شهر تهران در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است