فرهنگی‌هنری 06:23 - 21 مرداد 1401

درگذشت هوشنگ ابتهاج و دیوید مک کولو و آغاز سومین پویش سفیر حسین

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه میرزاجعفری: اخبار حوزه کتاب و ادبیات این هفته مقارن با عزاداری سرور شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) بود و تعداد رویدادهای مهم آن نسبت به هفته گذشته کمتر است به طوری که ما با پنج خبر مهم گزارش این هفته را جمع‌آوری کردیم.

از انتشار کتاب‌های جدید گرفته تا برگزاری رویدادهای مختلف و البته درگذشت هوشنگ ابتهاج و برنده دو جایزه پولیتزر همچنین معرفی نامزدهای کتاب سال غزل اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات هستند.

روایت یک سفرنامه محرمی منتشر شد

کتاب «استانبولچی» نوشته معصومه صفایی‌راد شامل یک‌سفرنامه محرمی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب روایت تجربه نویسنده و همسرش از حضور در دهه نخست محرم در شهر استانبول است. کتاب «استانبولچی» با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.

سومین دوره پویش حسین آغاز شد

سومین دوره پویش سفیر حسین (ع) از ۱۳ تا ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ توسط انجمن خوشه (کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و جامعه ایمانی مشعر در حال برگزاری است. در این پویش که به صورت مجازی و حضوری در کتابفروشی های حاضر برگزار می‌شود به کد ملی هر خریدار مبلغ ۶۰ هزار تومان اعتبار خرید کتاب اختصاص می‌گیرد.

مسابقه کتابخوانی «عطر عطش» برگزار می‌شود

مسابقه کتابخوانی «عطر عطش» همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا، با محوریت کتاب «اصول زندگی عاشورایی» توسط فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. این مسابقه با محوریت کتاب «اصول زندگی عاشورایی» نوشته محمد رحمتی شهررضا برگزار می‌شود.

برنده دو جایزه پولیتزر درگذشت

دیوید مک‌کولو نویسنده، تاریخ‌نگار و مجری تلویزیون در ۸۹ سالگی از دنیا رفت. مک کولو برای نوشتن کتاب‌های بیوگرافی دو رئیس جمهور آمریکا با عنوان «ترومن» و «جان آدامز» شهرت داشت و ۲ جایزه پولیتزر را در بازه زمانی ۱۰ ساله به همین دلیل از آن خود کرده بود.

نامزدهای جایزه کتاب سال غزل معرفی شدند

دبیرخانه جایزه مستقل کتاب سال غزل نامزدهای نهایی بخش ویژه (شاعران بدون کتاب) این رویداد را اعلام کرد. همچنین داوری مرحله نهایی این جازه آغاز شده و برگزیدگان طی مراسم اختتامیه در شهریورماه سال جاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

هوشنگ ابتهاج درگذشت

یلدا ابتهاج فرزند هوشنگ ابتهاج (سایه) بامداد چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرام خود از درگذشتِ این شاعر خبر داد. ابتهاج متولد ۱۳۰۶ شمسی در رشت بود. «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.

جلد سوم کتاب «تو زودتر بکش» منتشر شد

جلد سوم از مجموعه چهار جلدی کتاب «تو زودتر بکش» روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از شصت سال ترورهای موساد توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. تو زودتر بکش آخرین اثر تحقیقی برگمن است. کتاب، روایت «اسرائیلی» از پیش زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر روی ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد.


11651564
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است